Skandi Arctic (Bilde: Technip)

Skal sikre dypvannsløft

Oljeindustrien og serviceselskapene går sammen for å gjøre løfteoperasjoner ned til store havdyp tryggere.

  • Olje og gass

Dypvanns løfteoperasjoner:

Disse 14 er med:

  • Statoil
  • Petrobras
  • Lundin Norway
  • Marathon Oil Norge
  • Technip, Subsea7
  • SAIPEM
  • Heerema Marine Contractors
  • Cargotec, Liebherr Werk Nenzing
  • TTS Energy
  • Huse Engineering (inklusive Rolls-Royce),
  • SamsonRope
  • W. Giertsen Services.

Initiativ og prosjektledelse: DNV

Olje- og gassvirksomheten går stadig dypere med mer og mer tungt og avansert utstyr. Men risiko og sikkerhet er ikke godt nok tatt hånd for subsea-operasjoner med kraner.

Nå har 14 selskaper gått sammen, ledet av Det Norske Veritas, for å utforme det som kan bli en industristandard, eller "best practise".

– Eksisterende standarder og reguleringer dekker ikke subsea-industriens utfordringer, sier Robert A. Oftedal, som er forretningsutvikler for kran og løft i DNV.

Les også: Avansert skip foran skjema

Hvert sitt utstyr

Utviklingen av kraner og løfteutstyr har vært drevet av ønsker og spesifikasjoner satt av hvert enkelt selskap, etter hvert som behovet for økt løftekapasitet, dypere vann og bølgedemping har meldt seg. Dette har medført stadig større tekniske og operasjonelle utfordringer.

Et område der det har dukket opp ulike tekniske løsninger, er bølgekompenserende kraner, "heave compensated crane".

– Det finne en hel rekke heave-kraner, men ingen felles regler eller krav. Det skaper usikkerhet i bransjen, sier Oftedal.

TU20111028Marine Sea Trials September 201186913_07_24 1110281214.jpg

Fra teknisk til vedliekhold

For løfteoperasjoner mellom plattform og skip er det allerede utviklet regler. De kan imidlertid ikke overføres til skip og subsea.

– Målet er å utvikle et sett med anbefalinger, "best practises", som dekker alt fra teknisk design, engineering, planlegging, gjennomføring av løfteoperasjoner samt vedlikehold, sier Oftedal.

Han utelukker ikke at dette kan utvikles til å danne grunnlaget for internasjonale regler på området.

Les også: Rederiene deler hemmeligheter

Kan bli regler

– Interessen fra industrien er overstrømmende. Foreløpig har 14 sagt at de vil være med, og vi utelukker ikke at det blir flere, sier han.

Våren 2013 skal de et først sett anbefalinger lanseres.

– Det kan hende vi fører prosjektet videre med forbedringer og eventuelt med tanke på å utvikle internasjonale regler og standarder, sier Oftedal.