Statkraft setter opp tre kontainere med batterier på 1 MW hver som skal levere regulerkraft til det tyske strømnettet. (Foto: Statkraft)

ENERGILAGRING

Statkraft bygger gigantbatteri i Tyskland

Skal balansere det tyske kraftnettet.

Statkraft bygger nå et batteri på 3 MW ved elvekraftverket Dörverden i Tyskland, mellom Bremen og Hannover i delstaten Niedersachsen.

Det skal bestå av tre kontainere med litiumionbatterier på 1 MW hver, og levere reservekraft til det tyske distribusjonsnettet, skriver selskapet i en pressemelding.

I Tyskland er det nemlig bygget svært mye vind- og solkraft, som er vanskelig å regulere. Regulerkraften fra fleksible kilder, som batterier, skal sørge for at strømkvaliteten i nettet er god nok og at det ikke blir strømbrudd.

Les også: Her er verdens kraftigste batterier

Batteriprisene synker

Batteriet skal bygges i løpet av de kommende månedene og vil settes i drift mot slutten av året. Prekvalifiseringen for å kunne levere regulerkraft til systemoperatørene ventes da å være fullført.

Ifølge Statkraft har litiumion-batterier fordeler som har gjort denne teknologien til førstevalget for desentraliserte lagringssystemer.

Statkraft skriver at prisen på litiumion-batteripakker ifølge Deutsche Bank falt med 50 prosent fra 2013 til 2014, og det forventes at prisen vil falle med 20 til 30 prosent hvert år i de nærmeste årene.

«Med fallende priser på batterier og batterisystemer, oppstår nye forretningsmuligheter i regulerkraftmarkedet», skriver Statkraft.

Les også: Boeing advarer mot frakt av litiumbatterier

Statkrafts regulerkraft-batteri på 3 MW skal settes opp ved siden av elvekraftverket Dörverden i Niedersachsen. Statkraft

Fleksibelt

Kommunikasjonsrådgiver Judith Tranninger i Statkraft understreker overfor Teknisk Ukeblad at det ennå er for tidlig å si om Statkraft vil bygge flere batterier.

– Dette er et forsøksprosjekt. Vi skal teste dette ut, og så vil resultatet av testingen vise om dette er noe vi kan satse på i stor skala i framtiden, sier hun.

Siden batteriet skal levere regulerkraft til systemoperatøren på kort varsel, er det ifølge Tranninger svært fleksibelt. Batteripakken på 3 MW kan ifølge Tranninger lagre 3 MWh.

Batteriet ville med andre ord bli tømt på én time når det leverer maks effekt.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km