FN-REFS: - FN mener åpenbart at Veritas ikke har gjort jobben sin grundig nok, sier sjef for CDM-avdelingen i Point Carbon, Arne Eik.

Suspensjon en ripe i DNV-lakken

  • Klima

CDM-prosjekter

  • Det Norske Veritas (DNV) er størst på markedet når det kommer til sertifisering av klimaprosjekter i u-land, og har anbefalt over 1000 klimaprosjekter for CDM Executive Board under FNs Klimakonvensjon.
  • Når et klimaprosjekt er CDM-godkjent i FN, kan aktørene selge klimakvoter til blant annet europeiske bedrifter som skal innfri sine utslippsforpliktelser.
  • CDM-prosjekter kan feks. være vindkraft, vannkraft eller utnyttelse av spillvarme i industrien i Kina og India.
  • Formålet bak CDM-prosjektene er blant annet å overføre teknologi og kompetanse til u-land uten at det bidrar til økte utslipp.


– Dette er en ripe i lakken for Veritas. FN har hatt andre selskaper under oppsikt før, men aldri suspendert noen, sier leder av CDM-avdelingen i analysebyrået Point Carbon, Arne Eik.

DNV er verdens største sertifiseringsaktør av klimaprosjekter i u-land, og har de siste to-tre årene ansatt rundt 100 personer verden over til å håndtere den økende prosjektmengden.

Saker avvist

Tidligere denne uken ble det kjent at godkjenningsorganet i FN, Executive board of the Clean Development Mechanism (Executive Board) midlertidig har suspendert DNV fra retten til å fremme klimaprosjekter til godkjenning.

Les også:

I år har det blitt stadig økende skepsis om hvorvidt CDM-prosjekter gir reelle utslippsreduksjoner i u-land, og krav om strengere kriterier for sertifisering av prosjektene.

Executive Board har stilt spørsmålstegn ved og i flere tilfeller avvist rundt 50 prosent av CDM-prosjektene DNV og de andre sertifiseringsselskapene har anbefalt godkjent de siste seks månedene.

- Langvarig uenighet

Eik mener suspensasjonen av DNV kommer i kjølvannet av en langvarig uenighet om hvordan regelverket skal tolkes mellom FN-organet og de fire selskapene.

– Dette er spesielt, ingen går for eksempel inn og etterprøver DNVs sertifisering i en slik grad i skipsindustrien. FN mener åpenbart at sertifiseringsselskapene ikke har gjort jobben sin grundig nok. Selskapene mener på sin side at FN bør stole på deres vurderinger, sier Eik.

Ikke rett kompetanse

Selskapet har fremmet over 40 prosent av klimaprosjektene som noensinne er fremmet for CDM Executive Board.

Ifølge avvikslisten som CDM Executive Board ble presentert for på et møte i Poznan i Polen, stilles det blant annet spørsmål ved hvordan DNV dokumenterer spisskompetanse og bransjekompetanse til egne ansatte.

– FN-organet antyder at dere ikke har god nok kompetanse innenfor alle sektorer?

– Nei, vi føler ikke at de gjør det, men de sier at de er usikre på om vi bruker den rette ekspertkompetansen i alle prosjektene, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i DNV.

Forsinker prosjekter

Suspensasjonen forsinker rundt 20 prosjekter i DNV. DNV kan ikke påta seg nye oppdrag så lenge selskapet er suspendert.

Det er allerede større etterspørsel etter kreditter fra CDM-prosjekter enn det markedet kan tilby, og nå blir det enda større rift om kredittene. Prisen på u-landskvoter er allerede gått opp, ifølge Point Carbon.

DNV tror det vil ta mellom 6-8 uker før selskapet kan "lukke avvikene". Selskapet kan i mellomtiden ikke påta seg nye oppdrag, men kan fortsette å jobbe med eksisterende CDM-prosjekter.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.