Slik ser Link Landskap for seg at livet på Østerøy vil bli. Østerøy er ett av tre forslag til ny øy Oslo Havn la fram på folkemøtet tirsdag kveld. (Bilde: MIR/LINK Landskap)
Her ser du et oversiktsbilde av hvordan Link Landskaps Østerøy kan bli seende ut. (Bilde: MIR/LINK Landskap)
Jensen & Skodvins øy skiller seg markant fra Link Landskaps Østerøy, ved at den skal være urban. (Bilde: Jensen & Skodvin Arkitekter)
Slik blir Byøyas bykjerne hvis Jensen & Skodvin får det som de vil. (Bilde: Jensen & Skodvin Arkitekter)
Snøhetta mener den nye øya blir en del av den store fjordbyen. Fjordbyen inkluderer deler av både Oslo og Akershus. (Bilde: Kjerstin Bjerka)

NY ØY I OSLOFJORDEN

Slik vil de lage en ny øy i Oslofjorden

Her er Oslo havns forslag.

Follobaneprosjektet

  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
  • Landets hittil lengste jernbanetunnel på 19,5 km
  • Første jernbanetunnel i Norge som bygges med tunnelboremaskiner
  • Omfatter bygging av nye Ski stasjon og omfattende arbeid på Oslo S
  • Bygges for hastighet opptil 250 km/t
  • Gjør det mulig å halvere reisetiden Oslo-Ski
  • Anlegget planlegges ferdigstilt i slutten av 2019

Kilde: Jernbaneverket

Rundt ti millioner tonn bergmasse blir til overs som følge av Jernbaneverkets kommende tunnel mellom Oslo og Ski.

Hva ville du gjort med så mye stein? spurte vi våre lesere om i sommer. Etter å ha lest kommentarfeltet i denne saken, satte Oslo havn igang med å utforme et forslag til hva bergmassen kan brukes til.

Tirsdag kveld arrangerte det kommunale foretaket et folkemøte hvor de presenterte forslag til hvordan den kunstige øya de ønsker å bygge i Bunnefjorden kan se ut.

Arkitektfirmaene Link Landskap, Jensen & Skodvin og Snøhetta har laget nokså forskjellige utformingsforslag.

Østerøy

Link Landskaps Østerøy skal være "øya som renser Oslofjorden med østers og edle skoger".

Firmaet ønsker at øya skal hjelpe til med å bedre vannkvaliteten i fjorden ved hjelp av østersbanker, edeløvskoger, ålegress og strandenger.

Dette skal fremme en naturlig rensing av vannet, samt bidra til en rik fauna.

Øya skal også bli tilrettelagt for bading med stupetårn og skifterom, tredekker og kunstig opparbeidede sandstrender. Link Landskap ser for seg at øya skal innby til padling, fiske, marine kolonihager og båtliv.

Bebyggelsen på øya skal kun være av lett karakter, med treverk som hovedmateriale. Energibruken må være lav, og komme fra fornybare energikilder.

– Vårt forslag representerer en mer og mer aktuell måte å tenke på, hvor vi legger til rette for en fungerende økologi. Vi ønsker å maksimere øyas grunne områder, slik at vi får et frodig mikroklima, sier Marius Bostadløkken, landskapsarkitekt i Link Landskap, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Med østersbanker og edelløvskoger vil Link Landskap sørge for at Østerøy renser vannet i Oslofjorden. Link Landskap

Byøya

Jensen & Skodvins forslag heter Byøya. Dette skal være en urban øy med studentboliger, vanlig bebyggelse på opptil seks etasjer, hytter og husbåtplasser.

Byøya skal formes av flere forskjellige øyer, samt ha park, strandlinje og naturreservat.

De legger vekt på at det med hurtigbåt kun vil være 10 minutter inn til Oslo sentrum fra Byøya.

Handlegater, kulturtorg, havnetorg og strandpromenader vil du også finne på øya. Byøya skal være bilfri, og det skal være gangavstand til alle fasiliteter.

– Dette er en fantastisk anledning til å løse problemer hele Oslo-området har som følge av befolkningsveksten. 4000 mennesker skal kunne bo her, i tillegg til at det skal leies ut 500 kolonihytter, sier Jan Olav Jensen, partner i Jensen & Skodvin og professor på Arkitekthøgskolen i Oslo.

Han ønsker å lage øya attraktiv for mennesker fra alle deler av samfunnet.

– Vi vil at øya skal romme en flott urban blanding, og at det skal være et samfunn med stort mangfold, sier Jensen.

Byøya får et mangfolding utvalg av bygninger. Jensen & Skodvin Arkitekter

Snøhettas forslag

Snøhettas forslag er noe mindre håndfast.

– Denne nye øya har et enormt potensiale, og det fordrer en litt annen utviklingsprosess. Vi vil invitere alle interesserte til å komme med sine innspill, og legger opp til en aktiv dialog mellom befolkning og beslutningstaker, sier Kjerstin Bjerka, sivilarkitekt i Snøhetta.

De ser for seg øya som et fellesskapsprosjekt, at det kan bli en slags drømmeøy. Snøhetta vil invitere til workshops hvor man sammen kan utforme hvordan øya skal bli.

Befolkningsveksten i Oslo og Akershus gjør uansett at de ser for seg øya som en del av en større fjordby som omfatter deler av begge kommunene. 

– Vi er i en veldig tidlig fase, derfor har vi ikke konkludert noe om hvordan øya skal se ut. I vårt forslag har vi valgt å belyse alle mulighetene som ligger her, så må man jobbe sammen videre med den konkrete utformingen, sier Bjerka til Teknisk Ukeblad.

Les også: Bygget gangbro for 228 kroner

Fordi potensialet til en slik øy er så stor, vil ikke Snøhetta alene bestemme hvordan øya skal bli seende ut. Kjerstin Bjerka

Har ingen favoritt

Oslo havn vil ikke utpeke noen favoritt blant forslagene, og presiserer at deres rolle er å tilrettelegge for en mulig bygging av øy.

– Det er befolkningen på Nesodden som må ta stilling til dette, sier Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo havn.

Med grønt lys fra Nesoddens befolkning, vil Karlsen kontakte Nesodden kommune for å diskutere prosjektet videre.

Oslo havn vil frakte bergmassen på lekter helt ut til Storeflua i Bunnefjorden, hvor øya skal dannes.

– For å få steinene ut til lekteren, kan vi enten sette dem på et transportbånd, eller kjøre lastebiler den korte veien fra fjellet til kaia, sier styrelederen.

Oslo havn har vært i møter med Jernbaneverket om saken. Det gjorde ikke Karlsen mindre engasjert.

– For å være helt ærlig, uttaler Jernbaneverket seg positivt til dette. Det er en enorm lettelse for dem å ikke måtte transportere steinene langt, sier han.

Bestemmer seg på nyåret

Jernbaneverket behandler nå rundt ti forslag til hvordan steinene kan få nytt liv. På nyåret vil organisasjonen bestemme seg.

– Oslo havns idé er et av flere forslag vi ser på som spennende. Vi legger vekt på at steinene skal komme samfunnet til nytte, samt at man må ha en god løsning for hvordan transporten av steinene skal foregå, sier Kathrine Kjelland, kommunikasjonsleder for Jernbaneverkets Folloprosjekt.

Slik blir Jernbaneverkets Follobaneprosjekt. De to røde løpene til venstre er de to adskilte tunnelløpene til den nye Follobanen. Det røde løpet til høyre blir Østfoldbanen. Kathrine Kjelland/Jernbaneverket
 

Les også:

Vil bygge kunstig øy i Oslofjorden

Hva ville du gjort med så mye stein?  

Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

Milliardene ruller på Follobanen