Bertil Gerhardt i Spitfire-flyet SE-BIR på Bodø lufthavn. Det var SE-BIN som havarerte på Tynset. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Spitfire-havariet er fortsatt en gåte

En uoversiktlig gressbane kombinert med dårlig sikt framover, kan ha medvirket til at et Spitfire havarerte på Tynset flyplass i august i fjor.

Det skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i sin foreløpige rapport som ble offentliggjort onsdag.

Meget erfaren

Det var litt etter klokka 18.30 lørdag 21. august at den ekstremt erfarne flygeren Bertil Gerhardt omkom da han skulle lande på Tynset flyplass. Flyet skar av landingsstripa og tippet på ryggen.

Den 68 år gamle svenske piloten hadde hele 31 589 loggførte flytimer, hvorav 165 var i kampflyet Spitfire.

Ulykkesflyet, SE-BIN, var et Spitfire FR Mk. XVIII med Rolls-Royce Griffon 65-motor. Det var produsert i 1945.

Gerhardt skulle fly oppvisning på et flystevne som var planlagt dagen etter. Han tok én runde rundt den 900 meter lange gressbanen før han gikk inn for landing.

Ikke funnet noen feil

Havariet ble filmet av tilskuere på bakken. Likevel har SHT så langt ikke funnet noen klar årsak til ulykken.

Undersøkelsene har ikke avdekket noen tekniske feil på flyet, verken på styringsmekanismer, bremser eller landingsstell. Obduksjonen ga heller ingen indikasjon på flygeren skulle ha blitt akutt syk.

Derimot peker SHT på uoversiktlige forhold rundt landingsstripa som kan ha medført at flygeren satte ned flyet først 350 meter inn på banen. Dessuten at Spitfire har meget dårlig sikt framover under landing.

Havarikommisjonen understreker at granskingen fortsatt pågår.