FØRST: MS Beluga er det første skipet som testet drageseil for tre år siden. Skipet er på drøyt 6000 bruttotonn. 3D-ILLUSTRASJON (Bilde: Skysails)
DRØM: Slik ser norske Wilh. Wilhelmsen for seg en framtidig skipsløsning med moderne seil, solceller og bølgekraft for framdrift og kraftforsyning. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)
TESTER DRAGE: Kiten til SkySails ble testet på skipet MS Beaufort for noen år siden. Beaufort er med sine 55 meter og 800 tonn det største skipet så langt som går med kite. (Bilde: Sky Sails)
GRØNN LINJE: E/S Orcelle skal i tillegg til seil, ha store flater dekket med solcellepanele samt et framdriftssystem som benytter bølgeenergien. Det grønne markerer hva som vil ligge under vannlinjen. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)
Wilh. Wilhelmsens E/S Orcelle med tre store seil og solcellepaneler. I tillegg skal skipet etter planen kunne drives fram av brenselceller og bølgekraft. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)
Wilh. Wilhelmsens E/S Orcelle med tre store seil og solcellepaneler. I tillegg skal skipet etter planen kunne drives fram av brenselceller og bølgekraft. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)

Seil for supertankere

  • Industri

Under tittelen Cybersailing, jobber forsker ved Syddansk Universitet (SDU) med en autopilot som skal klare å holde styr på kursen og seilføringen for en supertanker.

Dermed sparers store utslipp CO2, NOx, svovel og partikler.

Paradokset er at supertankere fullasta med olje skal blir nullutslippsfartøy og kun ha motor for å skaffe strøm og som backup når vinden løyer.

Algoritmer

Ifølge forskerne er det største problemet med seil på slike store skip at kursen hele tiden må justeres. Dermed kreves det store mengder datakraft å behandle alle typer data om blant annet vind, strøm og avdrift og så foreta beregninger av optimal seilstyring og rorbevegelser.





Prosjektleder Jerome Jouffroy ved universitetet sier til danske Ingeniøren at de har funnet en algoritme som kan beregne hvordan vinden påvirker seilskip. Målet nå er å finjustere programmet slik at vindenergien kan utnyttes optimalt for at store, tunge tankskip også kan styres og manøvreres kun ved hjelp av vind.

Atlantisk kryssing

Et dansk skipsingeniørfirma hevder at det kan være et stort potensial for å utstyre handelsflåten som krysser havområder med stabile værforhold.

– Skip som krysser Atlanterhavet kan være aktuelle for seil, sier adm.dir. Finn Wollesen i skipsingeniørfirmaet Knud E. Hansen.

Drageseiling

Et tysk firma, SkySails, har utviklet og tester en form for drageseil. Det kan brukes for å redusere drivstofforbruket, men kan ikke benyttes som eneste framdriftsmiddel. De danske forskerne mener at deres avanserte dataprogram kan erstatte motorframdrift fullt og helt.

Sky Sails leverer drager som gir effektiv trekkraft mellom åtte og 32 tonn. Disse er opp til 600 m2 store. Dragene trekker skip etter et 300 meter langt tau og skal kunne spare opp til 50 prosent av oljeforbruket. Planene er klare for drager som leverer opp til 250 tonn trekkraft.

Les: Seil erstatter tungolje

Kost-nytte

Visepresident i A.P. Møller Mærsk og leder for Engineering and Projects, Bo Cerup-Simonsen, sier til Ingeniøren at automatseil har et stort potensial men at slike systemer foreløpig er altfor dyre.

– Vi ser meget positivt på teknologien, og det er ingen tvil om at seil kan spare drivstoff, men vi kommer tilbake til spørsmål om kost-nytte, sier Bo Cerup-Simonsen.

Wilh. Wilhelmsen i tenkeboks

I Norge har rederiet Wilh. Wilhelmsen jobbet med et grønt skipskonsept i lang tid. De har klekket ut konseptet E/S Orcelle, et framtidsskip som skal drives av sol, vind og bølgekraft, uten bruk av fossile brensler.

Tre store seil rager opp fra dekket, som er dekket av solceller. Et avansert bølgedriftssystem supplerer skipet, som dermed kan drives uten bruk av fossilt drivstoff.

Wilh. Wilhelmsen-sjef Ingar Skaug har imidlertid tidligere uttalt at skipet neppe blir realisert slik det ser ut på modellstadiet, men at mye av teknologien vil videreutvikles og tas i bruk i en eller annen form i framtida.