Fartsskriveren skal selv kunne kommunisere uregelmessigheter og indikasjoner på overtredelser til kontrollmyndighetenes kontrollutstyr langs veien. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

SMARTE FARTSSKRIVERE

Snart vil lastebilene selv rapportere ulovlig kjøring

Fartsskrivere

Fartsskriveren er et verktøy som brukes til å kontrollere om yrkessjåfører følger reglene om kjøre- og hviletid.

Hovedformålene er å redusere overtredelsene av kjøre- og hviletidsreglene, redusere transportforetakenes administrative kostnader og en generell modernisering av regelverket.

Om tre år vil yrkesbiler selv kommunisere med kontrollutstyr langs veien og tipse kontrollører om uregelmessigheter mens kjøretøyet er i bevegelse. Nye EU-regler stiller krav til at alle nye yrkeskjøretøy utstyres med smarte fartsskrivere.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Varsler kontrollør

Bestemmelsene gjelder busser og lastebiler med totalvekt på over 3,5 tonn. Når fartsskriverene tas i bruk, vil bilen dermed selv varsle kontrollører langs veien om uregelmessigheter mens kjøretøyet er i bevegelse.

– Smarte fartsskrivere skiller seg fra dagens fartsskrivere ved at de knytter kontrollutstyr langs veien med kontrollutstyr i kjøretøyet. Fartsskriveren vil nå ta en grovsortering og vise kontrolløren hvilke kjøretøy det kan være lurt å kontrollere, og hvilke som kan slippe det, forklarer Jan Erik Bangsund i Vegdirektoratet.

Veimyndighetene vil dermed kunne bruke fartsskriverne til å følge transportenheter og måten de kjører på.

Forslaget vil ifølge Bangsund også effektivisere kjøreturene for transportørene.

– De som overholder reglene vil måtte stoppe for færre kontroller enn de gjør i dag, sier han.

Les også: Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Automatisk registrering

I tillegg til at smarte fartsskrivere hjelper kontrollørene å velge ut kjøretøy til kontroll, skal de knyttes sammen med satellittnavigering.

– På den måten slipper sjåføren å selv logge hvor han befinner seg, sier Bangsund.

– Det er klart automatisk loggføring reiser spørsmål om personlig overvåkning. Det er jo ikke bare kjøretøyets posisjon som logges, men også sjåførens. Men ved at systemet ikke fører kontinuerlig logg, men kun registrerer lokasjonen hver tredje time mener lovgiveren, i dette tilfellet EU, at ordningen ivaretar hensynet til sjåførens personvern, sier Bangsund.

Les også: Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent

Økt kontrollering

Erling Sæther, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, er positiv til det nye systemet.

– Det vil øke muligheten for å kontrollere ulovlig kabotasjekjøring, sier han.

Sæther er positiv til de nye reglene.

– Vi er for alle typer kontroller som gjør at vi får sikrere forhold på veien for alle kjøretøyer, også innenfor vårt ansvarsområde, sier han.

Les også: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Vil ha like regler

Etter EU-utvidelsen har det vært en kraftig økning i utenlandske transportører som utfører oppdrag internt i Norge.

– Det har medført redusert framkommelighet på norske veier om vinteren, og økt press på de sosiale rettighetene hos norske transportørene, sier Sæther.

Regjeringen har den siste tiden satt stort fokus på problemet med utenlandske vogntog på norske vinterveier, og for tiden holder Vegvesenet på med å installere lesere langs veiene som registrerer registreringsnummeret på vogntog.

– På den måten kan de kontrollere om kjøringen dreier seg om ulovlig utenlandstransport. Vi er for alle typer kontrollvirksomheter som myndighetene kan gjøre. Men vi er ikke for å innføre handelshindringer særskilt for Norge. Det må være like regler for alle slik det blir med disse EU-kravene, sier Sæther.

Les også:

Her kommer den nye generasjonen snøfresere

Vil bygge flytebruer med midtfjords skipspassasje

Dobbelsluse kan gi E39-bruer uten trafikkstopp