Scanias nye Euro 6-motor til lastebil skal redusere NOx-utslippet med 80 prosent. (Bilde: Scania)
Nye EU-krav gjør at fremtidens lastebiler skal slippe ut ned mot en tiendel av det NOx-utslippet dagens lastebiler slipper ut. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

UTSLIPPSKRAV FRA EU

Skal redusere NOx-utslipp med 80 prosent

1. januar trådte EUs nye krav til luftforurensing fra lastebil inn.

De nye kravene sier at alle nye lastebilmotorer som skal produseres må følge EURO-6-standarden.

Mindre enn dagens dieselpersonbiler

– Siden 1990 har utslippene av NOx fra bilparken gått betydelig ned på grunn av avgasskravene fra EU, sier Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt.

Hagman har utarbeidet en foreløpig rapport om effekten av endringene fra Euro 5 til Euro 6-standard på dieselmotorer.

– Motorene til tunge kjøretøy er blitt imponerende rene. Utslippene av NOx og NO2 fra tunge kjøretøy med Euro 6-motorer kan bli så lave at tunge kjøretøy slipper ut mindre av disse avgassene enn dagens dieselpersonbiler med Euro 5-teknologi og kommer på samme nivå som Euro 6-personbiler, sier han.

Det er først og fremst strengere krav til NOx-utslipp som kjennetegner det nye utslippsregimet. Fra to gram NOx per kilowattime i Euro 5 til 0,4 g/kWh i Euro 6.

I tillegg skjerpes grensen for partikkelutslipp fra 0,2/0,3 gram partikkelmasse per kWh til 0,1 g/kWh. Kravet til partikkelantall er 6 x 10¹¹ partikler/kWh. Det tilsvarer 600 milliarder partikler per kWh.

– Utslippene av NOx var for et av de to testede tunge kjøretøyene med Euro 6-motor fem til ti ganger lavere enn for et tilsvarende og på samme måte testet kjøretøy med Euro 5-motor, forklarer Hagman.

Les også: Kvitter seg med NOx og partikler

Skjerpede krav

John Lauvstad, markedsskjef i Scania, sier det har kommet flere krav i nye Euro 6.

– Utslippskravene er kraftig skjerpet. Det har nå kommet en helt ny målemetodikk, og et krav til at alle partikler skal telles, sier han.

For å lage motorene renere og mer effektive har Scania optimalisert av både forbrenningsfasen og etterbehandlingen av avgassene.

For å optimalisere forbrenningsfasen har de utviklet et nytt helelektronisk innsprøytningssystem. På etterbehandlingssiden har de utviklet et helt nytt partikkelfilter som fjerner 99 prosent flere av de minste partiklene enn hva Euro 5 motorene gjør. Forrige generasjons katalysatorteknologi (SCR) med innblanding av urea videreføres.

Lauvstad sier den nye motorstandarden vil ha mye å si for lokale utslipp av NOx.

– Jeg er helt overbevist om at den lokale luftforurensingen vil bli kraftig redusert. Våte tester viser at 80 prosent av NOx-utslippet fra Euro 5-motoren forsvinner med Euro 6, sier han.

Lauvstad legger til at nordmenn er flinke til å bytte ut bilene sine.

– Norske lastebiler kjører generelt klart flest kilometer de første tre årene. Norske kunder er flinek til å bytte ut bilparken, så ved innføringen av Euro 6-motoren bør resultatene av lokal luftforurensing bli tydelige.

Les også: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Kombinerer rensemetoder

Rune Damm, teknisk rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund, sier den nye Euro 6-standarden viser at det har skjedd stor utvikling på dieselmotorer siden avgasskravene til EU trådte i kraft på starten av nittitallet.

– Det er lagt ned enormt med forskningsarbeid i å finne løsninger som reduserer utslippet fra dieselmotorer. Ved å kombinere ulike renseteknologier er det nå utviklet en lastebilmotor med kraftig redusert utslipp, sier han.

Damm forklarer at produsentene velger å kombinere alle kjente metoder for å tilfredsstille Euro 6-kravene.

– Med disse kravene vil diesellastebiler bli så rene det er mulig å få blitt og utslippene er redusert til et absolutt minimum. Så vidt jeg vet er det ikke planer om å innføre noen ytterligere trinn i standarden, sier han.

Les også: Hver av disse sykkelveiene skal takle 12.000 syklister i timen

Ber om incitamenter

Damm håper myndighetene nå vil legge til rette for bruk av nye lastebiler.

– Det er viktig med incentiver som fører til at folk ikke blir sittende å tviholde på de gamle bilene som forurenser mest, sier han.

Videre håper han det legges til rette for mere utvikling av syntetisk diesel.

– Vi hadde en god utvikling hvor man hadde et avgiftsincitament på biodiesel en periode for noen år siden, det stoppet helt opp da myndighetene innførte avgift på drivstoffet. Enn så lenge finnes det ingen andre type drivstoff som fungerer til lastebiltransport over lengre distanser i dag, derfor er det viktig å gjøre det man kan for å utvikle dieselen så miljøvennlig som mulig, sier han.

Les også:

Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser  

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning