VIL HA KUNDENE SELV:Sjefen for Orange Business Service, Barbara Dalibard, gjør det klart at de vil tilby nettskytjenester til sine kunder. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Telesektoren vil ha sin skydott

Orange

Orange er en del av France Télécom og brukes i forbindelse med mobilaktiviteten og tjenestedivisjonen.

Alle løper mot Cloud Computing, nettskyen, som om det handlet om gullfunnet i Klondyke. De store IT-aktørene som Microsoft, Google, Amazone og flere enkeltselskaper og allianser er allerede godt etablert og har begynt kampen om markedsandelene.

Har stor fordel

Men de får neppe være alene. Nå har den franske telegiganten Orange meldt seg på i kampen om kundene og de blir neppe det eneste store teleselskapet som melder seg på.

Teleselskaper som Orange har en type komparativ fordel som mange av de andre leverandørene kan misunne dem. De leverer internett-tilkobling til et enormt antall kunder og det er jo selve rosinen i nettskypølsa. Det betyr at de kan tilby tjenesteavtaler og garantere leveransen fra applikasjonen, via nettverket og helt inn i den enkelte kundes bedrift.

Del av DNA

– Nå er det nettskyen som er den nye teknologifronten og det gir oss en mulighet til å maksimere verdien i det enorme verdensomspennende nettverket vårt. Vi har bygget nettet til å bli det største i verden på videomøter i form av telepresence og det gir samtidig en voldsom kapasitet til å håndtere datatjenester med stort behov for båndbredde. Det å drive tjenester i nettskyen er en del av vårt DNA, sier sjefen for Orange Business Service, Barbara Dalibard og får støtte av Camille Mendler, som er sjef området globale servicestrategier i analyseselskapet Yankee Group:

– Telecomoperatørene er ideelt posisjonert for å kunne tilby sikre og robuste nettskytjenester og de kommer til å utnytte denne posisjonen i mye større grad i tiden fremover, sier hun.