Henning Solberg deltar i miljøbilløpet for andre gang. Den rutinerte rallysjåføren fikk raskeste tid på slalåmetappen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mads Østberg med samboer Veronica Engan i kartleserstolen. Begge er norgesmestere i rally. På grunn av en veltet kjegle gikk etappeseieren til veteranen Henning Solberg. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Noen vil kanskje synes at det er en smule ironisk at løpsledelsen i 00-bilen i et såkalt nullutslippsrally kjører med en Ssangyong Rexton 270 xdi som har et utslipp på 250 gram CO2 per kilometer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Denne sightseeingbussen forvillet seg inn i rallyløypa rett før start. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mads Østberg på en rekognoseringsrunde i traseen med en utslippsfri bysykkel. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Pål Anders Ullevålseter deltar ikke i selve rallyet, men kjørte likevel slalåmløypa som såkalt 00-kjøretøy. Nærmere bestemt en Quantya Evo1 elektrisk motocrossykkel. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Elmotoren på Evo1 yter 12 kW/41 Nm. Sykkelen veier 91 kg og har en toppfart på 70 km/t som den når på bare et par sekunder. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dette er en elektrisk motorsykkel fra Green School Motorcycles som også deltok på førsteetappen for å vise seg fram. Ramma er fra en Honda som er konvertert med nikkelmetallhydridbatterier som gir den en rekkevidde på 80-100 km. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Heller ikke Mitsubishi ønsker å delta på hele Zero Rally. Her blir i-MiEV rattet av Nikolai Astrup, energi- og miljøpolitisk talsmann for Høyre, med Mitsubishi Norge-direktør Bernt G. Jessen i kartleserstolen (bilen har høyreratt). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Prisene på Mitsubishi i-MiEV i Norge starter på 239.000 kroner. Da har bilen/batteriene fem års garanti/100.000 km og desssuten tre års veihjelp som inkluderer henting dersom du kjører tomt for strøm. De første bilene blir levert rett over nyttår. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mange har fått hakeslepp av Øyvind Lundes aggressive elbilkjøring i tidligere oppvisningsløp. I år måtte han se seg slått av WRC-sjåførenes Teslaer, visstnok med et fattig sekund. Imponerende. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Øyvind Lunde er styremedlem i Norstart - Norsk elbilforening, og deltok kun på førsteetappen av årets Zero Rally. Med en Think City med nye litiumionebatterier. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Eidsiva Energi deltar i Zero Rally med en Fiat og en Tesla. I tillegg kjørte deres Toyota Prius plug-in som 00-bil. Dette er vel å merke ikke en av fabrikkens egne prototyper som blant annet Energi Norge og Oslo kommune har, men et konverteringsbygg basert på forrige generasjons Prius. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Transnova tok det meget pent og pyntelig med sin elektriske Fiat 500. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den elektriske Fiaten er konvertert av italienske Micro-Vett og leases ut i Norge av Moving City i Bodø. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Rallyets mest spesielle bil? U.S. Electricar er en 1994-modell som det ble bygget færre enn 200 av. Grimstadselskapet Alternativ Energi kjøpte og importerte en slik tidligere i år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Etter at Svein Teistedal og Geir Ingvald Landmo kjøpte den amerikanske elbilen, har de erstattet 500 kilo blybatterier med litiumionebatteripakke på 400 kilo og bilen er blitt sprekere. Kanskje litt for sprek? Det ble iallfall en snurring på oppløpssida. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Etter at Svein Teistedal og Geir Ingvald Landemo kjøpte den amerikanske elbilen, har de erstattet 500 kilo blybatterier med litiumionebatteripakke på 400 kilo og bilen er blitt sprekere. Kanskje litt for sprek? Det ble iallfall en snurring på oppløpssida. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Knut Halland (bak rattet) og Kjell Arne Wold kjører Zero Rally for Topline - et av selskapene som importerer og selger Tesla i Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I skrivende stund skal det visstnok finnes 30 norskregistrerte Tesla Roadstere. Prisen starter på 699.000 kroner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Eidsiva Energi i sin lekre vannkraftdekorerte Tesla Roadster. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Inge Møller og Tom Guldbrandsen kjører Tesla for Eidsivas førstelag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Eidsivas andrelag består av Mats Lysen og Anders Hagen som kjører en Fiat 500 el. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Eldar Vågan med Zero-leder Einar Håndlykken i passasjersetet. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det ble litt uryddig kjøring på El-dar som fullførte etappen på åttende plass, nest svakes av de sju Teslaene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Gunnar Birkenfeldt bak rattet og Karoline Birkenfeldt som kartleser fra Ferdinand Motor som selger Tesla og som er regjerende mester i dette rallyet. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ferdinand Motor selger Tesla og da er det kanskje rett og rimelig at de stiller opp med konkurransens lekreste versjon - en ildrød 2010-modell Roadster Sport. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Henning Solberg var åpenbart ikke helt vant til Tesla-rattet. Det ble iallfall mye ufrivillig tuting med hornet i løpet av etappen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Men det gikk raskt med Solberg. Raskest av alle, bortsett fra Østberg som pådro seg to straffesekunder. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Henning Solberg kjører de første etappene for KNA-laget. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mads Østberg og Veronica Engan tok andreplassen på åpningsetappen. Engan deltok også i fjorårets rally - da i hydrogenklassen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mads Østberg kjører de første etappene for NAF-laget. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Think stiller også med et eget lag, bestående av Kristian Faldbakken og Staale Levanger som kjøre nest raskest av Think Cityene på slalåmetappen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
SV-laget levde ikke helt opp til slagordet på bakruta på Thinken, men leverte ei helt grei tid. Raskere enn Ap. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Rune Gerhardsen rattet Ap-bilen inn til dårligste politikertid. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
En politiker som derimot ga gass og som imponerte stort i slalåmløypa var Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Han tok en fjerdeplass totalt og var raskest av alle Thinkene i konkurransen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bellona må være fryktelig redde for Teslaen sin. Det gikk i hvert fall i putretempo - fjerde sist totalt i konkurransen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dette er en tyskbygget Twike fra den sveitsiske Twike-klubben som visstnok har kjørt fra Lugano til Oslo for å være med i rallyet som altså er nye 700 kilometer til Stavanger. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Twike har pedaler i tillegg til elmotor og styres med en joystick. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ole Henrik Hannisdahl kjørte Energi Norges nye Toyota Prius plug-in med Espen Olsen fra Toyota i passasjersetet. God reklame for Toyota, ettersom duoen tok en imponerende tredjeplass. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Da gikk det langt mer langsomt med Oslo kommunes trafikketats tilsvarende ladbare Prius. Men den er ganske tøff. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Petter og Gunhild Stordalen kjørte Choice-lagets Toyota Prius H2. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Terje Håkonsen kjørte konkurransens eneste brenselcellebil - Daimlers nye F-cell, basert på B-klasse. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I løpet av høsten skal Daimler levere hele ti slike F-cell til det norske hydrogenprosjektet HyNor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Statoil New Energy deltok med en Mazda Rx8 hydrogen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Også laget Lindum Vardar konkurrer med en RX8 RE (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Drammen kommunes Toyota Prius hydrogen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Se alle bilene i Zero Rally