Scarabeo 9 har vært involvert i flere alvorlige hendelser, senest i forrige uke da en mann falt over bord. Tidligere har det blitt stilt spørsmålstegn ved sikkerheten på riggen. (Foto: Ptil)

SCARABEO 8

Sabotasje, slagside, Ptil-pepper og mann over bord

Dette er Scarabeo 8s lurvete historie.

Like før helgen falt en mann over bord fra den halvt nedsenkbare riggen Scarabeo 8 som jobber på Goliat-feltet i Barentshavet.

Ulykken skjedde i stummende mørke, like over klokken fire på natten.

Mannen skal ifølge Petro.no ha falt mellom 15 og 20 meter, men ble raskt hentet opp av en mann-over-bord-båt fra standbyfartøyet Esvagt Aurora.

Mannen skal etter omstendighetene ha det bra.

Fikk slagside

Det jobbes for øyeblikket med granskninger av hendelsen, både fra Petroleumstilsynets side og fra Goliat-operatør Eni Norges side. I tillegg skal politiet være informert om hendelsen.

Men dette er ikke første gang Scarabeo 8 er i søkelyset. Selv om det er for tidlig å konkludere med hva som har skjedd i denne saken, har det tidligere blitt advart mot sikkerheten på boreriggen.

Bakgrunnen for sikkerhetsbekymringene var særlig hendelsen fra tirsdag 4. september 2012. Da fikk Scarabeo 8 slagside mens den holdt på å bore Salina-prospektet i Barentshavet, også da for Eni Norge.

Riggen krenget da 5,7 grader etter at ballasttankene tok inn vann til riggen. To uker før hendelsen inntraff, fikk Petroleumstilsynet melding fra Sjøfartsdirektoratet der det ble understreket at riggens ballastsystem ikke kunne aksepteres.

Les også: Prosjektene sto i kø på norsk sokkel. Nå er det utbyggingstørke

Et faresignal

Bellonas Frederic Hauge var særdeles kritisk til Scarabeo 8 etter slagsiden i 2012.

– Dette er en skandalebefengt plattform som jeg mener aldri burde ha vært i drift. Den har en forhistorie med alt fra sabotasje til kraftige påpekninger fra Petroleumstilsynet fra så sent som i april i år. Tilsynet avdekket en rekke feil på riggen, blant annet feil knyttet til ballast og stabilitet. Dette er et alvorlig varsku, sa Hauge til NRK i 2012.

I dag er Hauge litt mindre eksplisitt i sin kritikk. Han sier dog at hendelsen med mannen som falt over bord er et faresignal.

– Jeg tenkte mitt da jeg så nyheten, men det er vanskelig å kommentere noe nå. Det jeg kan si er at vi har stilt spørsmål ved riggen tidligere. Det som nå har skjedd er alvorlig, og er en rød varsellampe om hvordan forholdene er om bord, sier Bellona-lederen til Teknisk Ukeblad.

Les også: I dag flyr helikoptrene maksimalt 200 nautiske mil. Nå skal oljeselskapene lete 243 nautiske mil fra land

Pepper fra Ptil

Før Scarabeo 8 kom til Norge skal arbeidere ved et verft i Palermo i Italia ha sabotert riggen.

Ifølge Offshore.no skal årsakene til sabotasjen ha vært at det hadde vært en rekke problemer om bord – blant annet en brann – som gjorde at man ville flytte riggen til Norge.

Dette likte arbeiderne dårlig, og arbeid som allerede var fullført i Italia skal ha blitt sabotert.

I februar 2012 hadde Petroleumstilsynet et tilsyn med riggen, der det ble avdekket en rekke avvik fra regelverkets krav knyttet til stabilitetskonstruksjon, fribordsplan, lukningsmidler, alarmsystem, operasjonsinstruksen for ballast, funksjon av pumper og ventiler etter feil, forankringssystemet, samt manglende dokumentasjon av bærende konstruksjoner.

I mai samme år mente Ptil at avvikene var lukket og riggen fikk tillatelse til å bore på norsk sokkel.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Eni mener riggen er sikker

Andreas Wulff, pressetalsmann for Eni Norge sier til Teknisk Ukeblad at de føler seg trygge på at Scarabeo 8 er et sikkert sted å arbeide.

– Om ikke vi hadde følt det, hadde vi ikke hatt den i drift, sier Wulff.

Han sier videre at de har høyt fokus på sikkerheten.

– Som ansvarlig operatør setter Eni Norge sikkerhet knyttet til våre operasjoner i første rekke og setter strenge HMS-krav også overfor våre leverandører. Vi ser svært alvorlig på hendelsen i forrige uke. Det ble umiddelbart satt ned en intern granskning for å avdekke årsakssammenhengen for blant annet å ta lærdom av hendelsen, sier han. 

Han kan foreløpig ikke si når granskningsrapporten blir ferdig.

– Men jeg regner med det blir i løpet av et par uker, sier han.

Eni Norge opplyser også om at de på et generelt grunnlag jobber kontinuerlig for å forbedre HMS-arbeidet knyttet til sine operasjoner.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra riggens eier, Saipem, som foreløpig ikke har besvart våre henvendelser.

Les flere nyheter om Barentshavet