BMW Motorrad har presentert en konseptsykkel med laserlys basert på teknologi fra BMW i8 og 7-serien. (Bilde: BMW)
En hjelm som viser informasjon på en gjennomsiktig skjerm skal hjelpe føreren med å holde fokus på veien. (Bilde: BMW)

BMW K 1600 GTL

Sjekk ut konsept-motorsykkelen BMW viste frem i Las Vegas

Laserlys og hjelm med head-up display.

BMW Motorrad har lansert laserlys for motorsykler, og en hjelm med head-up display under CES-messen i Las Vegas.

Nyhetene er foreløpig kun konsepter, men hinter om fremtidig utvikling.

Det er konseptmotorsykkelen BMW K 1600 GTL som har fått laserlys, basert på teknologien som brukes i bilene i8 og 7-serien. Tanken er «se og bli sett», noe motorsyklister flest antakelig vil mene er fornuftig.

Hvitt lys

Laserteknologien sørger for et spesielt hvitt og sterkt lys, og kan lyse inntil 600 meter som fjernlys. Dette er ifølge BMW dobbelt så langt som konvensjonelle fjernlys. En annen fordel med teknologien er at den skal være robust og vedlikeholdsfri.

Du vil neppe kunne kjøpe motorsykkel med laserlys med det aller første.

Teknologien er foreløpig kostbar, men etter hvert som den blir mer utbredt i bilindustrien vil prisen bli lavere. BMW ser for seg at det kan være aktuelt å introdusere slike lys på motorsykler på mellomlang sikt.

De tester allerede teknologien på motorsykler under utvikling, men hvor langt frem i tid disse ligger kommer ikke frem av pressemeldingen.

Hjelm med HUD

En hjelm som viser informasjon på en gjennomsiktig skjerm skal hjelpe føreren med å holde fokus på veien.
En hjelm som viser informasjon på en gjennomsiktig skjerm skal hjelpe føreren med å holde fokus på veien. BMW
Det andre konseptet er hjelm med head-up display. Det vil si at informasjon vises på en gjennomsiktig overflate, slik at du kan lese av informasjon uten å måtte flytte blikket fra veien.

Hjelmen har også høyttaler, kamera og en liten datamaskin integrert. Batteriet skal gi en brukstid på fem timer.

Her kan det vises kjøretøyinformasjon som hastighet, og annen informasjon fra for eksempel fremtidige intelligente veisystemer som V2V og V2I.

Konseptet gir føreren mulighet til å programmere hvilken informasjon som skal preseneteres, og hvor den skal vises. Systemet skal også kunne presentere kun den informasjonen som er relevant i øyeblikket, slik at føreren ikke distraheres.

Ved å integrere systemet med V2V-systemer, kan føreren få informasjon som videreformidles av andre kjøretøy. Det kan være en kommende hindring, glatt veibane eller annet.

Kan spore andre motorsyklister

Om flere motorsyklister i en gruppe benytter det samme systemet, kan føreren få en visuell angivelse av hvor de andre førerne befinner seg på veien.

Hjelmen er koblet sammen med en kontroller på motorsykkelen, og styres ved hjelp av taster på venstre håndtak.

BMW ser for seg å sette hjelmen i produksjon i løpet av noen få år.

Hjelmer med HUD er i seg selv ikke en ny idé. Skully utvikler en slik, som blant annet skal vise video av blindsoner. Oppstarten Nuviz utvikler også et slikt system, som skal kunne installeres i alle hjelmer. BMWs system skal også kunne installeres i eksisterende hjelmer.