Illustrasjon av S-97 Raider som etter planen skal i lufta første gang i 2015. (Bilde: Sikorsky)

Sikorsky S-97 Raider

Sikorsky-eksperiment blir til kamphelikopter

Teknologien som ga Sikorsky hastighetsrekorden for helikoptre tas i bruk for et nytt helikopter for US Army.

Tre år etter at hastighetsrekorden for helikoptre ble satt med den eksperimentelle X2, er Sikorsky nå i gang med å anvende det som ble lært i et helikopter myntet på serieproduksjon.

Ferdigstillelsen av den første S-97 Raider-prototypen er nå i gang, varsler den amerikanske helikopterprodusenten.

Les også: Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri

I lufta om et drøyt år

Komposittskroget har cockpit, kabin og hale i én del (her er det ingen halebom som på konvensjonelle helikoptre).

Skroget er produsert av Aurora flight sciences og ble levert til Sikorsky i slutten av september.

De første konseptskissene ble utarbeidet sent i 2010, og den såkalte «critical design review» ble sluttført tidlig i år. Sikorsky planlegger å fly prototypen tidlig i 2015.

Dersom selskapet lykkes, vil S-97 erstatte Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren i anskaffelsen som kalles Armed Aerial Scout.

Her er det første S-97-komposittskroget som ble levert til Sikorsky for et par uker siden. Nå er byggingen av Raider-prototypen i gang.
Dersom selskapet lykkes, vil S-97 erstatte Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren i anskaffelsen som kalles Armed Aerial Scout.Her er det første S-97-komposittskroget som ble levert til Sikorsky for et par uker siden. Nå er byggingen av Raider-prototypen i gang. Michael T Poling

– Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre

 

Knivet om rekord

Med X2 var Sikorsky i september 2010 først til å bryte 250-knopsgrensa.

Denne rekorden sto fram til i sommer, da Eurocopter lyktes å fly sitt eksperimentelle X3-helikopter i 255 knop i en stabil høyde på 10.000 fot.

Eurocopters demonstrator er basert på et EC155 Dauphin, men med to små vinger med propeller.

Også X3 er et testprosjekt som brukes for å ta fram teknologi som senere kan anvendes i ny helikopterdesign.

Men det virker som om Sikorsky ligger foran i løypa her med sin planlagte S-97 Raider som i stor grad ligner på X2.

som i stor grad ligner på X2.X2 fløy i 250 knop for tre år siden. Sikorsky

Norsk press har gitt NH90-helikoptre med færre feil

 

Koaksiale rotorer

Eksempler på dette er de to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader, assistert av en skyvepropell for framdrift, flight-by-wire-systemer og vibrasjon- og luftmotstandsreduserende tiltak.

Helikopteret skal ha kapasitet til å holde en marsjhastighet på 220 knop, som vil være det dobbelte av cruisehastigheten til OH-58D.

Men uten at det går på bekostning av rekkevidde, bæreevne og evnen til å manøvrere i lavere hastigheter.

Dessuten hevder Sikorsky at S-97 vil ha eksepsjonelle hoveregenskaper som går langt utenpå kravspesifikasjonene. Kravet til HOGE, altså hover der helikoptrene ikke har nytte av bakkeeffekten, kalles gjerne 6K/95 (seks tusen fot, 95 grader fahrenheit).

Helikopteret blir 11 meter langt, veier 5 tonn fullt lastet og har plass til seks mann i kabinen i tillegg til to flygere. Den konstrueres for å bestykkes som eksisterende angrepshelikoptre, altså med 7,62 og 12,7 mm-maskingevær, 70 mm-raketter og Hellfire-missiler.

Slik blir dimensjonene på S-97 Raider. Maksimal takeoffvekt er 5 tonn.
Helikopteret blir 11 meter langt, veier 5 tonn fullt lastet og har plass til seks mann i kabinen i tillegg til to flygere. Den konstrueres for å bestykkes som eksisterende angrepshelikoptre, altså med 7,62 og 12,7 mm-maskingevær, 70 mm-raketter og Hellfire-missiler.Slik blir dimensjonene på S-97 Raider. Maksimal takeoffvekt er 5 tonn. Sikorsky

Her gjør vi noe vi ikke kan gjøre i Norge  

Norge tjener på danskenes helikopterkrise