Framos HiVisc. Brukt av NOFO etter Full City-havariet. (Bilde: NOFO)
ALLSIDIG: HiVisc-skimmeren skal kunne fjerne oljesøl nesten uavhengig av oljens egenskaper, og taklet tungoljen fra Full City-havariet godt. (Bilde: NOFO)
Framos HiVisc. Brukt av NOFO etter Full City-havariet. (Bilde: NOFO)
Framos HiVisc. Brukt av NOFO etter Full City-havariet. (Bilde: FRAMO)

Styrkeprøve for ny teknologi

Da tungoljen fra Full City spredte seg nedover langs kysten fra Langesund de første dagene i august, var Norsk oljevernforening for operatørselskap (NOFO) raskt på plass med oljevernfartøyet Olympic Poseidon.

Blant utstyret de hadde med seg, var Framos nyutviklede skimmer, eller oljeopptaker, kalt HiVisc.

Lang utviklingsprosess

– Det er flott med nytt utstyr som fungerer. HiVisc tok effektivt opp en god del av den tyktflytende oljen, men det gjenstår å bruke den over lengre tid før vi vet med sikkerhet hvor god den er, sier administrerende direktør Sjur Knudsen i NOFO.

Det nye skimmerhodet har utgangspunkt i Framos HiWax-skimmer. Den ble utviklet for ti år siden, da det ble nødvendig å lage en skimmer som klarte å ta opp den voksholdige oljen ved et eventuelt utslipp fra Norne-feltet.

Framo vant den internasjonale utviklingskonkurransen og leverte flere HiWax skimmere til feltet.

Denne skimmeren ble senere brukt til å fjerne oljesøl da oljetankeren Prestige sank utenfor Spania med 77.000 tonn råolje om bord i 2002.

God på høyviskøs olje

– Under Prestige-aksjonen ble det gjort verdifulle erfaringer med bruk av utstyret på ekstremt høyviskøse oljer. Emulsjonen som ble pumpet hadde en viskositet på 380.000 Cst, og utstyret ble dermed belastet på en helt annen måte enn med Norne-oljen, sier Erik Gloppen, salgssjef miljø i Frank Mohn Flatøy A/S (Framo).

Denne erfaringen har ført til at dagens HiVisc-skimmer er justert og optimalisert til oljer med både høy viskositet og "stive" oljer.

– Siden vi arbeider med et positivt deplasement skimmerprinsipp er vi uavhengig av oljens egenskaper, som blant annet adhesjon, sier Gloppen.

Første industrileveranse

Leveransen til NOFO nå i sommer, var Framos første industrileveranse av det nye skimmerhodet. De vil imidlertid ikke opplyse om flere kontrakter er på gang, eller hvilket marked de ser for seg fremover.

Før Full City-ulykken har HiVisc blitt grundig testet i testsenter og olje-på-vann-øvelser.

Erfaringene da, og nå etter den første store styrkeprøven, gjør at Framo mener den nye generasjonen skimmerhoder effektivt skal kunne fjerne oljesøl nesten uavhengig av oljens egenskaper.