Hans måte å bruke interaktive spill som hjelpemiddel i læringsprosesser endrer læringssituasjonen markant, lød del av jurybegrunnelsen for prisen. (Bilde: Maria Amelie)

TEKNOLOGIBRAGDEN

Sjokkert og glad vinner av Teknologibragden

– Alf Inge Wang vant Årets teknologibragd for sitt arbeid med spillbasert læring.

På torsdag ble prisen for Årets teknologibragd delt ut i den tradisjonsrike speilsalen på Grand Hotel i Oslo.

Trofeet gikk til Alf Inge Wang, for sitt arbeid med spillbasert læring. En overveldet Wang kunne høste heder fra representanter for teknologiselskaper og bransjeorganisasjoner i den feststemte salen.

Alf Inge Wang er professor ved NTNU, og har gjennom sin karriere utviklet et tyvetalls applikasjoner for interaktiv undervisning. Det siste året har han gjort internasjonal suksess med læringsapplikasjonen Kahoot!

Les også: Læringsverktøy fra NTNU brukes av 300.000 ungdommer i 85 land

– Sjokkert

Vinneren ble kåret av Teknisk Ukeblads lesere, og en jury ledet av tidligere NTNU-rektor, Torbjørn Digernes.

Vi møter en svært overrasket og glad Alf Inge Wang etter utdelingen.

– Jeg er veldig overrasket og sjokkert. Jeg trodde knapt det var sant da jeg ble nominert før nyttår. Det er spennende at juryen har satset på noe som er litt annerledes denne gangen.

I 2013 har han og kollegene i selskapet Mobitroll fått særlig oppmerksomhet for Kahoot!, som gjør klasserommet om til et mobilbasert gameshow. Spillet har hittil blitt brukt av 520 000 studenter og lærere.

I 2013 har Wang og kollegene i selskapet Mobitroll fått særlig oppmerksomhet for Kahoot!, som gjør klasserommet om til et mobilbasert gameshow. Spillet har hittil blitt brukt av 520 000 studenter og lærere. Kai Torgeir Dragland, NTNU".

EdTech

Da tidligere NTNU-rektor Torbjørn Digernes leste opp juryens begrunnelse, ble det blant annet trukket frem at teknologien kan hindre frafall i skolen.

– Hans måte å bruke interaktive spill som hjelpemiddel i læringsprosesser endrer læringssituasjonen markant. Det bidrar til å fange oppmerksomheten til elevene og øke engasjementet deres på en unik måte.

Videre sa Digernes at Wangs ideer treffer et felt som er i rask utvikling, både i det offentlige og private.

– Spillbasert læring er en del av EdTech, læringsteknologi, som er i rask utvikling. Det er også på full fart inn i næringslivet. Kahoot benyttes alt i 110 land. Det benyttes på alle nivå i utdanningssystemet og i bedrifter og organisasjoner.

Les også: Tidligere prisvinnere

En overveldet Wang kunne høste heder fra representanter for teknologiselskaper og bransjeorganisasjoner i den feststemte salen. Sigurd Øygarden Flæten

Anerkjennelsen betyr mye

– Nominasjonen har allerede betydd mye, og Kahoot! har fått mye pressedekning på grunn av den, forteller Wang.

Wang er svært opptatt av å trekke frem kolleger og støttespillere som en viktig faktor i suksessen.

– Dette er en lagseier. Uten kollegene mine i Mobitroll hadde dette aldri gått.

Wang er for tiden basert i California for å forske på spillbasert læring og promotere Kahoot!. Allerede morgenen etter utdelingen drar han tilbake til USA. Fremover skal Wang jobbe med å videreutvikle suksessen Kahoot!.

Les også: De fikk Ingeniørbragden i 2011. Siden er ordreboka femdoblet

Rollemodell

Maria Letizia Jaccheri er instituttleder på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på NTNU. Da Wang ble nominert fortalte hun at han er en rollemodell for studenter.

– Alf Inge er en rollemodell, nettopp fordi han satser på forskning, innovasjon og undervisning og klarer å forene de tre pilarene universiteter bør bygge på. Studenter setter stor pris på Alf Inge.

Følgende nominerte fikk i tillegg utdelt diplom.

1. Kongsberg Maritime Munin: Norsk AUV kan endre bransjen

2. Lundin: Lundin finner olje der andre gir opp

3. Powerhouse Kjørbo: Verdens første rehabiliterte plusshus

4. Goodtech: Promaps kan forutse feil i strømnettet

5. West Group: Vil effektivisere boreoperasjoner med opptil 50 prosent