Facebooks oversikt over egen energimiks i 2011 viser at bare 23 prosent var fornybar. (Bilde: Facebook)

FACEBOOKS ENERGIBRUK OG KARBONAVTRYKK

Så mye strøm bruker Facebook

Og så lite av den er fornybar.

Åpenhet og gjennomsiktighet er viktige begreper for bedrifter verden over, og dette gjelder mer og mer også for virksomhetenes miljøpåvirkning.

Derfor har Facebook nå valgt å offentliggjøre sine tall for energibruk, karbonavtrykk og energikilder for 2011.

Energieffektivt

Facebook brukte totalt 532 millioner kilowattimer (kWh) i 2011.

Av dette gikk 23 millioner kWh til kontorlokaler og andre fasiliteter, mens 509 millioner kWh gikk til selskapets fire datasentre - Prineville, Forest City, West Coast og East Coast Colocation facility.

Facebook hevder selv at de hadde en såkalt PUE - power usage effectiveness - på 1,08.

Av energien Facebook brukte, kom 23 prosent fra fornybare kilder. 27 prosent var kull, 17 prosent naturgass og 13 prosent kjernekraft.

De siste 20 prosentene var kjøpt på spotmarkedet, og kan derfor ikke kategoriseres nærmere, melder nettstedet.

Les også: Derfor vraket Cern Norge

Tre bananer

Fordelt på Facebooks 950 millioner brukere gir det et karbonavtrykk per bruker på 269 gram CO2-ekvivalenter i måneden.

Det utgjør det samme som tre store bananer, noen få glass vin eller en medium kaffe latte i løpet av et år, påpeker nettstedet selv.

Facebook valgte svenske Luleå som åsted for sitt nye europeiske datasenter, i en kamp hvor også Norge lenge var med.

– På kort sikt vil det å redusere vårt avtrykk og markant endre vår energimiks være utfordrende. Realiteten er at som et rasktvoksende selskap vil vårt karbonavtrykk og vår energimiks kunne bli verre før de blir bedre. Når vi bringer vårt datasenter i Luleå, Sverige, online i 2014, forventer vi å se en stabil økning i rene og fornybare kilder bak vår datasentervirksomhet, skriver Facebook i en pressemelding.

BILDESERIE: På Facebooks byggeplass i Luleå  

Vanskelig

Selskapet har satt et mål om at minst 25 prosent av energikildene skal være fornybare innen 2015.

– Vi vet at dette blir vanskelig for oss, og vi prøver fortsatt å finne ut hva vi skal gjøre for å komme dit.

Les også: Slik skal Norge selges til verdens it-giganter

Norske datahaller får ingen kunder  

Samler datakraften på Island