LITE, MEN STORT: Dette er et eksempel på det produktet man kan få ved å smelte filterstøv fra søppelforbrenningsanlegget til Returkraft i Kristiansand. Dette er sterkt isolerglass som kan brukes i vei- og jernbaneutbygging. (Bilde: Kjell Inge Søreide)

RESIRKULERING FRA FORBRENNINGSANLEGG

Slik vil de lage isolasjon av søppel

Kristiansandsbasert selskap vil omdanne avfall til isolasjonsmateriale.

Du har kanskje ikke hørt om filterstøv fra forbrenningsanlegg før. Men i disse dager jobber selskapet Scanwatt med en ny teknologi som skal omdanne støvet til isolerglass, et isolasjonsmateriale som brukes til vei- og jernbanebygging.

Forskningsrådet støtter prosjektet med fem millioner kroner.

Stor ressurs

Utviklingen skjer i Kristiansand og i samarbeid med Returkraft, et forbrenningsanlegg som tar imot omtrent 130 000 tonn restavfall i året fra hele Agder.

Fra dette lages det elektrisk kraft og fjernvarme, og energiproduksjonen ved anlegget tilsvarer det årlige forbruket til nesten 20 000 eneboliger.

Ulempen er at man sitter igjen med rundt 5000 tonn filterstøv hvert år, som i dag sendes til behandling ved Noahs anlegg på Langøya ved Holmestrand. Noah er for øvrig Skandinavias største mottaker av farlig avfall.

I tillegg til å håndtere 50 000 tonn filterstøv fra 20 norske gjenvinningsanlegg tar det Bjørn Rune Gjelsten-eide selskapet imot og behandler rundt 150 000 tonn filterstøv fra Sverige og Danmark hvert år.

Rapport: Kildesortering er billigere enn forbrenning

HÅPEFULLE: Oppfinner Knut Henriksen holder her isolerglass, et produkt man kan få ved å smelte filterstøv fra søppelforbrenningsanlegg som Returkraft (fabrikken i bakgrunnen). Isolasjonsmaterialet kan brukes til vei- og jernbanebygging og gjør at man slipper å deponere filterstøvet. Her flankert av administrerende direktør Odd Terje Døvik i Returkraft (t.h.) og Jostein Mosby, drifts- og vedlikeholdssjef i det samme selskapet.
HÅPEFULLE: Oppfinner Knut Henriksen holder her isolerglass, et produkt man kan få ved å smelte filterstøv fra søppelforbrenningsanlegg som Returkraft (fabrikken i bakgrunnen). Isolasjonsmaterialet kan brukes til vei- og jernbanebygging. Her flankert av administrerende direktør Odd Terje Døvik i Returkraft (t.h.) og Jostein Mosby, drifts- og vedlikeholdssjef i det samme selskapet. Kjell Inge Søreide

Utnytter

Gjelsten kan altså tape penger om Knut Henriksen, tidligere forskningsdirektør på Elkem og gründer av Metallkraft, lykkes med teknologien sin.

– Dersom vi lykkes med vårt prosjekt, kan vi utnytte filterstøvet på en mer fornuftig måte. Vi lager ikke et nytt produkt, men framstiller det på en ny måte og tilbyr det til et marked som allerede etterspør det, sier Henriksen.

Flere ting må på plass

Skal han lykkes, må han imidlertid klare å utnytte flere avfallsstoffer og gjøre dem om til sterkt isolerglass i én smelteprosess.

– Én smelteprosess er energi- og kostnadseffektiv og gjør teknologien kommersielt interessant. Den blir da et reelt alternativ til deponering, sier Henriksen.

Nå er derfor håpet å treffe godt med smelteprosessen slik at teknologien kan patenteres og brukes av andre forbrenningsanlegg.

Scanwatt trenger fremdeles drøye fire millioner kroner for å komme i mål. Derfor er selskapet på jakt etter private investorer som kan komplementere støtten fra Forskningsrådet.

Les også: Slik fanger de CO2 med salt

Bra for miljøet

Testingen skal foregå de neste tre årene på anlegget til Returkraft, som er glade for å være med i prosjektet.

– Returkraft er opptatt av å oppfordre folk til å sortere avfallet sitt slik at mest mulig går til gjenvinning. Når det nå ser ut til at vi kan gjenvinne 5000 tonn av vårt eget avfall, er det åpenbart at dette er et prosjekt i vår ånd, sier Odd Terje Døvik, administrerende direktør i Returkraft.

Les også:

Svensk kjernekraft kan bli kostnadsbombe

5 spørsmål om gjenvinning av plast

Prøver å forstå styrken til aluminium