Multi Maritime har designet batterifergene for Fjord1. De vil få kapasitet på 120 biler, 12 vogntog og 349 passasjerer. Fra 1. januar 2018 skal de inn på Anda-Lote-strekningen. (Bilde: Multi Maritime)

Batteriferger Anda-Lote

Storeslem for Siemens i Trondheim: Leverer elsystem til alle verdens elektriske ferger

Den siste kontrakten er nå signert med Fjord1 for levering av systemer til de to fergene som skal trafikkere Anda-Lote på E39.

Fjord1 har valgt å satse elektrisk på begge fergene til sambandet, selv om Statens vegvesen i anbudet åpnet for å ha en nullutslippsferge og en lavutslippsferge.

Fjord1 valgte å gå for elektrisk drift av begge fergene, som skal bygges i stål ved Tersan-verftet i Tyrkia.

– Når infrastrukturen er på plass på land er det fornuftig å utnytte investeringene med to ferger. Derfor valgte vi å gå for det mest miljøvennlige alternativet, sier maritim teknisk direktør i Fjord1, Arild Austrheim.

Bevist over tid

Salgsdirektør i Siemens, Odd Moen, er ikke lite stolt.

Odd Moen, salgsdirektør Maritim i Siemens.
Odd Moen, salgsdirektør Maritim i Siemens. Foto: Tore Stensvold

– Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, sier Moen. 

Siemens leverte også det elektriske systemet til «Ampere», verdens første bil- og passasjerferge.

Den ble satt i rutetrafikk med 34 daglige avganger over Sognefjorden i fjor vinter. Nå har den gått uten nevneverdige problemer i ett og et halvt år.

Da den rundet ett års drift, hadde den tilbakelagt en avstand tilsvarende 1,5 ganger rundt ekvator, utelukkende basert på elektrisk kraft fra de to 500 kWh batteripakkene om bord.

Batterifergen til FinFerries skal gå mellom Pargas og Nagu fra neste sommer.
Batterifergen til FinFerries skal gå mellom Pargas og Nagu fra neste sommer. Foto: FinFerries

Siemens ble også valgt til å levere elektriske systemer til verdens andre helelektriske fergeprosjekt, som er i Finland.

Anda-Lote-fergene blir verdens tredje og fjerde helelektriske, alle med norsk teknologi.

Norsk teknologi

Batteri- og energistyresystemet (energy management system) er utviklet av Siemens i Trondheim, og er basert på løsninger som er utviklet for offshore-skip.

Det betyr at teknologien er utprøvd under tøffe forhold og videreutviklet gjennom mange år.

– Vi har utviklet det elektriske fremdriftssystemet BlueDrive Plus C gjennom mange år, og til de elektriske fergene har vi tatt et nytt skritt i retning av en utslippsfri kystfart, sier Moen.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)