Det kan gå mot et reelt forbud mot å frakte litiumbatterier som gods i passasjerfly denne måneden. Her vises Emirates Boeing 777-200LR. (Foto: Emirates)

LITIUMBATTERIER PÅ FLY

Snart kan det bli forbudt å frakte litiumbatterier på fly

Vurderer bredt forbud.

I sommer advarte Boeing sine kunder mot å frakte litiumbatterier - både litiumione- og litiummetallbatterier, som gods i passasjerfly.

Dette kom etter at det amerikanske luftfarttilsynet FAA bekreftet at de hadde gjennomført tester som indikerer at frakt av batteri med litium utgjør en brannrisiko.

FAAs tester har vist at branner i engangsbatterier med litium ikke lar seg slokke med halongass. På branner i oppladbare litiumionebatterier har halongass bare marginal effekt.

Det er dokumentert flere tilfeller av brann om bord i fly som har startet i litiumbatterier, men så langt ikke om bord i passasjerfly.

Stort multimediarigg: Se det hektiske morgenrushet på Gardermoen i ett unikt 360-bilde

Thermal runaway

Denne måneden skal Dangerous Good Panel hos International Civil Aviation Organization (ICAO) forsøke å komme frem til en tryggere måte å frakte litiumbaserte batterier på, skriver Aviation Week.

Faren med å frakte litiumbatterier er at såkalt «thermal runaway». Dette kan oppstå om et batteri blir varmt, uten at varmen effektivt kan avgis.

Da kan temperaturen øke, og batteriet ta fyr. I en forsendelse med litiumbatterier er det en fare for at dette kan sette i gang en kjedereaksjon. Elektrolytten i litiumionebatterier er i seg selv antennelig, så en slik situasjon kan fort eskalere.

Les også: Slik blir utsikten med Avinors fjernstyrte tårn

Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier.
Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier. U.S. Federal Aviation Administration

Kan gå mot forbud

Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, har hatt forbud mot frakt av litiumbatterier som gods i passasjerfly siden 1. januar.

Aviation Week skriver at et av forslagene er å forby godsforsendelser av litiumionebatterier fullstendig i passasjerfly frem til tryggere forpakninger er tilgengelig. Da vil slike batterier i praksis kun bli mulig å sende i cargofly.

Andre forslag er å kreve at flyselskapene gjøre en risikovurdering før transport, og at batteriene må ha lavere ladetilstand enn i dag.

Les også: Derfor har Widerøe-flyene sebra-propeller

Kan tette smutthill

Det skal også vurderes om et smutthull som gjør det mulig å frakte store mengder små batterier uten at flyselskapet varsles om at dette er i forsendelsen.

Dette smutthullet kom i 2013, da ICAO myket opp regelverket, og i praksis gjorde det mulig å sende to batterier med til sammen 100 wattimer, eller åtte celler med 20 wattimer.

Forutsetningen er at det sendes i forpakning som blant annet tåler fall. Dette har ført til at avsendere lovlig kan pakke litiumbatterier i mange mindre individuelle forpakninger, som sendes som en større forsending. Det kreves ingen deklarasjon av falig gods i slike forsendelser, sier en representant for International Federation of Air Line Pilots Association til Aviation News.

Trer tidligst i kraft i 2017

Vedtakene som eventuelt blir gjort denne i slutten av måneden, blir ikke gjeldende før 1. januar 2017. Det vil kun omfatte gods, og ikke eventuelle batterier i PC-er, mobiler eller annet utstyr passasjerne har med seg.

Den internasjonale pilotorganisasjonen ALPA har tidligere uttalt at de ønsker seg et forbud mot frakt av litiumionebatterier på cargofly dersom det ikke utvikles forpakninger som kan hindre spredning av brann i slike batterier.

Oppdaget megatabbe: Oppdaget megatabbe: Måtte stoppe alt arbeid på Berlins nye flyplass