JERNBANE

Togmysterium: Ingen vet hvorfor de blir ødelagt i hopetall

Overspenning setter mange vogner ut av spill, men feilen er ikke lokalisert.

Marius ValleMarius ValleJournalist
21. mars 2016 - 14:15

Det er nærmest en ingeniør-påskekrim som nå utspiller seg i San Francisco i USA: Tog blir ødelagt, og ingen vet hvorfor.

Forrige måned oppsto det plutselig en rekke skader på de elektriske fremdriftssystemene på flere av togene i San Franciscos Bay Area Rapid Transit-tog (BART), og 29. februar alene ble hele 40 vogner satt ut av spill av den mystiske feilen, skriver IEEE Spectrum.

Vogner med likestrømsmotorer får store skader

Togene som rammes hardest er fra midten av 80-tallet, ifølge en rapport fra BART (PDF). Dette er såkalte C-vogner, som drives av fire likestrømsmotorer per vogn.

A- og B-vogner, som drives av induksjonsmotorer rammes ikke like hardt, da det bare er snakk om sikringer som går i disse.

Det er ingen som vet hva som forårsaker problemet, men det var lenge en mistanke om at en nyåpnet likeretterstasjon kunne være en kilde, og at overspenning havnet på linjen.

Denne ble bygget i forbindelse med at 3,6 kilometer jernbanelinje ble byttet ut i fjor sommer, sammen med vedlikedhold av 300 insulatorer.

Fant tilsynelatende kilden

Mistanken ledet ingeniørene til å stenge ned likeretterstasjonen tidligere denne måneden. Feilen, som har fått kjælenavnet «tube gremlins» i lokalpressen, forsvant.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

80 vogner var allerede ute av drift på grunn av feilen da 40 nye ble rammet på skuddårsdagen.

Det er åpenbart et problem, ettersom togsystemet, som ble bygget for 45 år siden, ble dimensjonert for å frakte 100.000 passasjerer i uken, men i realiteten frakter 430.000 om dagen.

På fredag var 58 vogner ikke operative. Det er omtrent en tidel av det totale antallet vogner som skal være i drift, skriver SFgate.com. Totalt har BART 669 vogner.

50 nye vogner ble ødelagt

Vogner med induksjonsmotor, som disse A-vognene, rammes ikke like hardt, og må bare bytte sikringer når overspenningene oppstår. <i>Foto: Maurits90/CC0 1.0 public domain</i>
Vogner med induksjonsmotor, som disse A-vognene, rammes ikke like hardt, og må bare bytte sikringer når overspenningene oppstår. Foto: Maurits90/CC0 1.0 public domain

Gleden over å ha luket ut feilen skulle vise seg å bli kortvarig. Forrige torsdag, to uker etter at den mistenkte likeretterstasjonen ble slått av, oppsto igjen problemet.

50 vogner ble da satt ut av spill på grunn av den mystiske feilen.

Det har vist seg at problemet oppstår på en spesifikk del av banen, som nå er stengt. Tester har ikke klart å påvise noe unormalt her. 

En talsperson for BART sier ifølge IEEE Spectrum at tog på en viss strekning mellom to stasjoner opplever en overspenning på 2000 volt, og at dette skader fremdriftssystemet i vognene.

Dyre komponenter må erstattes

Dette forårsaker at tyristorer som koster 8400 kroner (1000 dollar) i innkjøp per stykke blir ødelagt i C-vognene. I vognene med induksjonsmotor er det bare sikringer som går.

Disse tyristorene må dessuten spesiallages for BART, og det kan ta måneder, ifølge en artikkel i SFgate.com

BART har vært åpen om problemene, blant annet via Twitter.

Senest i dag tidlig norsk tid meldte de at de har kjørt flere nye tester, uten å ha funnet årsaken til problemet enda.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.