Fem byggeledere fra svenske Vectura, som er kjøpt opp av Sweco, skal lede utbyggingen av første ERTMS-strekning på Østfoldbanen. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ERTMS

Sweco skal lede utbygging av nye jernbanesignaler

ERTMS

European Rail Traffic Management System (europeisk standard for togstyring) omfatter kommunikasjonssystemet gsm-rail (gsm-r) og kontrollsystemet European Train Control System (ETCS).

Utbyggingene i Europa dreier seg om nivå to av ETCS, der signallysene langs sporet erstattes av en skjerm hos lokomotivfører. Den gir informasjon om hastighet og hindringer flere kilometer fremover.

Informasjonen mates inn i et sentralt datasystem av trafikkstyringssentralen og overføres til en datamaskin i toget med krypterte signaler over gsm-r.

Det sentrale systemet sørger også for å overvåke togtrafikken og varsler/griper inn ved avvik.

Utbygging i Norge 2015–2030.

Sweco har fått kontrakt med Jernbaneverket om innleie av fem byggeledere til Prosjekt ERTMS erfaringsstrekning.

– Prosjektet går ut på å teste ut et signalsystem for jernbaner, som allerede er i bruk flere steder i Europa, forteller Hanna Rachel Broch, forretningsutvikler i Sweco.

Byggelederne skal bistå med erfaringsstrekning og stasjonstiltak på stasjonene på Østfoldbanen som skal oppgraderes til det nye systemet.

Svensk kompetanse

Det skal etableres plattformer på 220 til 250 meter med tilhørende utrustning. Kontaktledningsanlegg og under- og overbygninger skal skiftes ut, skinner og sviller skal skiftes ut eller rehabiliteres. I tillegg er det behov for utskifting av en del sporveksel.

– Dette er den første skikkelige kontrakten vi får til sammen etter oppkjøpet av Vectura, det er morsomt å se hva vi får til sammen med Sverige når vi samarbeider, sier Broch.

I juni i år kjøpte Sweco opp det svenske selskapet, som tidligere var en del av det svenske jernbaneverket.

– Vectura sitter på veldig mye kompetanse og kapasitet på jernbanesiden, det er den delen av selskapet som vil stå for rådgivningen, sier Borch.

Les også: Her testes toget som kjører uten lyssignaler

Lang erfaring

Sjefingeniør Jarle M. Rasmussen i Jernbaneverket bekrefter at Vectura-oppkjøpet til Sweco er bakgrunnen for kontrakten.

– Alle bygglederne er hentet fra Vectura. Det er kandidater med lang jernbaneerfaring som har jobbet mye med liknende type prosjekter, sier han.

Rasmussen sier det var flere konkurrenter som ønsket seg kontraktene, men at ingen hadde den sammen brede kompetansen innen jernbane.

Oppstart i 2015

Samarbeidet er ment å vare i et år, og oppstarttidspunkt for Swecos oppdrag er fastsatt til januar 2015. Det vil være opsjon på forlengelse av kontrakten ytterligere et år.

Den samlede kontraktsverdien vil bli minimum 11 millioner kroner.

Les også:

Danskene skifter hele signalanlegget på ti år

Dette er Norges mest moderne tog

– Alternativet er å legge ned jernbanen