Biblioteket skal fungere som tunnel over lokaltoget. (Bilde: Snøhetta)
Eksteriøret kan ved første øyekast ligne noe på Deloitte-bygget. (Bilde: Snøhetta)
Utearealet blir en av Snøhettas utfordringer i samarbeid med landskapsarkitektbyrået Dialog. (Bilde: Snøhetta)
Biblioteket skal romme lesesaler i lukkede områder i tredje og fjerde etasje. (Bilde: Snøhetta)
Biblioteket skal i stor grad basere seg på naturlig lys. (Bilde: Snøhetta)
Auditorium. (Bilde: Snøhetta)

SNØHETTA

Se Snøhettas nye superbibliotek

21.925 kvadratmeter. Har togtunnel i bunn.

I dag publiserte Snøhetta sine nye designplaner for det nye offentlige sentralbiblioteket i Calgary, den største byen i Alberta-provinsen i Canada.

Bygget skal romme et areal på 21.925 kvadratmeter. Det skal i tillegg til biblioteksfunksjonen fungere som både togtunnel og en kjærkommen fotgjengerovergang i byen.

Les også: Se hvordan Snøhetta forvandler Times Square

Inspirert av nærområdet

I en pressemelding sier Snøhetta at designteamet omfavner byens urbane kultur og unike klima. Designen skal være inspirert av de nærliggende fjellene i området og biblioteket skal i stor grad utnytte seg av naturlig belysning.

– Plassen i seg selv var en av de største utfordringene, dog også en mulighet for designet. Plassen er delt i to av to betydelige korridorer: Toget går i en bue som ikke er parallell med bakken og en fotgjengerkorridor er blokkert av toget, sier prosjektdirektør Vanessa Kassabian til Teknisk Ukeblad.

Når fjellinspirasjonen er nevnt, kan det være nærliggende å trekke koblinger til Deloitte-bygningen på Bjørvika som kalles "Isfjellet" og kan ha visse ytre likheter med Calgary-biblioteket.

Selv om det var like strategier med tanke på å fa et gjentakende mønster til å framstå som ikke-repetivt, er de to bygningene svært forskjellige. Barcode-prosjektet handler mer om uniformitet av lys og åpninger. Bibliotekets typologi har mer variasjon av opplevelser så graderingsovergangene mellom solid og tomrom er mer variert, sier Kassabian.

Samspill med tog

Biblioteksbygningen er opphøyd og rett under går lokaltoget Light Rail Transit-banen. Denne togforbindelsen eksisterer i Calgary per i dag.

Inngangspartiet under bygget og over toget, vil fungere som en fotgjengerforbindelse over togstrekningen og binde East Village og Calgary sentrum bedre sammen.

En annen utfordring er at bygget er planlagt å bygges mens toget går. Også, for å minimere størrelsen på tunnelen, jobbet vi med å integrere strukturen på tunnelen og biblioteket i seg selv, sier Kassabian.

Inngangen skal være innrammet i trekledde buer som skal symbolere de karakteristiske skyformasjonene kalt Chinook-buer som er karakteristisk for Alberta-provinsen.

– Vi er opptatt av å gi hvert byggeprosjekt noen ekstra dimensjoner, for eksempel ved å skape sosiale rom i tillegg til å oppfylle bygningens funksjonelle behov. Vi vil at våre bygg skal gi mer enn de tar, og vi er opptatt av å jobbe med materialenes naturlige struktur og egenskaper, har daglig leder i Snøhetta, Elaine Molinar, sagt til Teknisk Ukeblad.

Les også: Se hvordan Snøhetta setter sitt preg på USA

Chinook-bue over Calgary. Qyd - Creative Commons

Et aktivt bibliotek

Det er jo kjent at det skal være stille på biblioteket. Hvordan løser dere dette?

– Vi har jobbet med biblioteket for å opprette en stabling av avdelinger fra 'moro til alvorlig', eller høylytt til stille ettersom du stiger opp i bygningen. Dette er ikke forventet å være et stille bibliotek, men et sted for allsidig aktivitet og lyd. Plasser for uformell sammenkomst er spredt over fem etasjer, Hver etasje vil ha områder som du kan gå til for stille lesing og studier, sier Kassabian.

Hvordan skal dere håndtere potensiell støy fra togtrafikken?

Vi jobber tett med vår ekspert i akustikk, FFA, for å bringe de beste lydisoleringsalternativene til prosjektet på kritiske områder. For å bedre isolere spesifikke rom fra toglyden og vibrasjoner, er det foreslått å konstruere den som et «rom-inni-rom»-design. Dette designkonseptet er et betonggulv med indre romvegger og elastisk tak, for å nevne noe, sier Kassabian.

Dialog bidrar

Biblioteket skal bli til i et samarbeid med Dialog, et kanadisk arkitektbyrå som har kontorer flere plasser i landet, inkludert Calgary.

Per i dag jobbes det med å bygge tunnelen rundt togskinnene. Bygget er ventet å stå ferdig i 2018.

 Bygget vil være en fotgjengerovergang over toglinjen.
Bygget vil fungere som en fotgjengerovergang over toglinjen. Snøhetta
Les også:

Burj Khalifa-arkitektene skal tegne det som blir Nordens høyeste bygg

Snøhetta tegner operahus i Sør-Korea

Operahuset gulner