Tesla Roadster kommer til Norge i juni, opplyser den amerikanske produsenten. (Bilde: Andreas Bondevik)
Tesla mener Norges avgiftspolitikk, som begunstiger elbiler, gjør landet til et viktig marked. (Bilde: Andreas Bondevik)
Slik ser en ribbet super-elbil ut. Sylindere og eksospotter er erstattet av elmotor og batteripakke. (Bilde: Andreas Bondevik)

Tesla på vei til Norge

  • Motor

DETROIT: Tesla Roadster kommer til Norge i begynnelsen av juni. Nå kommer Tesla også med en enda raskere modell som har fått navnet Roadster Sport.

– Roadster-en kommer til Norge og Europa i juni. Men jeg tror en bil allerede kan ha blitt levert privat, sier Diarmuid O’Connel, visepresident for forretningsutvikling hos Tesla til Teknisk Ukeblad på bilmessa i Detroit.

Hybrider og elbiler er i voldsomt i vinden hos bilprodusenten om dagen, og de er svært synlig under The North American International Auto Show.

Tesla Motors er til stede med stand på bilmessen for første gang.

– Norge viktig

Rundt 150 Tesla Roadster-biler ble levert i 2008. Rundt Over 1000 står på venteliste og selskapet forventer å levere rundt 1200 i år.

– Norge er svært viktig marked for oss. Avgiftspolitikken for elbiler og større bevissthet om miljøet gjør bilen vår svært attraktiv, forteller pressetalskvinne Rachel Konrad.

Roadster Sport

Tesla Motors kunngjorde på Detroitmessen at de kommer med en ny modell av Roadster-en, som skal hete Roadster Sport. Den nye versjonen er 15 prosent kraftigere, noe som gjør den hakket mer aggressiv enn originalen.

Originalen, med prislapp på i underkant av en million kroner, klarer 0-96 km/t på 3,9 sekunder, har en toppfart på 200 km/t og en kjørelengde på 390 kilometer. Roadster Sport gjør unna 0-96 km/t på 3,7 sekunder.

Sedanmodell

– Vi håper å gjøre denne teknologien tilgjengelig for en mye større gruppe mennesker, og jobber derfor med en frem seters sedan kalt Model S i 2011, sier Michael Van der Sande sjef for salg og markedsføring hos Tesla.

– Denne vil være mye rimeligere enn Roadsteren. I USA kommer prislappen til å være cirka 57.500 dollar, legger han til.

Tesla planlegger å produsere 20.000 Model S-biler i året, men hva prisen vil bli i Europa er fortsatt usikkert.

– Ikke for massene

– Dette blir ingen bil for massene, men det er det neste logiske steget å ta, sier Diarmuid O’Connel,

Tesla Motors slet i høst med pengeproblemer og måtte derfor forsinke arbeidet med den planlagte sedanmodellen Model S, som vil få en prislapp i USA på 57.500 dollar.

– Vi håpet på 2010, men nå blir det 2011 i stedet. Finans- og kredittkrisen har ikke vært enkel for noen, sier O’Connel.

Tesla konsentrerer seg nå om å levere Roadster-en til de som står på venteliste.

Bilprodusenten har i dag to utsalg i USA og det jobbes med å opprette flere over hele USA og også i Europa i løpet av de neste årene.

Hjelp fra myndighetene

– Vi ser lyst på framtiden. Vi har søkt amerikanske myndigheter om lånegaranti fra til å bygge produksjonsanlegg for både Model S-bilene og batterier, sier Van der Sande.

– Vi mener elektrisitet er framtiden, og vi er veldig fornøyd med å være i tet, sier han videre, før han inviterer til en testrunde på den lille bilbanen som er bygget i kjelleren på messelokalene i sentrum av Detroit.

Tesla Roadster kommer ikke til sin rett på en svingete to hundre meter lang innendørsbane, men man får likevel en liten følelse av en svært annerledes kjøreopplevelse.

Konflikt

Rett ved siden av Tesla Motors har Fisker Automotive stand. Danske Henrik Fisker ble trukket for retten av Tesla, anklaget for designtyveri og sabotasje. Men en voldgiftsrett i California ga i høst dansken fullt medhold.

– Vi hadde en konflikt med Fisker, men den er løst. Dette har vi lagt bak oss, sier Diarmuid O’Connel til Teknisk Ukeblad.

Tuktet Tesla i retten