ULIKE: Det er markante forskjeller på de fem settene vi tester i denne omgang. Men det var ikke vanskelig å kåre en vinner.

TEST: Øreplugger for enhver smak

  • t2

Det begynner å bli en stund siden vi sist testet øreplugger, og denne gangen beveger vi oss opp en prisklasse eller to og tester fem modeller fra en snau tusenlapp til rundt 1500 kroner.

I denne prisklassen begynner også tilbehørspakkene å bli brukbare. Alle settene leveres med en hard oppbevaringsboks, noen har flyadapter og Sennheiser har i tillegg slengt med en pinne for å fjerne ørevoks fra elementene.

Fortsatt er det kanalplugger som gjelder, men utformingen er litt ulik fra produsent til produsent. Pluggene til AKG, Creative og Sennheiser nøyer seg med å ligge helt ytterst i øregangen, mens begge Monster-settene bør plasseres litt lenger inn for å låte slik som produsenten har tenkt.

Kanalpluggdesignen gjør også at mer støy utenfra stenges ute, mens det i prinsippet også skal stenge for lydlekkasje fra pluggene.

Uansett er det veldig viktig at du bruker litt tid på å få pluggene til å sitte riktig – alle settene i testen kommer med flere ulike størrelser på gummiputene, så velg riktig!

Sennheiser CX 880: 880,-

Tyske Sennheiser er velkjent kvalitet, og sist vi testet øreplugger, var det nettopp Sennheiser som stakk av med seieren. Modellen CX 880 leverer i så måte mye av det som gjorde at vi likte lillebror CX 400-II så godt, nemlig et velbalansert lydbilde med noe større fokus på toppen av registreret enn på bassen.

Mellomtonen er svært god, og Kari Bremnes' stemme nærmest som fløyel. Pluggene har god kontroll i toppen, og lyden har et visst "studiopreg".

For noen vil dette være litt for tynt belagt på bass-siden, men på en basstung låt som La Roux' "Bulletproof" i Dave Audé-remix viser Sennheiserne at de kan, de også.

CX 880 er for øvrig veldig lette plugger, og gummiputene passer stort sett godt i ørene, også fordi de ikke skal så veldig langt inn. CX 880 lekker heller ikke noe særlig med lyd.

Sennheiser kunne imidlertid spart seg for den billige plast-volumkontrollen på ledningen. Den lager bare en ekstra klump som neppe blir brukt til noe nyttig.

+ Svært velbalansert lyd

– Litt tynn bass

Monster Beats by Dr. Dre Tour: 1500,-

Pluggvarianten av de noe plagsomme Beats by Dr. Dre-hodetelefonene er en litt blandet fornøyelse.

I bassområdet leverer de både fylde, spenst og trøkk, mens det i mellomtonen ligger et visst digitalt, syntetisk preg. Vi savner litt varme og dynamikk, og det gjør at "autotune"-basert musikk noen ganger kan låte litt som smurfehits.

Men for all del: Dette er engasjerende i bøtter og spann, og den brilliante kabeldesignen er også verdt noen ord.

Den patenterte teknologien til Monster gjør nemlig at du slipper kabelspaghettien som vanligvis oppstår når du har øreplugger i lomma.

Tour-pluggene er veldig lette, men kan ofte være litt vanskelige å få på plass i ørene. De lekker imidlertid veldig lite lyd, og kan også fås med iPhone-mikrofon og -kontroller på ledningen for 200 kroner ekstra, noe som nok vil være en god deal for mange. Nesten en femmer.

+ Veldig engasjerende lyd

– Litt syntetisk i vokalområdet





Monster Turbine: 1400,-

Turbine er light-versjonen av Monsters utsøkte Turbine Pro-øreplugger, som vi tidligere har testet. Her er prislappen kuttet med drøyt 40 prosent, men kvaliteten er ikke redusert tilsvarende.

Det er nærmest bare nyanser som skiller Monster-pluggene, og dét er en hedersbetegnelse for Turbine.

Disse pluggene leverer en rund, pumpende bass uten det digitale preget som er litt sjenerende på Beats Tour, og vi kan formelig kjenne trommehinnene jobbe for å holde følge.

En smule metallisk låter det fra tid til annen, men i hovedsak er dette veldig bra. Som med storebror låter det aller best på velprodusert amerikansk r'n'b og øvrig uptempo-musikk, men dette vil fungere godt også for øvrige musikksjangre.

Turbine sitter imidlertid ikke alltid like godt i øregangen, særlig ikke om du beveger deg mye, men det bør du heller ikke. Lyd som dette bør nytes i ro og mak.

Skulle du likevel finne på å ta disse med ut, kan du i det minste være sikker på at du får ha lyden din for deg selv. Her lekker det minimalt til omgivelsene. Veldig bra!

+ Fyldig bass og veloppløst mellomtone

– Sitter ikke alltid så godt i ørene

AKG K370: 900,-

AKG er blitt en favoritt for mang en lydfantast, og med K370 leverer østerrikerne svært veloppløst og detaljrik lyd. Bassen er imidlertid ikke særlig mye å skryte av. Den går for det første ikke særlig lavt, og leverer heller ikke allverden med trøkk. Er det mye bass du er på jakt etter, velger du ikke disse.

Ellers er det en god del å ta av. På Clem Snides "The Sound Of German Hip-Hop" hører vi raspingen av den akustiske gitaren i venstre kanal svært tydelig. AKG-pluggene graver fram et vell av detaljer i musikken. Mellomtonen er naturlig og uanstrengt.

Det hører vi blant annet i Susanna & The Magical Orchestras versjon av Joy Divisions "Love Will Tear Us Apart", der vokalen gjengis på forbilledlig vis.

AKG K370 leveres med iPhone- og Blackberry-mikrofon på ledningen, og en multifunksjonstast som kan brukes til å starte og stoppe musikken, blant annet.

Ørepluggene sitter imidlertid ikke særlig godt i ørene, og disse lekker nærmest katastrofalt mye lyd. Sidemannen hører nærmest like mye av musikken som du gjør. Ikke bra.

Alt i alt en sterk firer fra AKG.

+ Veloppløst og rik på detaljer

– Svært lite bass, lekker mye lyd.

Creative EP-3NC: 900,-

Creative blir ofte middelhavsfarere i tester som disse, og slik er det også denne gangen. EP-3NC er absolutt et brukbart sett, med et veloppløst og relativt bra balansert lydbilde.

De har mer bass enn for eksempel AKG K370, noe vi hører tydelig på Donald Fagens "IGY" og Norsk Utflukts "Blues For En Av De Dagene", men mangler litt av konkurrentenes ro og detaljrikhet.

Vi synes også det er noe litt tamt og uengasjerende over lyden, og det kan virke litt som om Creatives ingeniører har tonet ned selskapets vanligvis "boostede" lyd litt vel mye.

Settet har også aktiv støykansellering, men boksen dette medfører på ledningen er både ulekker og upraktisk. Støyreduseringen er heller ikke så mye å skryte av, og pluggene sitter ikke voldsomt godt i ørene.

De lekker noe lyd, men ikke så mye at det blir plagsomt for omgivelsene. Nesten en firer for Creative.

+ Godt balansert lyd

– Spiller ganske uengasjerende

Konklusjon:

Så fort vi beveger oss opp noen hundrelapper fra de aller billigste pluggene, begynner kvaliteten å bli ganske god.

Det er imidlertid ganske store kvalitetsforskjeller også her. Monster Turbine leverer nok den beste totalpakken, med fylde og dynamikk over store deler av registeret. De lekker også veldig lite lyd, og sitter godt i ørene, såfremt du ikke beveger deg.

Foretrekker du litt mindre basstrykk, kan du spare noen hundrelapper på å gå for Sennheiser CX 880. De vil være et godt valg om du trives bedre i et mer vokalfokusert musikklandskap.

AKG K370 leverer enda en del mindre bass, men har til gjengjeld noe bedre detaljrikhet i toppen. Totalbildet ødelegges imidlertid av at de lekker voldsomt med lyd og ikke sitter særlig godt i ørene.

Synes du det er for mye å bruke såpass mange hundrelapper på øreplugger, er for øvrig testvinnerne fra sist, Sennheiser CX 400-II Precision, fortsatt et strålende valg. De fås fra cirka 400 kroner på nett.

TEST: Hifi-lyd på budsjett