Lyntogutbygging i Norge kan komme til å skje med statlig reguleringsplan. (Bilde: Scanpix)

Staten vil trumfe gjennom lyntogtrasé

  • Bygg

Lang prosess

  • Selv med et statlig reguleringsplan vil det gå lang tid før lyntogtraséen vil være på plass. En ny utredning skal være på plass før neste nasjonal transportplan, altså i 2013.
  • Dermed kan byggingen være i gang i 2014, en prosess som sannsynligvis vil ta rundt syv år, ifølge Deutsche Bahn.
  • Det gir muligheter for lyntog tidligst i 2021.

Å planlegge vei- og jernbaneutbygginger tar i dag svært lang tid i Norge. Hver kommune skal godkjenne hver enkelt plan, det skal klages, diskuteres og utredes.

– Svært viktig

Det er grunnen til at en eventuell lyntogutbygging i Norge vil kunne komme til å benytte såkalt statlig reguleringsplan, altså at staten tar alle avgjørelser og ikke må ta hensyn til kommunenes innspill, skriver Aftenposten.

– Det er opplagt at dette utfordrer lokaldemokratiet, men ettersom vi anser lyntoget som svært viktig, så kan det likevel være nødvendig, sier SVs Hallgeir Langeland til avisen.

Uendelig

Han får støtte fra Arbeiderpartiets Torstein Rudihagen.

– En slik utbygging vil møte veldig mange utfordringer for å få godkjent reguleringsplanene. Det er så mange som vil ha innsigelsesrett at saken kan gå frem og tilbake i det uendelige. Derfor kan statlig reguleringsplan være en løsning, sier han.

Diskusjon

KS-leder Halvdan Skard sier til Aftenposten at statlig reguleringsplan både er uønsket og unødvendig.

– Vi forutsetter at de kommunene som blir berørt, får være med i en diskusjon om hvor sporet skal gå.