Vrir om: Her går turister om bord på et SAS-fly. Selskapet vil nå forplikte seg til mer miljøvennlig drivstoff. (Bilde: Lars Wittrock)

SAS vil forplikte seg til å bruke biodrivstoff

Men ikke Norwegian.

– Vi er positiv til å investere et mindre beløp innen kort tid for å få i gang faste leveranser. Vi har tatt en prinsippbeslutning på det og er klar til å bestemme oss straks vi ser at leveransene kan starte og til hvilke priser det skjer, sier miljøsjef Lars Andersen Resare i SAS til Dagens Næringsliv.

SAS ønsker seg en fast innblanding på noen få prosent i starten. Sammen med Statoil jobber flyselskapet med å få til leveransen av biodrivstoff og håper at Oslo lufthavn er på plass med et anlegg for biodrivstoff neste år.

Les også: Slik vil ingeniørene rydde opp i Oslofjord-trafikken

Men biodrivstoff er to til tre ganger dyrere enn vanlig flydrivstoff, noe som får Norwegian til å sitte på gjerdet foreløpig.

– Norwegian har ikke forpliktet seg til å kjøpe biodrivstoff i 2015. Til det er prisen altfor høy og tilgjengeligheten for lav, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til avisen.

Tirsdag flyr imidlertid Norwegian-sjef Bjørn Kjos selskapets første offisielle flygning med biodrivstoff på tanken. Om bord sitter miljøminister Tine Sundtoft (H) og Bergens ordfører Trude Drevland (H). Flyet letter fra Flesland i Bergen klokka 16 og lander på Gardermoen samtidig med et fly fra SAS som også har fylt tankene med biodrivstoff.

Allerede mandag forrige uke gjennomførte både SAS og Norwegian flygninger med nesten 50 prosent biodrivstoff på tankene.

Les også:

Hvem skal drifte en av verdens farligste jernbaner?  

Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet  

Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York  

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.