OLJE OG GASS

Storprosjekt sprekker med 7 milliarder - skylder på samarbeidspartner

– Dette er ikke et Korea-problem.

 Martin Linge-prosjektet har blitt over 7 milliarder kroner dyrere enn først antatt.
Martin Linge-prosjektet har blitt over 7 milliarder kroner dyrere enn først antatt. Bilde: Total E&P
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
9. okt. 2015 - 06:00

Når Martin Linge-prosjektet ryker på en syvmilliarders-smell, understreker operatøren Total at det ikke har noe med at plattformdekket gikk til sørkoreanske leverandører.

Derimot legger de skylden på Technip sin Paris-avdeling som har stått for design av prosjektet, og som har blitt forsinket.

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Technip som sier at de har som policy ikke å kommentere slike saker.

Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»

Tre milliarder på et år

Gjennom statsbudsjettet for 2016 kom det frem at Totals Martin Linge-prosjekt er den olje- og gassutbyggingen som har fått størst budsjettsprekk siden i fjor. Ifølge statsbudsjettet har prislappen økt med 3,65 milliarder siden i fjor, og 7,2 milliarder totalt.

Prosjektet er bekreftet utsatt og kommer til å være på Samsung-verftet i Sør-Korea lenger enn planlagt.

Nestleder i Martin Linge-prosjektet, Øyvind Fjellvang forteller til Teknisk Ukeblad at regjeringens tall på 3,65 milliarder ikke er tall de opererer med.

– Vi snakker om løpende kroner, mens de snakker om faste kroner. Vår beregning siden i fjor er på om lag tre milliarder, sier Fjellvang.

Han understreker at det i de totale økningene på over 7 milliarder ligger eldre historikk som de har gjort rede for tidligere.

– Det dreier seg blant annet om tildeling av kontrakter, der det ble økninger ganske umiddelbart. Det går på både topside og SURF (Subsea, Umbilical, Risers, Flowlines , red.anm.). I SURF-kontrakten vår er det blant annet opp mot 40 forskjellige fartøyer involvert, der det har vært en god del rateøkninger, sier han.

– Dessuten har det vært en del økninger på utstyrskostnader sammenlignet med hva vi estimerte i PUD.

Fikk dårlig samvittighet: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier

 Ikke Korea, men Paris

– Hva er det som har kostet så mye det siste året?

– Da vi bestemte oss for å utsette oppstarten i ett år, så var det en konsekvens av at engineeringen var flere måneder forsinket. Den har foregått i Paris hos Technip, sier Fjellvang.

Han understreker at det ikke har noe med Sør-Korea å gjøre.

– Vi er veldig opptatt av å presisere at dette ikke er et Korea-problem. Det har det ikke vært til dags dato. Situasjonen er at Technip har vært flere måneder forsinket, noe som igjen har gjort at vi har fått forsinket oppstart i Korea, sier han.

Utgangspunktet til Total, før utsettelsen ble et faktum, var å installere plattformen i 2016. Dette var også et alternativ, men Total sammen med partnere valgte heller å utsette prosjektet.

–Alternativet hadde vært å installere som planlagt, men vi så at vi fikk et enormt offshore-scope (arbeidsomfang, red.anm.) som ville ha vært vanskelig å håndtere, ikke minst fra et sikkerhetsmessig synspunkt. I tillegg ville det vært veldig mye dyrere, forklarer han.

Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé: Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet

Det koster å kansellere 

Derfor tok Total en beslutning om å ferdigstille modulene i Korea før det blir sail-away i mars 2017.

– Det som også skjer er når vi utsetter, er at vi mister løftevinduet vi hadde sommeren 2016. Da blir fort en tre måneders forsinkelse til et år. Det er det som er konsekvensen av en kort løftesesong i Nordsjøen, sier han.

Da utsettelsen ble vedtatt, begynte utgiftene å balle på seg.

– Da vi tok denne beslutningen måtte vi reforhandle kontrakten vi hadde på hook-up og installasjon. Der ligger det et kanselleringsgebyr, pluss at vi måtte forhandle en ny kontrakt med vår løftekontraktør.

– I tillegg har vi et flotell som vi skulle bruke i 2016. Det har vi nå ikke bruk for før i 2017. Veldig mye av kostnadene dreier seg altså om kansellering av kontrakter, inngåelse av nye kontrakter og ett år ekstra opprettholdelse av prosjektorganisasjonen. Det dreier seg om rundt 1,5 milliarder. Det er omtrent halvparten av våre tall på tre milliarder for sist år, sier han.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

 – Én million timer i havet

Fjellvang peker videre på at etter hvert som engineeringen ble mer og mer ferdigstilt, fikk de også et tydeligere bilde av omfanget av jobb som må gjøres offshore.

–Vi har hatt en økning på offshoretimene sammenlignet med hva vi hadde for et år siden. Det dreier seg om at vi nå har en bedre definisjon av hook-up scope. Dette ligger nå på om lag én million timer i havet. Tidligere hadde vi et anslag på 600-700.000 timer. Det koster mye penger, sier han.

Markus Nævestad i analyseselskapet Rystad Energy sier til Teknisk Ukeblad at det at Total tar en relativt tidlig avgjørelse på skyving av oppstarten, kan bidra til at sprekken ikke vokser ytterligere.

– Hvis man hadde rushet på for å forsøke å nå opprinnelig planlagt oppstart, kunne nok kostnadene lettere økt enda mer, sier han.

Dette er Fjellvang i Total enig i.

– Det er det vi forsøker å få til nå. Fokusområdet vårt nå er at vi gjør oss ferdig med alt vi skal i Korea, slik at vi kan taue av gårde i mars 2017, og ha kontroll på kostnadene våre slik at det ikke blir mye carry-over, sier han.

Aker-topp om kuttene: Aker-topp om oljekuttene: Nå vil jeg kanskje provosere en del av mine ansatte

–Skuffet over Technip 

Han er også ganske tydelig på at Total er skuffet over Technip.

– Det er snakk om forsinkelser og kvalitet på arbeidet som har blitt gjort. Vi har brukt mye tid på å nå den kvaliteten vi trenger for å sette i gang, sier han.

– De koreanske verftene er avventende inntil de har et design-grunnlag de føler seg trygge på. De har kontrakter der de er betalt for å jobbe effektivt. De taper penger dersom de må gjøre ting om igjen.

–Hvordan vil du karakterisere jobben til Technip?

– Vi er selvfølgelig skuffet over framdriften.

– Er det noe dere kan gjøre med det nå?

– Vi har gjort mye med Technip og de har satt på flere folk. Det har aldri vært et problem med bemanning. Vi har alltid fått folkene vi har bedt om. For å bli ferdige med engineeringen har mye av Technips team blitt flyttet over til Korea. Designet er gjort i Paris og til dels i India. Men nå er flesteparten i Korea.

Les også: Offshorearbeidere føler seg mobbet av Norsk olje og gass

 Føler de har kontroll

– Med en økning på i overkant av 7 milliarder, hvordan ser prosjektøkonomien ut?

– Det er knyttet tett opp mot reserver. Vi er veldig positive når det gjelder reservene, og vi har boret ferdig tre brønner nå som ser veldig bra ut. Vi ser at det rapporteres om break-evenpriser som ikke stemmer fordi det brukes feil reservegrunnlag.

– Et annet element er at tallene er rapportert inn i norske kroner. Det er ikke det vi opererer med. Vi bruker dollar. Sånn sett har vi en økonomi som med svekket kronekurs ser mye bedre ut. Et stort element i kostnadsøkningen fra i fjor, er at det er brukt en helt annen vekslingskurs nå, som slår heftig ut på borebudsjettet fra i fjor, sier han.  

– Har dere kontroll på Martin Linge?

– Ja, det føler vi absolutt at vi har. Vi har erfarne, gode folk i Korea. Vi har folk som har vært med på mange prosjekter i Korea, og ikke minst på Samsung-verftet.

Les også: Dette feltet er en av de viktigste grunnene til at oljeprisen stuper

– Liten tue, stort lass

Fjellvang sier for øvrig at det kun er topsiden det er problemer med.

– Boringen går bra, og vi er ferdig med alle installasjonene på Kollsnes, med tanke på strøm fra land. Bygget er ferdig med alle installasjoner, strømkablene er lagt og knyttet inn mot Kollsnes og det hele er testet.

– Vi har også gjort ferdig det aller meste på undervannssiden med tanke på eksportrør til UK, samt ledningene mellom plattform og FSO. FSO-en er nå i Polen for ombygging. Bøyen skal installeres neste år, og fabrikasjon er godt i gang i Polen. Alt bortsett fra topside-fremdriften har gått veldig bra – også kostnadsmessig.

– Hvordan er det da å se at det er én ting som ødelegger?

– Det er veldig kjedelig at med den lille tua som velter det store lasset. Dessverre er det sånn, sier han.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.