BYGG

Dobbelsluse kan gi E39-bruer uten trafikkstopp

Sivilarkitekt Hans Petter Brenk Rønning mener en slusebru med to porter vil være den beste løsningen langs Ferjefri E39.
Sivilarkitekt Hans Petter Brenk Rønning mener en slusebru med to porter vil være den beste løsningen langs Ferjefri E39. Bilde: Hans Petter Brenk Rønning
21. feb. 2014 - 14:09

Tirsdag skrev Teknisk Ukeblad om LMG Marin som ønsker å bygge flytebru langs Ferjefri E39. Forslaget gikk ut på å bygge bru med skipssluse midtfjords.

– Ideen med slusebru er god, men dersom man ønsker å bruke ideen i områder med mye skipstrafikk bør den utvikles videre, sier sivilarkitekt Hans Petter Brenk Rønning.

Tosluset flytebru

Rønning, som tidligere har vært med å designe flere bruer, blant annet Akrobaten i Bjørvika, foreslår derfor å bygge en flytebru med to sluser.

– Ved å bygge en bru med to sluser kan trafikken gå kontinuerlig selv når båter passerer. I områder med mye trafikk er det ikke mulig å velge en bruløsning som fører til lange venteperioder, sier han.

Ifølge Rønning er prinsippet enkelt.

– Når den første porten åpner seg for skip, blir biltrafikken dirigert over på den veien med lukket sluse. Når slusen er lukket bak skipet og det skal ut igjen på andre siden, dirigeres trafikken tilbake, forklarer han.

Ideen er så langt kun på skissestadiet, så Rønning har ikke alle detaljer på plass. Men han mener trafikkdirigeringen ikke trenger å skje på noen komplisert måte.

– Det kan skje ved noe så enkelt som trafikklys, foreslår han.

Les også: Helgeland kan få Norges lengste bru

Inspirasjonen til løsningen med to sluser, fikk Rønning fra LMG Marin sin flytebru med skipssluse midfjords.
Inspirasjonen til løsningen med to sluser, fikk Rønning fra LMG Marin sin flytebru med skipssluse midfjords.

Kan unngå hengebruer

Ved å bygge bruer som kombinerer bil- og båttrafikk uten hinder, mener Rønning det er mulig å unngå høye hengebruer som Hardangerbrua.

– Flytende konstruksjoner som bygges horisontalt er mye mer stabile en konstruksjoner som bygges i høyden som hengebruer. Ved å legge inn en ekstra sluse for å unngå mye ventetid hver gang båter passerer, kan man slutte å bygge disse "monsterbruene", sier Rønning.

Prosjektleder for Ferjefri E39, Olav Ellevset, sier Rønnings forslag er interessant.

– Det er flott at så mange engasjerer seg rundt flytende bruløsninger. Det framgår ikke av skissen hvilket farvann og skipsstørrelser det nye forslaget fra Rønning har sett for seg. Det er imidlertid en innovativ tanke, og er sikkert mulig, sier han.

Les også: Denne brua kan du styre fargene på

Avhenger av strekning

Ellevset sier valg av bruløsning trolig vil avhenge veldig på de ulike strekningene langs E39. Men utelukker ikke at en tosluset løsning kan være mulig på enkelte strekninger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Alt vil være avhengig av de største fartøyene som går i farvannet, sier han.

Ellevset forklarer at løsningen kan være krevende for større fartøy.

– Med sitt behov for styrefart, samt påvirkning av strøm og vind, vil store fartøy kunne ligge betydelig utenfor planlagt eller teoretisk kurs. Fartøy med slep vi også ha vesentlig dårligere forutsetninger, med både dårligere fart og nedsatt manøvreringsevne. Alt i alt vil dette ha stor betydning for avstanden mellom de parallelle bruene, bredden på slusene, hvordan kollisjonslaster skal håndteres, og forankringssystemene til bunnen, sier han.

Og legger til at dimensjonene igjen vil ha stor betydning for kostnaden på brua.

Les også:

Vegvesenet vil forby tverrspente dekker i trebruer

Varmluft holder den svenske premiebrua snøfri

«Oljeteknologi» skal gi forankring til nye megabruer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.