T2

Disse TV-ene har vi i dag, og disse har vi lyst på

Stor undersøkelse kartlegger Norges TV-situasjon.

Mens noen ser etter ny bildeteknologi når de skal kjøpe TV, er de fleste mest opptatt av størrelsen på skjermen.
Mens noen ser etter ny bildeteknologi når de skal kjøpe TV, er de fleste mest opptatt av størrelsen på skjermen. Bilde: LG
18. apr. 2015 - 20:06

LG har spurt 6000 personer i Norden om hva de ønsker seg og drømmer om på TV-siden. 1500 av de spurte kommer fra Norge, og kvinner og menn or likt representert.

De har begynt med å spørre folk hvor interessert de er i TV-teknologi. I Norden svarer nesten 60 prosent at de er fra litt til svært interessert i det.

Her på berget er det bare 48 prosent som stiller opp under teknologifanen. Men når det er sagt finner vi store forskjeller på kjønn. 66 prosent av norske menn er interessert i TV-teknologi, men bare 29 prosent av kvinnene.

Bare seks prosent svarer at de blåser i teknikken som får Dagsrevyen og Hotell Cesar til å materialisere seg på skjermen.

Les også: Flere og flere ser serier gratis med Popcorn Time, men er det lovlig?

En TV

51 prosent svarer at de bare har én TV i husstanden. 31 prosent har to og 14 prosent har tre eller flere. 4,5 prosent oppgir at de ikke har TV, og ikke overraskende er ungdom i flertall her. De bruker PC-er, mobiler og nettbrett i stedet.

– Vi har også undersøkt dette og tatt med alle TV-ene folk eier. Både hjemme, på hytta, i campingbilen, båten og så videre. Da får vi litt høyere tall, men dette er rene norske tall, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Utviklingen av TV-eierskap i Norge i prosent

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Ett TV-apparat

36

38

35

33

35

33

38

41

To TV-apparater

27

31

30

36

30

31

33

31

Tre TV-apparater

19

16

20

21

18

18

16

17

Fire TV-apparater

9

7

8

5

8

8

6

6

Fem eller flere TV-apparater

7

6

5

4

5

6

3

3

Har ikke

 

 

 

 

 

4

3

2

HDR: Nå må du ha ny TV - igjen

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vil ha større TV

Det er heller ikke overraskende at ønskene peker mot større TV-er. 35 prosent av de spurte har i dag en TV som ligger mellom 40 og 43 tommer i størrelse. Det er litt mer enn i den andre store gruppen som har TV opp til 32 tommer. Litt over 15 prosent har en TV som er mellom 46 og 50 tommer, men så faller det bratt jo større TV-en blir.

Når det kommer til hva folk ønsker seg, er situasjonen ganske forskjøvet. Det er ikke mange som ønsker seg en liten TV. Her finner vi toppen på 40 til 43 tommer - men mange vil også ha en betydelig større TV. Nesten fem prosent vil ha en som er større enn 65 tommer. Det er flere enn det som har det etter hvert så populære 65-tommerformatet på ønskelista.

Les også: Denne tv-pinnen er en pc

Bytter oftere

I gamle dager var en TV nærmest et investeringsobjekt som gjerne varte både ti og 15 år. Slik er det ikke lenger. Det er nesten ingen som lenger eier en TV som er mer enn ti år. Toppen finner vi blant apparater som er mellom tre og fem år. Over 15 prosent har hatt TV-en i mindre enn ett år. Det er gode nyheter for TV-produsentene.

Stiftelsen Elektronikkbransjen har undersøkt hvordan det står til med nysalget her i landet og ikke uventet har det gått kraftig ned siden alle skiftet ut den gamle «tykk-TV-en». Men i fjor økte salget litt igjen og det var nok gode nyheter for TV-forhandlerne.

Prosent av de spurte som kjøpte TV i fjor.

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Kjøpt TV

31

29

28

24

17

20

Elektronikkbransjen har også sjekket hvordan vi får TV-signalene, det vil se de som ikke er strømme-TV inn i husstanden og det fordeler seg slik:

Mottak av TV-signal (prosent av de spurte)200920102011201220132014
RiksTV121214131212
Satellitt (eget parabolanlegg)292724242522
Kabelnett (fellesanlegg)474543434544
Bredbånd121319191722

Når folk er på hytta, som 35 prosent av de spurte disponerer, er situasjonen litt anderledes:

Mottak av TV-signal på hytta (prosent av de spurte).201220132014
Riks-TV384334
Satellitt / parabol434346
Kabelnett (felles)1089
Bredbånd9611

Les også: Slik får du bedre mottak på hytta

Hvor mye vil folk gi

De fleste nøyer det med en beskjedent beløp når de skal skaffe seg nye TV. De vil gi mellom 7 og 10 tusen, men enkelte er villige til å gå mye høyere. Når vi havner på 25 00 kroner er det ikke mange igjen. Her ligger ikke overaskende nordmenn høyest.

Det er ikke uventet de fem store produsentene Samsung, LG, Sony, Philips og Panasonic som stikker av med forbrukernes gunst. Bang & Olufsen kommer også godt ut når publikum blir bedt om å opgi et merke de kunne tenke seg, men det reflekteres ikke av det folk oppgir å ha hjemme. Bare 19 av 1500 nordmenn har en Bang & Olufsen TV.

Les også: 7 ting du kan bruke din gamle mobil til

Hva vil folk ha

Når LGs undersøkelse spør fork hvilke egenskaper de forventer av en ny TV kommer HDMI og USB på topp. Det er kanskje ikke så rart siden det kanpt er mulig å kjøpe en uten.

Forbrukerne har også fått med seg at smart-TV er noe de trenger 66 prosent vil eller må ha det. Netflix er den store driveren og 46 prosent vil ha denen muligheten i TV-en. Pussig nok er det ikke HBO som er den neste på lista. Det er en ren lydapp, det vil si Spotify, med 37 prosent som slår HBO som oppnår 30 prosent.

Det er kanskje litt rart at så mange som 37 prosent ser på 3D som en svært ønskelig funksjon. Nesten ingen bruker jo denne funksjonen, men det er vel et eksempel på at effekten av den intese markedsføringen vi ble utsatt for for noen år fremdeles henger i bevistheten. Det samem tallet for 4K er bare 29 prosent, men det skal nok bli mye høyere når markedsføringen får litt tid på seg.

Teknologi

Når forbrukerne blir spurt om hvilken skjermteknologi de ønsker seg er det knapt overraskende at de aller fleste, det vil si 36 prosent, svarer at de vil ha en LCD-TV. Mer overraskende er det kanskje at hele 20 prosent svarer at de ønsker seg en OLED-modell. De har ikke vært lenge på markedet.

Det er også overraskende at seks prosent vil kjøpe en plasmautgave. Slike har gått ut av produksjon hos de store produsentene og er knapt å få kjøpt. Den store vinneren er likevel de som ikke bryr seg om teknologien og som ikke skjønner noe av det. Den gruppen er på 38 prosent.

Noen er villige til å betale ekstra for å få ulike teknologier. 70 prosent oppgir at er villige til å betale fra noen få kroner til over 10 000 ekstra for å få en OLED-modell. 47 prosent er villige til å betale i det samme området for å få en med 4K-oppløsning. Det kan være at den gruppen slipper å vrenge lommeboka. Alt tyder på at overgangen fra Full HD til 4K vil gå raskere enn for noen år siden da TV-ene tok spranget fra HD Ready til Full HD.

14 prosent av de spurte oppgir at de er villige til å bla opp mer for å få en bøyd skjerm.

Test: Test: Mobilt bredbånd fra ICE

Hvor kjøper de

Undersøkelsen har også tatt for seg hvor folk har tenkt å kjøpe TV. 38 prosent oppgir at de kommer til å gå til en av de store elektronikk-kjedene.  Bare syv prosent sier at de har tenkt å handle på nettet. Dette er like mange som svarer at de vil handle i en liten butikk. 42 prosent bryr seg ikke om hvor de skal kjøpe, og de siste fem prosent vet ikke.

Les også:

TEST: Den nye riksmottakeren

I 1994 var teknologien tiltenkt enkle hodesett. Nå skal den gjøre hele verden smartere

Samsung: TV-ene våre sniklytter ikke på deg  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.