Bent Gabrielsen seiler ut fra Vannvåg i Karlsøy kommune og har 2,5 timer steaming før han kan starte fiskingen. (Bilde: Selfa Arctic)

FISKEBÅT PÅ BATTERI

Batterifiskebåten Karoline: Ett år uten driftsavbrudd

Verdens første batteridrevne sjark har vært på fiske i ett år uten tekniske problemer som har ført til avbrutt fiske.

TRONDHEIM: Bent Gabrielsen er fiskeren som tok sjansen på å bestille et helt uprøvd nytt konsept: batteridrevet sjark fra Selfa Arctic i Trondheim.

– Sjarken har overgått alle mine forventninger, sier Gabrielsen til Teknisk Ukeblad. Han var på Nor-Fishing for å fortelle om erfaringene.

Selfa Arctic El-Max 1099 ble i fjor lansert som verdens første elektriske fiskebåt.  

I ett år har Gabrielsen vært på fiske utenfor Troms med sjarken, som har to  batteripakker på til sammen 195 kWh.

For ikke å lade helt ut og helt opp, er tilgjengelig energi beregnet til 70 prosent, det vil si 135 kWh.

Batteripakkene lades fra land i løpet av 7-8 timer og forsyner båten med all kraft den trenger under fiske.  

Overgår alt

Fisker Bent Gabrielsen lovpriser stillheten når han fisker fra Karoline.
Fisker Bent Gabrielsen lovpriser stillheten når han fisker fra Karoline. Foto: Tore Stensvold

– Det er alltid barnesykdommer med nye båter. På Karoline har det ikke vært noen, til tross for at det er en prototyp med mye ny teknologi. Ikke en dag har jeg måttet avbryte fisket på grunn av tekniske problemer, sier han fornøyd.

Sjarken er i tillegg til to batteripakker på totalt to tonn utstyrt med et dieselaggregat på 80 kW til transitt til og fra feltet. Generatoren er også backup i tilfelle batterifeil.

– Det har ikke skjedd, sier Gabrielsen.

Han er opptatt av ny teknologi og fikk høre om planene til Erik Ianssen i Selfa om å bygge en batterihybrid-fiskebåt. Ianssen har jobbet i mange år for et slikt prosjekt.

I 2014 kom byggingen av Selfa Arctic El-MAx 1099 i gang, med levering i fjor.

– Jeg var i ferd med å bytte ut båt og tok kontakt med Selfa. Det var en risiko, men jeg ville være med å utvikle noe nytt, sier Gabrielsen.

Bent Gabrielsen på arbeid om bord i sin sjark Karoline.
Bent Gabrielsen på arbeid om bord i sin sjark Karoline. Foto: Selfa Arctic

Lyder blir støy

Det har han ikke angret en dag på. Arbeidsmiljøet er upåklagelig på den nesten 11 meter lange sjarken "Karoline".

– Stillheten når jeg fisker er helt uvurderlig. Det er en stor helsemessig gevinst. Men man blir veldig vàr andre lyder. Lyder jeg tidligere ikke la merke til, som spylepumpen, oppleves nå som støy, sier han.

Fiskeren sier at det har vært en stor fordel å ha nærhet til leverandørene av det tekniske utstyret.

Siemens i Trondheim har levert batteripakken og alt det elektriske utstyret om bord. Når Gabrielsen har sett behov for endringer og justeringer, har Siemens og andre leverandører vært raskt på pletten og oppfylt ønskene.

Større batterier?

I neste versjon av en tilsvarende sjark, ville Gabrielsen ha ønsket seg enda større batteripakke for å redusere bruken av dieselgenerator ytterligere. 

Sintef ser på sin side om det er mulig å optimalisere fartøy, utstyr og propell for å kunne redusere batteripakken og dermed få ned investeringskostnadene.

Utviklingen av Selfa Arctics el-sjark skjer med støtte fra Forskningsrådets Maroff-program og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Prosjektet er et samarbeid mellom Selfa, Siemens, Hydema Syd og Sintef og pågår fortsatt.

Første sei på dekk i fjor om bord i el-sjarken Karoline.
Første sei på dekk i fjor om bord i el-sjarken Karoline. Foto: Selfa Artctic

Dokumenterer

Sintef logger energiforbruket om bord i Karoline samt vær, vind, temperatur og strøm.

Informasjon fra en rekke sensorer sendes kontinuerlig. Dataene viser hvordan energiflyten er og hvilke bruksområder batterier kommer til anvendelse.

I prosjektet skal det også testes ut hvilken effekt elektrifisering av dekksmaskineri, som i dag er hydraulisk, vil ha på energiforbruket. Hydraulikken har i dag et kraftbehov på 2 kW.

Sjarken bruker i gjennomsnitt dieselgenerator fire timer hver dag, på vei til og fra fiske. Gabrielsen går ut fra Vannvåg i Karlsøy kommune.

Batteriet forsyner skipet med nok kraft til to timer fiske og 45 minutter framdrift, blant annet til og fra fiskemottak og ved kailigge i mottaket.

Under fiske brukes kraft fra batteriene til å drive hydraulikk og thrustere og forflytting til nye fiskeplasser.

Optimalisere

Ifølge Sintef-forsker Karl Gunnar Aarsæther er målet å maksimere utnyttelsen av landstrømmen på batteriene og optimalisere arbeidsmiljøeffektene for fiskeren.

Målingene så langt viser at den momentane effekten for Karoline under steaming er 75 kW. Under haleoperajoner brukes kun 20 kW. Setting av bruk trekker cirka 50 kW.

Karoline har uforholdsmessig lang transittid. Normalt for denne type fiskebåt vil være rundt 1 time, altså mindre enn halvparten av det fisker Bent Gabrielsen i dag bruker.

«I forhold til effektforbruket og arbeidsmiljøet, er det derfor riktig å prioritere «medbrakt» under setting og haling av bruk, i tillegg til selve losseoperasjonen, som kun trekker i underkant av 10 kW», skriver Sintef i en beskrivelse av prosjektet så langt.

Det framkommer også at operasjonene setting, haling og lossing har et samlet energiforbruk på 115 kWh, det vil si rundt 25 prosent av samlet energiforbruk for hele sjøværet, det vil si 430 kWh.

40 prosent grønn

Ifølge Sintef-tallene ville batterier dekke 40 prosent av kraftbehovet dersom transittiden til fiskefeltet hadde vært på en time og ikke 2,5 timer.

Gabrielsen sier at han beregner forbruket slik at han skal være på minimumsnivået på batteriet når dagen er omme.

– Jeg prøver å bruke mest mulig av landstrømmen på batteriet og legger opp til å ha akkurat nok til å bruke batteri når jeg skal lever fisken, sier Gabrielsen.

Han er ikke overrasket over at oppdrettsnæringen nå ser på helelektriske og hybride fartøy.

– Det er åpenbare miljøgevinster. Jeg forstår godt at oppdrettsnæringen kommer etter, sier han.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)