Batteriet i elbilen din svekkes sakte, men sikkert. Selv om det antakelig ikke er grunn til å bekymre seg for dette riktig enda, kan det være greit å ha en oversikt. Foto: Wikimedia Commons (Foto: Oleg Alexandrov, CC BY-SA 3.0)

KAPASITETSTAP I ELBIL-BATTERIER

Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte

Mistenker du at rekkevidden har blitt dårligere?

Det største usikkerhetsmomentet knyttet til elbiler handler om batteripakken. Når denne har tapt nok kapasitet, står man potensielt overfor en stor utgift knyttet til utskifting.

I praksis viser det seg at litiumionebatterier i elbiler holder seg langt bedre enn man trodde for noen år siden.

Om du vil undersøke hvor mye kapasitet som eventuelt har gått tapt, er det i utgangspunktet ikke informasjon som er lett tilgjengelig.

Du kan få undersøkt dette på et verksted, men om du har mistanke om at noe ikke er helt som det skal med batteriet er det mulig å gjøre noen noen undersøkelser selv.

Det vil neppe være et problem for mange at kapasiteten faller under kapasiteten produsenten garanterer.

Det skyldes ikke bare at batteriene generelt har god levetid. Det handler også om at elbiler sjeldent lar deg utnytte den faktiske batterikapasiteten som annonsert.

Les også: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Som regel mindre utnyttbare kapasitet

For eksempel oppgir Nissan at Leaf har en batterikapasitet på 24 kWh. I realiteten får du bare utnyttet omtrent 21,5 kWh. Det samme gjelder VW e-Golf, som har oppgitt kapasitet på 24,2 kWh, men en reell nettokapasitet på omtrent 21,8 kWh.

I motsatt ende finner vi Renault, som kun annonserer netto batterikapasitet på 23,3 kWh. Den faktiske kapasiteten er ikke kjent, men er antakeligvis minst 24 kWh.

Grunnen til at du ikke får utnytte hele kapasiteten er at bilprodusenten sikrer seg med en «buffer» som gjør at batteriet aldri lades helt opp eller helt ut. Begge deler er lite heldig for litiumionebatterier.

Det sørger for at batteriet ikke degenererer like raskt som for eksempel batteriet i en mobiltelefon, som lades til full kapasitet hver gang.

Elbilens batteri kan derfor reelt sett reduseres over tid, uten at du opplever noen endring i praktisk kjørelengde.

På et tidspunkt vil denne bufferen være brukt opp, og du vil i større grad oppleve at den faktiske rekkevidden til bilen reduseres.

Les mer: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

Kia Soul Electric har ikke så stor bagasjeromsplass, men den har romslig kupé.
Nye elbiler, som Kia Soul EV, har lang garantitid på batteriene. Kia anslår at restkapasiteten på batteriet i denne bilen skal være minst 70 prosent etter 15 år. Kia

Neppe grunn til bekymring

Realistisk sett er det neppe store grunner til å bekymre seg for at batterikapasiteten reduseres unormalt fort for de fleste. I praksis kan et elbilbatteri fint vare i 10 år før det begynner å svikte.

Data samlet inn fra Tesla-eiere tyder på at batteriet holder seg nærmere 95 prosent av opprinnelig kapasitet etter 100 000 kilometer. Det ser ikke ut til at det er spesielt for Tesla.

Rune Haaland leder industriorganisasjonen Electric Vehicle­ Union, sa i fjor til Teknisk Ukeblad at batteriene i Nissan Leaf ikke viser svekkelse etter 100 000 kilometer.

I mars meldte Nissan at 99,99 prosent av alle batteriene i Leaf solgt i Europa fremdeles var i bruk. Kun tre biler har fått skiftet ut batteriene sine.

Noen bruksmønstre kan redusere kapasiteten raskere

Høy temperatur er batteriets verste fiende, noe Nissan Leaf-eiere i Arizona i USA opplevde. I 2012 var det mange som opplevde at kapasiteten ble redusert svært raskt. Dette skyldes at bilen ikke har aktiv batterikjøing, og i ørkenen kan det bli svært varmt.

Høy temperatur er ikke noe vi er mye plaget med i Norge. Du bør likevel være oppmerksom på at enkelte bruksmønstre vil kunne redusere batterikapasiteten raskere.

Biler uten aktiv batterikjøling kan i teorien få vedvarende høy celletemperatur etter mange lange kjøreturer med hurtiglading underveis.

Om batteriet til stadighet tappes nesten helt ut, bilen brukes så lite at batteriet nesten alltid har høy ladetilstand, og temperaturen er høy, kan det også bidra til raskere degradering.

Dette er imidlertid ekstremtilfeller.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Rekkevidden ved fulladet batteri kan være en indikator på tapt kapasitet, dersom du nullstiller kjørecomputeren.
Rekkevidden ved fulladet batteri kan være en indikator på tapt kapasitet, dersom du nullstiller kjørecomputeren. Marius Valle

Kan være smart å følge med på

Om du for eksempel skal kjøpe brukt elbil, er det vanskelig å vite noe sikkert om hvordan batteriet er behandlet. Derfor bør du gjøre undersøkelser som gir deg et bilde av batterihelsen.

Det kan også være greit å ha et øye på dette slik at du raskere oppfatter at kapasiteten er i ferd med å tape seg.

Batteriets tilstand er ikke nødvendigvis enkelt å finne ut av. Om du skal kjøpe en brukt elbil, eller bare er av typen som liker å ha kontroll, er det lilkevel mulig å undersøke.

Slik sjekker du

Det er dessverre ingen enkel løsning som fungerer for alle elbiler, og for best mulig resultat bør du skaffe deg utstyr som kan hjelpe deg.

De fleste biler vil imidlertid på en eller annen måte indikere at batterikapasiteten er redusert.

Dette gjøres på forskjellige måter. Nissan Leaf har et system bestående av streker som forsvinner med tiden. Andre indikerer tapt kapasitet med lavere angitt rekkevidde.

Om du vil undersøke om rekkevidden på bilen din er redusert, kan du forsøke å nullstille kjørecomputeren etter en fullading. Da skal bilen i teorien angi den maksimale kjørelengden. Er den kortere enn da bilen var ny, kan det bety at batterikapasiteten er redusert.

Men ikke nødvendigvis. Forskjellige faktorer, som batteritemperaturen, kan spille inn.  Informasjonen bilen viser deg er tross alt bare ferdigtolkede resultater basert på data du ikke har tilgang til.

Best oversikt får du om du går til innkjøp av utstyr som kan kommunisere med bilens datamaskin via OBD2-kontakten som du finner i alle moderne biler.

Som bonus kan slike løsninger hjelpe deg med å ta ekstra godt vare på batteriet, spesielt om du er besatt av tekniske detaljer.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Det finnes mange trådløse OBD2-adaptere. Denne fra Vinli har som formål å gjøre bilen din smartere, men benytter seg av samme plugg.

Bruk mobilen til å snakke med mobilen

OBD2-adaptere med Bluetooth eller Wi-Fi får du for en billig penge fra Kina, men vær oppmerksom på at disse er piratkopierte og i mange tilfeller ikke fungerer.

Disse selges ofte som «ELM327»-adaptere, og er basert på gamle, piratkopierte mikrobrikker fra ELM Electronics. De fungerer ofte ikke med elbiler, på grunn av manglende støtte for enkelte protokoller. Dette er som regel ingen måte å finne ut hva slags brikke som brukes i adapteren.

En type som angivelig skal fungere for mange elbiler går under navnet «KW902». Vær oppmerksom på at dette fremdeles er et piratprodukt, og at det finnes mange varianter av den. Kjøper du en slik, man du ikke være sikker på at du faktisk får en som fungerer.

For de fleste vil utfordringen være å finne programvare som kan tolke dataene fra bilen. Det er nemlig ingen standard som angir hvordan cellespenning, batteristatus og andre elbilspesifikke data skal presenteres.

Dermed trenger du programvare som vet hvordan data fra akkurat din bilmodell skal tolkes.

Mange Nissan-eiere bruker appen Leaf Spy. Denne krever at du har en Bluetooth- eller Wi-Fi-basert OBD2-adapter. Appen lar deg lese av cellespenningen på alle cellene, batteritemperatur, og batteriets tilgjengelige ampertimer. Det siste indikerer gjenstående kapasitet, ifølge utvikleren.

Den finnes til både iOS og Android, og koster henholdsvis 189 og 150 kroner. Android-brukere kan også teste en gratisversjon. Vær oppmerksom på at du må ha en Wi-Fi-basert OBD2-adapter om du har iOS.

For eiere av andre biler ser utvalget ut til å være begrenset.

En populær Android-app for bildiagnose er Torque. Denne er utviklet for biler med forbrenningsmotor, og har ikke innebygget støtte for visning av data for batteri og andre elbilspesifikke data. Det kan gjøre løsningen komplisert.

I de fleste tilfeller vil du være nødt til å definere hvilke parameter-ID-er (PID) som skal leses av, og hvordan dataene skal tolkes.

Sagt enklere: Du må fortelle appen hvilken informasjon den skal hente ut, og vite hvordan den skal presenteres. Det er i praksis noe du må være en avansert bruker for å få til, og krever at du installerer et tillegg i appen.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Dette diagnoseverktøyet fra iCarsoft er tilpasset enkelte bilfabrikanter. Det lar deg lese ut batteridata fra støttede elbiler.
Dette diagnoseverktøyet fra iCarsoft er tilpasset enkelte bilfabrikanter. Det lar deg lese ut batteridata fra støttede elbiler. iCarsoft

Dedikerte løsninger

En tryggere løsning vil være å skaffe et dedikert diagnosesystem utviklet for din bil. For eksempel utvikler amerikanske iCarsoft slike løsninger, som du må regne med å betale omtrent 1500 kroner for.

Disse har OBD2-kontakt, og kan tolke data fra din bil. Informasjonen vises på en skjerm, og du kan da enkelt lese av batteridata.

En slik løsning vil stort sett bare fungere med biler fra en eller to produsenter. Om du først og fremst er ute etter informasjon om batterihelse i forbindelse med bruktbilkjøp, har det åpenbare ulemper.

Den enkleste løsningen

Om du bare er ute etter å vite hvordan tilstanden til batteriet er, er det nok enklest å ta turen innom et merkeverksted og få dem til å undersøke dette for deg.

Det må du regne med å betale for, og hvor mye verkstedet skal ha vil variere. Dette undersøkes antakeligvis i forbindelse med service uansett, så det vil gjerne være billigst å spørre om batteriets tilstand i forbindelse med dette.

Oslo-Trondheim i elbil uten stopp:Oslo-Trondheim i elbil uten stopp. Denne teknologien gjør det mulig