Det er betydelige dimensjoner på kjettingene som skal holde de 11.500 tunge Hywind-turbinene fast til havbunnen. Stålet i kjettingene er 15 centimeter tykt. Disse produseres hos Vicinay i Nord-Spania. (Bilde: Statoil)

HYWIND SCOTLAND PILOT PARK

Sjekk dimensjonene: Disse kjettingene skal feste Statoils flytende vindmølle til havbunnen

Pilotparken i Skottland er under bygging.

De blir totalt 170 meter høye, vil veie 11.500 tonn og skal flyte som en bøye i sjøen. De skal festes med massive kjettinger til tre ankre som suger seg fast i havbunnen og holder hele konstruksjonen på plass.

De fem vindmøllene i Hywind Scotland pilotpark vil utgjøre det som blir verdens første flytende vindpark til havs - basert på norsk teknologi.

Den internasjonale havvindbransjens øyne er rettet mot Statoil når Hywind skal ta skrittet fra en 2,3 megawatts vindmølle utenfor Karmøy - til fem turbiner og 6 megawatts effekt på 100 meters dyp utenfor Skottland.

Produseres i mange land

Arbeidet med å lage delene til de fem flyterne er i full gang. I øyeblikket produseres tårndeler, ankersystem og kjetting flere steder i Europa. Også norske aktører har fått en vesentlig del av oppdragene (se oversikt nederst i saken).

Men skuelystne i Norge får også mulighet til å se en de gigantiske vindmøllene på nært hold - på Vestlandet.

Her kan du se Hywind-turbinene: Våren 2017 skal de store flytende vindmøllene slepes ut fra Stord, over Nordsjøen og til kysten av Peterhead i Skottland.
Her kan du se Hywind-turbinene: Våren 2017 skal de store flytende vindmøllene slepes ut fra Stord, over Nordsjøen og til kysten av Peterhead i Skottland. Foto: Google Maps

På forsommeren 2017 skal de fem gigantturbinene monteres på betongfundamenter hos Nordsea Group utenfor Stord, før de taues gjennom den dype fjorden og over Nordsjøen til sitt endelige stopp utenfor kysten av Peterhead i Aberdeenshire.

Det er duket for en spektakulær begivenhet utenfor Eldøyane når de fem sammenstilte vindturbinene skal løftes opp på de flytende sparbøye-fundamentene ved hjelp av verdens nest største løftekran, Saipem 7000, i mai-juni neste år.

Men det er mye som skal skje fra nå og fram til da.

Hektisk

- 2016 blir et hektisk byggeår. 2017 blir et hektisk installasjonsår, oppsummerer Elin A. Isaksen, kommunikasjonsleder i Statoil.

  • Onsdag 13. januar ble den aller første stålsveisen gjort på det første flyterunderstellet hos leverandøren Navantia nordvest i Spania. Hver av de fem sylinderstrukturene veier 2300 tonn, og skal bære tårnet med vindmøllen som stikker opp av vannet.
  • De grove kjettinglenkene i stål som skal holde vindturbinene på plass, lages i øyeblikket hos Vicinay i Nord-Spania (se bilde). Kjettingen har en tykkelse på snaut 15 centimeter. Hver lenke er en halv meter lang og veier 450 kilo.
  • Ankerfestene, som holder kjettingen fast i havbunnen, bygges nå hos Isleburn Ltd i Inverness i Skottland. Disse fungerer som opp-ned "sugebøtter", som suger seg ned i havbunnen og holder konstruksjonen fast ved hjelp av vakuum.
  • Mot slutten av 2016 starter Siemens produksjonen av de fem vindturbinene i Danmark, hver på 6 MW, som skal settes sammen på Stord.

- Vi er også i gang med å forberede bygging av en mottaksstasjon som skal koble havvindparken til det skotske strømnettet, som bygges av britiske Balfour Beatty, sier prosjektleder Leif Delp i Statoil.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dette er et av tre sugeankre som skal holde en av de fem 11.500 tonn tunge Hywind-vindmøllene fast på havbunnen utenfor Aberdeen i Skotland. Ankeret produseres i øyeblikket ved Isleburn Ltd. i Inverness i Scotland.
Dette er et av tre sugeankre som skal holde en av de fem 11.500 tonn tunge Hywind-vindmøllene fast på havbunnen utenfor Aberdeen i Skotland. Ankeret produseres i øyeblikket ved Isleburn Ltd. i Inverness i Scotland. Foto: Michael Carver

30 prosent

I mars hadde Statoil delt ut alle de femten store hovedkontraktene til pilotparken. Også norske aktører har fått en del av Hywind 2-kaken, som i øyeblikket har en totalpris på 2 milliarder kroner:

Omlag 30 % av kontraktsverdien er tildelt norske leverandører, opplyser Statoil. Det betyr at inntil 600 millioner kroner har gått til norske selskap.

- Dette viser at den kompetansen norske offshore-leverandører har opparbeidet gjennom flere tiår på norsk og internasjonal sokkel gjør selskapene i stand til å konkurrere om oppdrag også innenfor havvind, sier kommunikasjonsleder Elin A. Isaksen i Statoil til Teknisk Ukeblad.

 De norske leveransene:

  • Nexans Norge leverer alle strømkabler, inkludert eksportkabelen som skal føre strømmen fra de flytende vindmøllene inn til fastlandsnettet.
  • Subsea 7 skal installere kablene mellom turbinene ute i havet.
  • Norsea Group skal som nevnt sette sammen vindmøllene på Stord; først tårn, så turbiner, deretter rotorbladene.
  • Technip Norge gjør marine operasjoner, inkludert transport av de fem sub-strukturene fra Spania til Norge, og utsleping og oppkobling av turbinene.
  • Aibels folk i Bergen, Asker og Haugesund gjør engineeringsarbeidet.
  • Mac Gregor Pusnes i Arendal skal levere forankringssystem som kobler kjettingene til understellet. 

Prosjektleder Leif Delp var også i førersetet da den første Hywind-turbinen ble installert utenfor Karmøy 2009. Han merker minst like stor interesse for prosjektet fra omverdenen som den gang, da Hywind ble den første fullskala vindturbinen som noensinne hadde blitt sjøsatt.

- Det er mye oppmerksomhet rundt nytekningen og innovasjonen i prosjektet, både fra media, forskere, privatpersoner og ikke minst leverandører, som lurer på utsiktene til å levere til store flytende havvindparker i framtiden, sier Delp.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Her ser man hvordan sugeankrene og kjettingene skal holde de store flytende vindmøllene fast på havbunnen på 100 meters dyp.
Her ser man hvordan sugeankrene og kjettingene skal holde de store flytende vindmøllene fast på havbunnen på 100 meters dyp. Foto: Statoil

- Dette er også en av grunnene til at vi bygger Hywind Scotland pilotpark, å mobilisere leverandørmarkedet og se hvordan vi kan redusere prisen på store havvindparker med flytende turbiner, utdyper prosjektlederen.

- Hva er neste steg for Hywind, etter pilotparken i Skottland?

- Å utvikle en fullskala havvindpark med 40-60 vindturbiner, tilsvarende bunnfaste havvindparker som er bygget over hele verden. Vi ser på områder over hele verden med tilstrekkelig vanndyp, gode vindforhold og behov for kraft, sier Delp. 

Spesielt Japan og USA er interessante markeder for Statoil, supplerer Isaksen.

Den første stålsveisen ble gjort på det første flyterunderstellet hos leverandøren Navantia nordvest i Spania i januar.
Den første stålsveisen ble gjort på det første flyterunderstellet hos leverandøren Navantia nordvest i Spania i januar. Foto: Statoil

Kutter prisen

Statoil vil ikke ut med forventet el-pris for 2 milliarders-prosjektet, men prisen per kilowattime er ifølge selskapet redusert med 60-70 prosent sammenlignet med kostnadsnivået for Karmøy-turbinen.

Prisen er kuttet ved nær tredoble turbinstørrelsen, og ved å fordele leveransene til parken på svært mange aktører. 

- Hovedleveransene leveres av femten aktører. Det er et unormalt høyt tall, og krever en stram plan uten mye forsinkelser. Men vi ville involvere mange for å maksimere markedseffekten og redusere kostnadene så mye som mulig. Det har vi klart, sier Delp til Teknisk Ukeblad.

Hywind pilotpark skal etter planen levere strømt det skotske strømnettet i løpet av 4. kvartal 2017.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)