For bilister i Oslo er en time mindre reisetid verdt 101 kroner. (Bilde: Scanpix)

REISETID

Så mye er reisetiden din verdt

Nye beregninger fra transportforskere.

Bilister i Oslo verdsetter tiden deres høyere enn bilister i resten av landet. Folk som reiser med kollektivtransport verdsetter tiden likt, uavhengig av om de bor i Oslo eller i resten av landet.

Det kommer frem i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Dersom tallene ble brukt, kunne de gjort samferdselsprosjekter i Oslo mer lønnsomme.

Forskerne har sammenliknet hvordan personer i følgende kategorier verdsetter reisetiden sin: 1) Oslo, 2) Oslo og Akershus, 3) Nasjonalt.

Én time verdt 24 kroner mer i Oslo

Bilistene i Oslo verdsetter tiden sin langt høyere enn bilister i resten av landet. Ifølge beregningene fra Transportøkonomisk institutt mener en Oslo-bilist at én time reisetid til og fra jobb er verdt 101 kroner i timen. Til sammenlikning verdsetter bilister i hele Norge én times reisetid til og fra jobb til 77 kroner.

For reisende med kollektivtransport er det ingen klar forskjell.

En kollektivreisende i Oslo mener at én time reisetid til og fra jobb er verdt 53 kroner, mot 58 kroner i resten av landet.

Les også: Så mye sank trafikken etter rushtidsavgift

Inntekt forklarer

Forskerne bak undersøkelsen lurte på om også reisende med kollektivtransport i Oslo samt Oslo og Akershus ville verdsette reisetiden høyere enn i resten av landet.

– I Oslo og Akershus er det en høyere andel folk som reiser med kollektivtransport enn i resten av landet. Vi lurte på om dette kunne føre til at reisende med kollektivtransport her verdsatte tiden sin mer enn i resten av landet. Vi fant ingen klar forskjell, men en tydelig forskjell for reisende med bil, sier Askill Harkjerr Halse, forsker ved Transportøkonomisk institutt, til Teknisk Ukeblad.

Personlig inntekt etter skatt er det som gir høyest forklaringsevne på hvordan de reisende verdsetter tiden deres.

– Når det gjelder bilistene, så er det tydelig forskjell i inntekt dersom man sammenlikner Oslo og resten av landet, forteller Halse, som er en av tre forskere bak rapporten.

Høyere inntekt forklarer trolig hvorfor Oslo-bilistene mener at hver time til og fra jobb er verdt 24 kroner mer enn det bilistene i resten av landet mener.

Les også: Her kan du sjekke morgenrushet før du kjører på jobb

Viktig bit i regnestykke

Tidsverdien er i dag den viktigste komponenten i nytte-delen av nytte-kostnadsanalyser på nye samferdselsprosjekter. Hadde man brukt tallene fra undersøkelsen, kunne veiprosjekter i Oslo sett mer lønnsomme ut enn for resten av landet.

I dag brukes det felles verdier for reisetid for hele landet.

Undersøkelsen til TØI ble gjennomført etter at det oppstod en diskusjon om hvorvidt det kunne vært regionale forskjeller i verdsettelse av reisetid, etter at den norske verdsettingsstudien for persontransport ble gjennomført.

Denne studien tar opp verdien av spart reisetid og verdien av økt punktlighet, og det ble reist spørsmål ved hvorvidt dette kunne være mer verdt for eksempel i Oslo.

Opp til Finansdepartementet

"Det er en politisk beslutning hvorvidt man faktisk ønsker å benytte differensierte tidsverdier i nyttekostanalyser", skriver forskerne i konklusjonen.

– Den diskusjonen vil nok fortsette, sier Halse.

Hva som skal inngå i nytte-kostnadsanalyser er opp til Finansdepartementet.

Dersom man begynte med ulik verdsettelse av reisetid for ulike regioner, kunne det bidratt til å endre rangering mellom enkelte veiprosjekter, ifølge TØI-forskeren.

– En slik bruk kunne gavnet bilister i sentrale strøk, det kunne gjort at veiprosjekter i sentrale strøk så mer lønnsomme ut enn i andre steder av landet, sier han.

Han understreker at de kun har sammenliknet verdsettelse av tid i Oslo, samt Oslo og Akershus med resten av landet. Dersom man skulle brukt tidsverdi for andre regioner, måtte man gjort en ny tidsverdistudie.

Les hele rapporten her.

Les også:

Dette skal få slutt på glatte veier  

Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Verdens største snøsmelter redder svenskene fra togkaos

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien