OLJE OG GASS

Statoil leier 1000 togvogner

De skal fylles med olje.

Statoil regner med gevinst på å sende olje med tog fremfor rørledninger.
Statoil regner med gevinst på å sende olje med tog fremfor rørledninger. Bilde: Jan Arne Wold, Statoil
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
31. aug. 2012 - 09:52

Kapasiteten i rørledningene som kan frakte oljen bort fra præriestaten og ut til markedene, er i dag sprengt.

Ved å flytte oljen over på skinner, regner Statoil med å gi oljen fra Bakken i Nord-Dakota en stor verdiøkning.

Les mer om hvordan Bakken-formasjonen har skapt Statoil inn i olje-bonanza i Nord-Dakota.

Statoil planlegger å øke produksjonen i Nord-Amerika fra under 100 000 fat oljeekvivalenter pr. dag i 2011 til mer enn 500 000 i 2020. En viktig del av denne veksten stammer fra kjøpet av andeler i oljeforekomstene Bakken og Three Forks i Nord-Dakota, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Les også: Vill vest i oljefrakt

Flaskehals

– Verdien på råolje fra Bakken blir redusert på grunn av nåværende begrensninger i regionens rørledningskapasitet. Det er desto viktigere å ha omsettelige produkter og sikre at vi har god nok transportkapasitet, sier Tor Martin Anfinnsen, direktør for råolje, væsker og produkter i Statoil i en pressemelding.

Ved å transportere råolje på jernbanen unngår vi flaskehalsene i rørledningene og sikrer at vi får produktene ut på markedet til høyest mulig pris, forteller Anfinnsen.

Oljen skal transporteres på skinner fra begynnelsen av september. Oljetogene gir Statoil muligheten til å nå kunder på øst- og vestkysten av USA, Mexicogolfen og Canada.

Les også: Kun 13 vil studere jernbane

Lange tog

Til den omfattende transportoperasjonen har Statoil leid inn over 1000 togvogner. Vognene er leid inn på langtidsleie og oppfyller de siste sikkerhetsstandardene for industrien, ifølge selskapet.

Gjennomsnittslengden på et tog med 100 vogner er nesten to kilometer.

Transittiden med jernbane til Canada, østkysten av USA og Mexicogolfen er ca. 14-15 dager tur-retur, inkludert lasting og lossing.

 – Produksjonsopptrappingen fra landanleggene våre i Nord-Amerika øker raskt. Ved å bruke jernbanen som transportløsning for Bakken-aktivitetene vil verdien på oljen øke betydelig. Etterhvert som produksjonen fortsetter å øke, vil dette gi en betydelig fortjeneste, sier Torstein Hole, direktør for Statoils satsing på land i USA i en pressemelding.

Les også:

Statoil får ikke kinesisk skifergass

Statoil er på vei inn i Israel

Må ta risiko i Arktis  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.