Bedre og bedre: På teknologimesser har store TV-produsenter demonstrert modeller med 8K-oppløsning i mange år. Nå forbereder de introduksjon i markedet. (Foto: LG)

TEST: UHD 8K

Analytikere: Dette blir TV-gigantenes neste krig

Forbereder neste hakk på oppløsningsstigen.

De aller færreste har investert i en TV med 4K oppløsning, eller UHD – Ultra High Definition, som formatet offisielt heter. Men utviklingen går raskt.

Da slike TV-er ble introdusert i 2012 ble det produsert 63 000 TV-er på verdensbasis.

I fjor var det tallet steget til 19 millioner, og det tallet mener analyseselskapet DisplaySearch vil doble seg i år.

Seks år

Selskapets koreanske markedsanalytiker Yoonsung Chung peker på at det er som forventet. Det tar rundt seks år mellom hver generasjon av TV-oppløsning.

HD, i den formen vi kalte HD Ready (1366 x 768), kom på markedet i 2000 og vokste raskt frem til 2006 da Full HD (1920 x 1080) begynte å ta av.

Så, i 2012, var det duket for UHD i 4K-utgaven (3840 x 2160). Nå øker dette formatet så raskt at vi allerede ser at både HD og Full HD har begynt å falle.

Rundt 2018 venter DisplaySearch at UHD 4K vil være det ledende formatet.

Les også: Ny strømmetjeneste vil la deg leie film for 3 kroner

8K

Industrien vil selvfølgelig ønske seg utvikling som gjør at vi kjøper ny dyr teknologi. I 2018 kommer moroa deres til å være prispresset ut av 4K-markedet.

Derfor tror DisplaySearch at vi vil få en ny teknologirunde fra 2018. I Japan er planene i gang for å sende i UHD 8K en gang mellom 2018 og 2020.

Det er ikke så enkelt som det høres ut, for med UHD 8K (både 4K og 8K vil få betegnelsen UHD) trengs det mye ny teknologi. Slike skjermer vil ha en oppløsning på 7680 x 4320 piksler.

Det er over 33 millioner piksler som skal skifte innhold 50 til flere hundre ganger i sekundet. Det krever både ekstrem regnekraft og ny og mer avansert fremføring av signalene.

Ørsmå piksler kan også gå ut over evnen til å gjengi lysstyrke, og det er utfordrende å få kontroll på strømforbruket. Det gjenstår mye teknologiutvikling de neste årene.

Byrået peker på at de koreanske selskapene ble tatt litt på 4K-sengen av kinesiske og taiwanske produsenter. Det kommer neppe til å skje igjen.

Derfor tror analyseselskapet at giganter som Samsung og LG kan komme til å begynne produksjonen allerede neste år for å legge seg foran. Dette blir gigantenes neste kamp.

Les også: Disse TV-ene har vi i dag, og disse har vi lyst på

Krever bitrate

Det har ikke vært mye snakk om behovet for bitrate ennå, men fire ganger høyere oppløsning krever fire ganger mer bitrate. Og slikt koster. Det er dyrt å lagre og overføre video.

Både i fiberlinjer og over satellitt koster det per Mbit/s. Bakkenettet er en begrenset ressurs. Hele bakkenettet har en videokapasitet på rundt 100 Mbit/s med dagens teknologi.

Det betyr at det enten er plass til flere kanaler eller færre med høyere videokvalitet.

Hittil har hver generasjon så å si blitt reddet av teknologigonggongen. Da HD Ready kom, brukte man MPEG-2 til å komprimere videosignalet.

Bedre komprimering

Full HD ble «reddet» av MPEG-4, som var mye mer effektiv og gjorde at bitratebehovet ikke eksploderte. Med UHD kom neste generasjon videokompresjon, HEVC - High Efficiency Video Coding.

Likevel er det er ikke mye innhold å få tak i for UHD 4K. Det er bare Netflix som kan by på noen serier i formatet, og de har en bitrate på over 15 Mbit/s.

Skal man om noen år måtte firedoble bitratebehovet for å se UHD 8K så begynner det å koste mye både for forbrukerne og ikke minst for de som skal produsere og distribuere innhold.

Kanskje kommer teknologien til assistanse en gang til, men å håpe på en ny teknologi for videokompresjon innen 2018 som holder bitraten i sjakk er nok vel optimistisk.

Les også: Gjør deg klar: Nå kommer HDR-TV-ene

Rotterace

En helt annen sak er om vi trenger UHD 8K. Mange som har erfaring med 4K vil kanskje si at pikselstørrelsen ikke er plagsomt stor.

Kanskje UHD 8K vil bli avslørt som keiserens nye klær?

Les også: Youtube eksperimenterer med ny kvalitet: Kneler maskinen din når du ser på?