Kahoot! gjør klasserommet til et stort gameshow. Læreren er verten, og studentene kan bruke en hvilken som helst enhet, enten det er en smarttelefon, et nettbrett eller en laptop. (Bilde: Kai Torgeir Dragland, NTNU".)
Alf inge Wang er professor i spillteknologi og oppfinner av suksesskonseptet Kahoot!. (Bilde: Kai Torgeir Dragland, NTNU)

KAHOOT!

Læringsverktøy fra NTNU brukes av 300.000 ungdommer i 85 land

Gjør klasserommet om til et gameshow.

Da han var ung, plukket Alf Inge Wang fra hverandre en joystick, koblet til ringeklokker han hadde kjøpt på Obs, og programmerte sin egen versjon av Jeopardy på Amiga-maskinen sin.

Det lå med andre ord i kortene at Alf Inge en dag skulle utvikle et quiz-konspet som bringer folk sammen. Nå har han laget en læringsplattform som endrer hvordan kunnskap spres i et klasserom.

Ringeklokkene er blitt til nettbrett og mobiler, og læreren er blitt gameshow-verten.

Les også: Norsk selskap leverer teknologi til fire av de seks største mobilkameraprodusentene

Gameshow

Alf inge Wang er professor i spillteknologi og oppfinner suksesskonseptet Kahoot!.

For tiden tar han seg eg et sabbatsår fra NTNU, mens han forsker på spillbasert læring og holder seminarer. Teknisk Ukeblad får tak i ham på Skype fra California.

– For å forklare det enkelt, betyr Kahoot! at man gjør klasserommet til et stort gameshow. Læreren er verten, og studentene kan bruke en hvilken som helst enhet, enten det er en smarttelefon, et nettbrett eller en laptop. Programvaren kjører i HTML5, så så lenge man har en nettleser kan man bruke Kahoot!.

Sammen med sin master-student og utvikler Morten Versvik oppfant Alf Inge Wang Kahoot! i 2006. Plattformen ble endelig lansert internasjonalt 1. september i år. Den er helt gratis og tilgjengelig for alle.

Les også: De 10 viktigste IT-trendene i 2014

Buzz

Studenter kan altså bruke sin egen enhet som en spill-kontroller i pensumrelaterte spørreleker. Ideen kom etter egne erfaringer som lærer.

– Amigaen sluttet  på et tidspunkt å fungere. Men jeg lagde lagde en klon av "Vil du bli millionær", for å oppsummere kurs jeg holdt på slutten av semesteret. Da jeg begynte å jobbe med mobile plattformer ble det naturlig å ta det videre, forteller Wang.

Hvis du har spilt "Buzz" på Playstation, vil du kjenne igjen prinsippet.

–  Det er som Buzz, men man kan være vanvittig mange flere som spiller, vi har prøvd med 500-600 samtidig, og det gir en helt unik opplevelse.

Les også: Her er operativsystemene som skal utfordre Android

Kniving

Kahoot! er altså ikke bare lek. Her kan man lage spørreleker av de meste avanserte fagfelt.

– For elevene gir det en helt egen følelse å konkurrere sammen. Man gjør noe sosialt og gøy ut av tunge fagfelt og det blir fort kniving om å komme på topp 5-listen.

Men ifølge Wang er Kahoot! vel så nyttig for læreren.

– Mellom hver spørsmålsrunde kommer det opp hva som har blitt svart. Da kan man ta tak i ting som gruppa er svake på. Som lærer er det fantastisk å se hva folk har fått med seg.

I tillegg kan elevene selv lage quizzer, eller delta i diskusjonsfora. Mulighetene for anonymitet gjør det lettere å ta opp vanskelige problemstillinger i store og små grupper, mener Wang.

Les også: Han følger drømmen fra et kott i Silicon Valley

Mye arbeid

Kahoot! blir aller mest brukt av elever på ungdomskole- og videregåendenivå, men også på universiteter. I tillegg har bedrifter nytte av Kahoot!.

– Vi kjørte et pilotprosjekt med IKEA i Trondheim. De har stor gjennomstrømning av ansatte og behov for opplæring innen kundebehandling og lignende. Kursene var ikke alltid like engasjerende, og dette var akkurat det de trengte.

Siden ideen kom i 2006 har det vært en lang vei med utvikling og mange prototyper.

–  Vi begynte med dette da mobilteknologien var ung, og det har tatt lang tid å komme frem til en stabil plattform. Det var først når HTML5 ble standard at det løsnet. Vi strevde lenge med å utvikle versjoner for Java, men det var et mareritt å få det til å fungere stabilt.

Siden verdensanseringen har Kahoot! blitt brukt av 300 000 studenter i 85 forskjellig land. De aller fleste er i USA, mens Norge kommer på andreplass.

Siden verdensanseringen har Kahoot! blitt brukt av 300 000 studenter i 85 forskjellig land. De aller fleste er i USA, mens Norge kommer på andreplass.Alf inge Wang er professor i spillteknologi og oppfinner suksesskonseptet Kahoot!. Kai Torgeir Dragland, NTNU

Les også:

Her er inderen som skal redde nettbanken  

Nå kan alle få en bit av superdatamaskinen Watson

Så enkelt lager du din egen mobil