IT

– Staten trenger egen tweeter

Dataforeningen anbefaler at forvaltningen ansetter egne folk til å betjene folk på Twitter og Facebook.

ILLUSTRASJONSFOTO sosiale medier
ILLUSTRASJONSFOTO sosiale medier Bilde: colourbox.com
31. mai 2012 - 10:45

– Stat og kommune må være forberedt helt andre arbeidsmetoder når offentlige tjenester blir digitalisert, fastslår Jon Oluf Brodersen i Dataforeningens it-politiske råd.

Bakgrunnen er Digitaliseringsprogrammet, som ble lansert av regjeringen i april.

Mobilutfordringer

Denne uken arrangeres "Digitaliseringskonferansen" i Oslo for å inspirere og veilede nøkkelpersoner i stat, kommune og it-bransje om hva som venter.

Her kom Brodersen med klare råd til forvaltningen. Til daglig er han CIO hos Nokas.

– Dere kommer til å støte på utfordringer i forhold til både mobil, sosiale medier og nettskyen, påpekte han.

Les også: Lag din egen nettsky

Statlige app-er

Et sentralt poeng er å utvikle nettbaserte tjenester på brukernes premisser.

Det kan bety et behov for å lage mobilapplikasjoner, app-er, som er knyttet opp til etatens systemer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Og vær klar over at det krever en solid infrastruktur som kan håndtere forbindelsen til de bakenforliggende systemene. Jeg syns ikke denne problemstillingen er godt nok omtalt i Digitaliseringsprogrammet, mener Brodersen.

Fikk du med deg: «Hva mener du om Android vs iPhone?»

1200005623.jpg

Tweetere

Når folk bruker internett, er de på sosiale medier 70 prosent av tiden.

– Dette er en viktig arena, og her bør offentlig sektor delta. Men det krever oppfølging. Forvaltningen bør ansette egne tweetere og facere som tar hånd om henvendelsene som kommer i disse kanalene, sier han.

Går av seg selv

Hvis ikke, kommer folk til å diskutere saker uten at berørte virksomheter kan påvirke eller korrigerer feilinformasjon fra ivrige nettdebattanter.

Brodersen viser til erfaringer fra sin tid som it-utviklingssjef i Gjensidige.

Selskapet tok i bruk sosiale medier uten et solid støtteapparat.

Måtte bli proff

– Vi var nødt til å profesjonalisere denne aktiviteten. Det innebærer å tråle sidene der selskapsnavnet blir brukt og kommentere innlegg på en saklig måte, forklarer Brodersen.

Han tror dette vil være et fornuftig trekk også for stat og kommune.

– Oppfordringen min er å kjøre stillingsannonser på Facebook og Twitter med en gang, sier Dataforeningens rådgiver.

Les også: Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet

– Nei, takk

Direktoratet for forvaltning og ikt, Difi, har ansvaret for utviklingen av digitale tjenester i staten.

Direktør Hans Chr. Holte kommer ikke til å følge opp rådene.

– Dette vil vi nok vurdere opp mot andre behov i denne prosessen, sier Holte til Teknisk Ukeblad.

 

Les også:

Derfor trenger Facebook en norsk nettleser

Derfor vraket Cern Norge

Bygger senter for å sikre Altinn 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.