Boeing advarer sine passasjerflykunder mot å frakte litiumbatterier på grunn av brannfare. (Bilde: Boeing Graphic)

ADVARER MOT LITIUMBATTERIER I FLYFRAKT

Boeing advarer mot frakt av litiumbatterier

Kan forårsake katastrofale branner.

Boeing sendte i forrige uke ut en advarsel til sine passasjerflykunder, om at cargo av litiumionebatterier kan forårsake katastrofale branner om bord i fly, melder AP.

I en uttalelse til AP bekrefter Boeing at de anbefaler sine kunder å ikke frakte litiumbatterier som gods før tryggere metoder for pakking og transport er etablert.

Litiumbatterier brukes i alle typer batteridrevet forbrukerelektronikk som mobiltelefoner og PC-er, til større applikasjoner som elbiler. Batteriene har fordelen at de har høy energitetthet, og tåler både mange ladesykluser og klattlading.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Kjedereaksjon

Ulempen er at slike batterier kan oppleve såkalt «thermal runaway». Dette oppstår om batteriets temperatur øker, uten at varmen kan avgis effektivt. Det vil i tur skape en kjedereaksjon hvor temperaturen fortsetter å øke til batteriet ødelegges. I enkelte tilfeller kan batteriet ta fyr.

Normalt sett vil sikkerhetsmekanismer i batteriet hindre at dette skjer, men for eksempel kan overlading av batteriet, høye temperaturer eller produksjonsfeil føre til problemer.

Elektrolytten i litiumbatterier er i seg selv antennelig, så det er ikke vanskelig å se for seg katastrofale utfall dersom ett enkelt batteri tar fyr i en stor forsendelse.

Les også: Se første glimt av Teslas nye batterifabrikk

Kan avgi hydrogengass

Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier.
Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier. U.S. Federal Aviation Administration

Tester viser risiko for katastrofale brann

U.S. Federal Aviation Administration (FAA) har i en uttalelse bekreftet at de har gjennomført tester som indikerer at frakt av litiumbatterier utgjør en brannrisiko.

Testene viser at et kortsluttet litiumbatteri kan avgi blant annet hydrogengass. Når gassene antennes kan de forårsake kraftige eksplosjoner og starte branner som vanskelig lar seg slukke.

Brannslukkingsanlegg som benytter oksygenfortrengende halongass er installert i flyenes lasterom. Til tross for at slike systemer er i stand til å slukke de tidlige stadiene av en batteribrann, vil batteriene fortsette å overopphetes slik at nye branner oppstår.

Kraftige eksplosjoner fant sted i et trykkammer med en atmosfære bestående av fem proset halon, som er høy nok konsentrasjon til å slukke de fleste øvrige branner. Trykket økte fra 15 til 70 psi under eksplosjoner med halon i atomsfæren. Uten halon økte trykket til 80 psi. Sikkerhetseksperter AP har intervjuet beskriver kraften som signifikant.

FAA har registert mer enn 152 hendelser som involverer batterier som cargo eller baggasje siden 1991.

Les også: Kevlar kan gi tynnere telefoner og hindre batteribrann

Kan anbefale forbud

The International Civil Aviation Organization (ICAO) jobber med å utvikle standarder for pakking som kan hindre spredning av brann. Om de ikke har funnet en løsning før neste møte om farlig gods i oktober, er det ventet at de vil anbefale et forbud mot frakt av litumbatterier som gods i passasjerfly.

Den internasjonale pilotorganisasjonen ALPA ønsker seg i tilfelle også et forbud mot litiumbattterier i rene cargofly.

Det er i dag ingen mengdebegrensninger på litiumbatterier i cargofly, ei heller noen krav om slukkesystemer som kan håndtere batteribranner.

ICAOs arbeidsgruppe skal møtes i slutten av denne måneden.

Les også: Norske batterier kan levere 54 kWh på seks minutter

Kun godsforbud på passasjerfly

Mange flyselskaper aksepterer ikke lenger litiumbatterier som gods. Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, har hatt forbud mot frakt av litiumbatterier som gods i passasjerfly siden 1. januar.

Dette gjelder imidlertid kun rene batteriforsendelser, og ikke forsendelser hvor litiumbatterier er montert i utstyr eller som del av en pakke.

SAS er medlem av IATA. Norwegian er ikke IATA-medlem, men godtar ikke farlig gods som cargo om bord på sine fly, og dermed ikke litiumbatteriforsendelser, som er klassifisert som dette.

Boeing har tidligere hatt problemer med brann og varmeutvikling i litiumbatterier installert i B787 Dreamliner. Det førte til at alle flyene ble satt på bakken. Det førte til at Airbus valgte å droppe å bruke litiumbatterier i A350.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare