TV-spill og dart er eksempler på de mange fritidssyslene som er tilgjengelig ombord på det største flotellet i Norge. Nybygget Safe Boreas skal snart i drift på Edvard Grieg-feltet. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Boligriggen Safe Boreas er det første nybygget til Prosafe. Her står den til kai i Mekjarvik utenfor Stavanger. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Riggen har egen kinosal, som i tillegg brukes til golfsimulator. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Flotellet har 450 enkeltrom, alle med tilgang til dagslys. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Riggen er utstyrt med to store atrium, for å sørge for dagslys til lugarene, som det er krav til på norsk sokkel. (Bilde: Ina Steen Andersen)
To og to rom deler toalett og dusj. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Boligriggen er utstyrt med flere rekreasjonsrom, med blant annet TV, dataspill, dart, og foosballbord. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Treningsrom med alt fra spinningsykler, til frivekter, tredemøller og styrkeapparater er på plass. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Offshorearbeiderne på Safe Boreas har også egen sauna, én til menn og én til kvinner. Ettersom det kun er én kvinnelig operasjonell ansatt på riggen er det trolig god plass i sistnevnte. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Slik ser kantinen ut. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Spiseplassene befinner seg i bunnen av de to atriumene. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Riggen er også utstyrt med 50 kontorplasser. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Det er flere møterom og konferanserom. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Flotellet har dessuten et hospital, som skal kunne tilby samme hjelp som en kommunal legevakt. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Seks motorrer er koblet til seks trustere, som bidrar til å holde posisjonen til riggen. Hver av dem er på 5 MW. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Gangbrua som knytter kobler flotellet til innstallasjonen er 38 meter lang på nullpunktet, og kan også forlenges og forkortes med 6.5 meter. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Safe Boreas er designet for å ligge mest mulig i ro, slik at oppetiden på brua over til installasjonen blir høyest mulig. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Riggen er utstyrt med norske fritt fall-livbåter fra Harding. I tillegg har den en egen riggsimulator ombord, slik at de ansatte kan trene på nødsituasjoner. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Det er i alt åtte livbåter om bord, hver med plass til 70 personer. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Safe Boreas er den første boligriggen som både kan bruke dynamisk posisjonering og anker for å holde posisjonen, når den ligger inntil en plattform. Her er tre av 12 ankerfester. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Konsernsjef i Prosafe, Karl Ronny Klungtvedt. (Bilde: Ina Steen Andersen)

SAFE BOREAS

Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

SE BILDENE: Safe Boreas har 450 enkeltrom.

RANDABERG: Prosafes nyeste investering, boligplattformen «Safe Boreas», ligger til kai i Mekjarvik utenfor Stavanger. Om ikke lenge skal den til Edvard Grieg-feltet på oppdrag for Lundin.

Konstruksjonen kostet 350 millioner dollar å bygge, er 70 meter høy, veier i overkant av 30.000 tonn og rommer 450 enkeltrom.

Det gjør den til den største boligriggen som kan operere i Norge, og, i hvert fall midlertidig, Stavangers største hotell.

Enerom med dagslys

Med unntak av at det ikke finnes et boretårn ombord, ser Safe Boreas ut som en hvilken som helst rigg i Nordsjøen. Men i motsetning til borerigger, er primæroppgaven til nybygget å tilby sengeplasser, som et flytende hotell.

For å kunne operere på norsk sokkel er det blant annet krav om enerom til alle offshorearbeiderne og tilgang på dagslys i alle soverom.

Dermed har alle de 450 rommene vindu, enten med havutsikt, eller inn i ett av to atrium med store glasstak.

– Vi har brukt all vår erfaring med boligrigger til å lage den så komfortabel og trygg som mulig, sier Karine Cosemans i Prosafe til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer

Boligriggen Safe Boreas er det første nybygget til Prosafe. Her står den til kai i Mekjarvik utenfor Stavanger. Ina Steen Andersen

Sauna, golfsimulator og kinosal

Atriumene tar stor plass, men gir nødvendig lys til lugarer og spiseområdene.

– De tar opp mye plass, plass som kunne vært brukt til flere sengeplasser, kontorer eller lignende. Nå er det jo bare luft der. Men dagslyset er nødvendig, forklarer hun.

Alle har eget rom, men to og to deler toalett og dusj. Noen rom er litt større, beregnet på representanter fra kundene til Prosafe, og disse har i tillgg en liten tv-stue og eget bad.

I tillegg finnes treningsrom, sauna, røykerom, rekreasjonsrom, kinosal, golfsimulator, møtelokaler, konferanserom, kontorplasser og mer om bord.

Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk

Riggen er utstyrt med to store atrium, for å sørge for dagslys til lugarene, som det er krav til på norsk sokkel. Ina Steen Andersen

– Skal ligge mest mulig i ro

Prosafe mener også at Safe Boreas er den mest avanserte halvt nedsenkbare boligriggen beregnet på barske værforhold - i verden.

Boligriggen er designet for værforholdene på norsk sokkel, primært Nordsjøen, men også Norskehavet. Blant annet tåler de temperaturer ned i minus 20 grader.

– Og Safe Boreas er designet for å kunne ligge mest mulig stille i havet. Fartøyet er optimert for å kunne ligge i ro, slik at gangbrua er i funksjon, selv i høy sjø, forklarer konsernsjef Karl Ronny Klungtvedt.

Derfor er det blant annet større maskineri om bord. Flotellet har seks dieselmotorer, hver på 5 megawatt, koblet opp mot hver sin truster. De kraftige motorene gjør at riggen kan ligge lenge i ro, selv i røft vær.

Riggen kan også seile for egen maskin, i en hastighet opp til 10 knop.

Interaktiv reise: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B

Boligriggen er utstyrt med flere rekreasjonsrom, med blant annet TV, dataspill, dart, og foosballbord. Ina Steen Andersen

Både anker og DPS

Boligriggen er dessuten den eneste som er utstyrt både med dynamisk posisjoneringssystem og 12 ankerfester. Det vanlige er å bruke én av delene.

Safe Boreas kan bruke en om gangen, eller en kombinasjon av begge.

Fordelen ved å bruke anker er at det er mer miljøvennlig, fordi posisjoneringssystemet bruker diesel for å holdes i gang. Samtidig er det ikke alltid at det er hensiktsmessig å bruke anker.

– Dette gjør at vi får mer fleksibilitet, og oppetiden på gangbrua stiger. Det er et fortrinn som gjør riggen ganske unik, og som gjør oss mer konkurransedyktige, mener Klungtvedt.

Riggen har i tillegg åtte fritt fall-livbåter fra Harding, og dessuten en egen livbåtsimulator, hvor ansatte kan trene på nødsituasjoner.

Les også: Her spør James om olje- og gasskommisjonen vil drikke «fracking-vann»

Fire nybyggRiggen har egen kinosal, som i tillegg brukes til golfsimulator. Ina Steen Andersen

Fire nybygg

Safe Boreas er det første nybygget til Prosafe, og den første av to nærmest identiske halvt nedsenkbare boligrigger planlagt for norsk sokkel, som kommer i år.

I tillegg bygger selskapet to boligrigger i Kina, som blir klare til neste år. Disse er beregnet på operasjoner i hele verden, med unntak av Norge.

Selskapet er ledende på markedet, med det som nå er en flåte på 12 boligrigger, 15 når alle nybyggene er klare.

Safe Boreas går rett ut på kontrakt med Lundin på Edvard Grieg-feltet, hvor den vil fungere som boliger for de offshoreansatte mens feltet blir klargjort for produksjon. Etter det venter flere oppdrag, både den og søsterriggen har oppdrag ut 2016.

Les også: Slik lager de verdens mest avanserte og realistiske boresimulator

Safe Boreas er den første boligriggen som både kan bruke dynamisk posisjonering og anker for å holde posisjonen, når den ligger inntil en plattform. Her er tre av 12 ankerfester. Ina Steen Andersen

10 milliarder i investeringer

Men til tross for investeringer i nybygg på nærmere 10 milliarder kroner, tror ikke konsernsjef Karl Ronny Klungtvedt at fire nye boligrigger er et feilgrep.

– Riggene er bestilt med tanke på lang tidshorisont. Safe Boreas har dessuten jobb i to år framover, som er lenger kontrakter enn det som er vanlig for oss på norsk sokkel, sier han til Teknisk Ukeblad.

Kontraktene ble dessuten inngått for god tid siden, noe som gjør at de har en solid dagrate på 338.000 dollar.

Klungtvedt tror også at nybygget og den andre riggen som er under utbygging fyller et behov i boligriggmarkedet.

– Med nye regelverk på norsk sokkel så er det riktig tidspunkt å fornye flåten. Nå får vi større boligkapasitet, selv med enerom til alle. Det er et gap her, det burde finnes bedre fartøy enn de som er på markedet i dag, mener han.

– Vil ha aktiviteten tilbake

Han poengterer også at markedet ikke er like sårbart for boligrigger som for borerigger, men er likevel ikke uten bekymringer for situasjonen i offshoremarkedet.  

– Vi er, og var tidlig, bekymret for at det går trått i bransjen. Det nyttige med en regntid er at vi får ryddet opp i kostnadsnivået. Men nå vil vi gjerne ha tilbake aktiviteten snart, påpeker Klungtvedt. 

Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker