Kristian Bye vil at du skal bidra til at solcellelampene hans kommer i storproduksjon. Forbrukerombudet påpeker at du ikke har forbrukerrettigheter når du begir deg ut på folkefinansiering. (Bilde: Mathias Klingenberg)

CROWDFUNDING

Sa opp lederjobb for å produsere solcellelamper til Afrika

Folkefinansiering gir nye muligheter.

Folkefinansiering/crowdfunding

  • En strømlinjeformet, nettbasert form for direktestøtte til prosjekter
  • De tidligste eksemplene på folkefinansiering er artister som har fått finansiert plateutgivelser og turneer tidlig på 2000-tallet
  • Barack Obamas presidentkampanje i 2008 fikk mange millioner dollar i støtte gjennom crowdfunding
  • Finnes hovedsakelig i to former: Fixed funding og flexible funding
  • Fixed funding innebærer at prosjektet må nå en satt pengesum før det blir utbetalt til initiativtakeren. Hvis målet ikke blir nådd, går pengene tilbake til giverne
  • Ved flexible funding får den som startet prosjektet pengene selv om prosjektet ikke skulle nå sitt satte mål

I et akkurat passe lite lysegult murhus på Skøyen følges det spent med på en amerikansk internettside:

13 dager før innsamlingen ender, gjenstår det nesten 19 000 dollar før Bright products har klart målet de har satt seg: Å samle inn 50 000 dollar fra hele verden. Hvis de ikke når målet, får de heller ingen penger (se faktaboks).

Indiegogo er en av flere internettsider som driver med crowdfunding, eller folkefinansiering, som det heter på norsk. På nettstedet kan hvem som helst be om penger til sine prosjekter. Bright products samler inn penger til produksjonsfasen av solcellelampen sin.

Multifunksjonell lampe

– Vi har laget den sveitsiske lommekniven av solcellelamper, sier Kristian Bye, daglig leder i Bright products.

Han tar fram tre eksemplarer i forskjellige farger. Den ene tar han opp fra lampeskjermen sin og fester rundt halsen. Den andre former han som en leselampe, mens den tredje puttes ned i lampeskjermen slik at den kan henges på en krok i taket.

– Lampene kan også brukes til å lade mobiler, forteller han.

Les også: Nye solceller kan gi billigere strøm

Samarbeider med Care

Bye var daglig leder med ansvar for rundt 50 ansatte i Apt reklamebyrå da han ble forelsket i solcellelampen K8 Industridesign holdt på å utvikle.

I oktober i fjor sa han opp reklamejobben for å konsentrere seg fullt og helt om solcellelampene. Gjennom et samarbeid med Care, har solcellelampene lyst opp tilværelsen til kvinner i Afrika. Prototyper av lampen ble gitt til kvinner i Tanzania og Bangladesh, og Bye fikk verdifulle tilbakemeldinger på produktet. Nå mener Bye lampene er klare for storproduksjon.

– Vi trenger mellom 50 000 og 100 000 dollar for å finansiere produksjonsfasen. Folkefinansieringen bidrar stort til å få lampene på markedet, sier han. 

Gjennom folkefinanisering kan du selv velge hvor mye penger du vil bidra med. For 100 dollar blir du lovet et eksemplar av solcellelampen. Gir du 150 dollar, skal du få en ekstra lyskilde, samtidig som du gir bort en lampe til Care.

– Det er et stort behov for solcellebelysning i land som Tanzania, Bangladesh, Rwanda og Mali. Lampene har blitt veldig godt mottatt både på våre landkontorer og lokalt av kvinnene som har brukt dem, sier Heléne Hansson, næringslivsansvarlig i Care.

Entusiastisk forteller hun at Care hittil er garantert 252 solcellelamper hvis Bright products når målet sitt om å samle inn 50 000 dollar.

– Det er vi svært takknemlige for. Så nå er det bare å gå inn på nettsiden og kjøpe julegaver! oppfordrer Hansson.

Les også: Dette glasset produserer strøm

Ikke juridisk ansvarlig til å levere

I USA er folkefinansiering millionbutikk hver eneste måned.

Alt fra kreftoperasjoner til spillkonsoller blir finansiert gjennom internettsider som Indiegogo, Sponsume og Kickstarter.

Profilen og reglene for de forskjellige nettsidene er litt forskjellige, men alle har til felles at du som støttespiller ikke har noen juridiske garantier for at du faktisk får produktet du blir lovet. Bye mener de som legger ut produkter på slike nettsider er moralsk forpliktet til å holde løftene sine.

– Det er useriøst å legge ut et produkt som du ikke er sikker på om blir realisert. Samtidig må en potensiell giver alltid vurdere troverdigheten til et prosjekt før han eller hun gir penger, sier han.

Bright products har tidligere fått etablererstipendet fra Innovasjon Norge. Bye forteller at selskapet ikke er avhengig av folkefinansiering for å få produsert lampene, men at de ser store fordeler ved metoden.

– Foruten det økonomiske tilskuddet, får vi jo vist produktet til folk og sett om de er interessert. Det er jo også lettere å få aksjonærer når produktet selger før det engang er i produksjon, sier han.

Innovasjon Norge synes folkefinansiering er spennende.

– Vi ser positivt på alle modeller som tilfører gründere kapital. Folkefinansieringsmodellen kjenner heller ingen landegrenser, hele verden kan bidra. Det liker vi, sier Kjetil Svorkmo Bergmann, presseansvarlig i Innovasjon Norge.

Les også: Fornybar-pris til solfangere

Kommer til Norge for fullt

Nå dukker det også opp norske aktører som ønsker å drive med folkefinansiering. Bidra.no, en folkefinansierings-plattform for ideele organisasjoner, skal etter planen starte opp i desember.

– Vi har allerede knyttet til oss flere store samarbeidsorganisasjoner, men ønsker flere, sier Jan Olav Ryfetten, styreleder i Bidra.no.

Norske New Jelly har siden 2010 arbeidet med folkefinansiering. De gikk først ut globalt og oppfordret mennesker til å avertere sine prosjekter hos seg.

– Da fikk vi inn en god del av det vi mente var ren svindel. Dette var prosjekter hvor initiativtakeren bare prøvde å lure penger av folk, sier Fredrik Hjermstad,  daglig leder i New Jelly.

New Jelly måtte avvise mange prosjekter før de for fire uker siden la om strategien sin. Nå konsentrerer de seg kun om det norske markedet.

– Vi vil bruke tid på å få nordmenn til å forstå hvilke muligheter som ligger i folkefinansiering. Trafikken på våre nettsider har økt kraftig, og vi håper nå dette vil ta av i Norge, sier Hjermstad.

I motsetning til Kickstarter, sier New Jelly at de vil følge opp prosjektene som blir lagt ut hos dem.

– Vi ønsker at prosjektene skal lykkes, derfor vil vi så godt vi kan se til at de blir realisert, sier Hjermstad.

– Ikke en handel

Forbrukerrådet advarer folk som tror de er garantert å få kloa i produktet de støtter.

– Folkefinansiering er en økonomisk dugnad, man kan ikke betrakte det som en handel. I og med at det handler om å gi penger, faller det også utenfor vanlige forbrukerkjøpslover, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. 

I skrivende stund er det elleve dager igjen av Bright products forsøk på å bli folkefinansiert. Det gjenstår fortsatt 17.131 dollar før Kristian Bye kan strekke armene mot taket i murhuset. Han har tro på at målet vil bli nådd.

– Folk pleier å gi mer når det nærmer seg slutten, og de ser at det er håp for at produktet skal nå målet. Vi har også noen bedrifter som vurderer å støtte oss med en god del penger. Hvis vi mot formodning ikke når målet, vil vi kontakte giverne og høre om de vil støtte oss likevel, sier han.

Les også:

Nasa er interessert i dette norske forskningssenteret

Se det flytende solkraftverket  

Denne dråpen er et kraftverk

Ikea satser milliarder på vindkraft