Statsbygg bruker samme metode som bilprodusenten Porsche når de bygger ny kunsthøyskole i Bergen. (Foto: Snøhetta)

LEAN CONSTRUCTION

Statsbygg henter inspirasjon fra Porsche til dette bygget

Benytter seg av bilindustriens tankemåter.

Kunsthøyskolen i Bergen

  • Prosjektoppstart: Høsten 2005.
  • Gjennomføringsbevilgning: Sommeren 2013.
  • Kostnadsramme: 1.038 MNOK.
  • Areal: 14.500 Kvm.

Kilde: Statsbygg

Etter gode resultater fra oppgraderingen av Haugesund fengsel har Statsbygg valgt å benytte seg av den samme metoden når de nå bygger ny kunsthøyskole i Bergen.

På Rådgivende ingeniørers forenings (RIF) høstmøte tirsdag, presenterte prosjektsjef Hans Thomas Holm fra Statsbygg, lean-metoden, og årsaken til at Statsbygg igjen ønsker å benytte seg av den.

Lærer av Porsche

Lean går ut på å setter fokus på detaljert planlegging og organisering av arbeidet, slik at alle fag jobber i takt. På den måten kommer alle fagfelt inn helt fra starten av et prosjekt, fremfor etter tur og orden som de normalt gjør.

I forkant av prosjektet sendte Statsbygg alle ledd i utbyggingen, både arkitekt, rådgivende ingeniører og byggingeniører på kurs hos Porsche consulting.

– Lean-tankegangen er den samme enten man bygger bil eller bygg. Porsche consulting har veldig god kunnskap om metoden, og hjelp oss med å komme i gang, sier Holm.

Les også: Post-it-lapper ga hus med null byggefeil

Fra bil til bygg

Det er likevel enkelte essensielle forskjeller på å bygge bil og bygg.

– Likheten er prosesstenkingen. Ulikheten er måten man jobber på. Når man bygger en bil beveger selve bilen seg fremover på samlebåndet mens prosessen står stille. I et bygg blir det motsatt. Her er det prosessen som beveger seg, mens bygget står stille, forklarer Holm.

Under oppgraderingen av Haugesund fengsel ble arbeidstiden redusert fra 90 til 11 dager etter innføringen av lean. Holm er usikker på om metoden vil ha like stor effekt for Kunsthøyskolen.

– Kunsthøyskolen er et såpass stort prosjekt at det blir vanskeligere å måle konkrete resultater. Men vi tror lean vil gjøre at vi kommer raskere i mål, og samt få et bygg av høyere kvalitet enn vi ville gjort uten metoden.

Les også: Se den ekstreme oppussingen av universitetet

Riving, graving og spunting til den nye høyskolen skal gjøres ferdig i 2014. Statsbygg

Mange deleiere

Både prosjekteringsleder, arkitektkoordinator og prosjekteringsgruppekoordinator i prosjektet er svært positive til bruken av lean.

– Lean gjør at alle involverte parter blir mer ansvarliggjort enn tidligere. Alle får et sterkt eierskap til prosjektet, og ingen kan legge skyld for feil over på andre, sier Astrid Renata Van Veen, arkitektkoordinator fra Snøhetta.

Ved bruken av lean deles alle deler av prosjektet opp i mindre elementer. Hvert element får en eier, som har ansvar for å skaffe all nødvendig informasjon til elementet.

– Noe av det viktigste med lean er fokuset på arbeidsflyt. Ved å kontinuerlig fokusere på forbedring reduseres sløsingen av tid, samt antallet feil i det ferdige produktet, forklarer Helge Gevelt, prosjekteringsgruppekoordinator fra Rambøll.

Les også: Sjefingeniør: – Norge i ferd med å gå tom for god grus og pukk

Bør innføres i hele bedrifter

Akkurat som ved oppgraderingen av Haugesund fengsel har kunsthøyskolen blitt planlagt med en rekke post-it-lapper.

– Ved hjelp av lappene planlegges alt bakfra. Vi setter en dato for når ting skal være ferdig, ikke når de skal starte. Det gjør det enkelt å styre prosjektet, sier Sven Wertebach, prosjekteringsleder fra Terramar, for Statsbygg.

Han sier det var utfordrende å få i gang lean-tankegangen i starten av prosjektet, men at metoden nå fungerer godt.

– Når tankegangen er implementert kan den brukes til absolutt alle type prosjekter. Målet fremover bør være å implementere metoden i bedrifter, ikke bare i enkeltprosjekter, sier han.

Les også:

Rapport: Alle nybygg bør bygges 100 prosent «energifleksible»

«Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker

Nasjonalmuseet blir et av norgeshistoriens største plass-støpte bygg