BYGG

Så mye sank trafikken etter rushtidsavgift

Gøteborg innførte rushtidsavgift 2. januar.

I Gøteborg er målet at rushtidsavgiften skal føre til bedre miljø og kortere reisetider.
I Gøteborg er målet at rushtidsavgiften skal føre til bedre miljø og kortere reisetider. Bilde: Scanpix
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
10. jan. 2013 - 11:04

Gøteborg har fått raske resultater etter at de innførte rushtidsavgift 2. januar i år.

I perioden 06:00-08:30 i løpet av årets tre første hverdager ble trafikken redusert med 24 prosent sammenliknet med tilsvarende dager i tidligere år.

Sammenlikningen er gjort med tilsvarende dager i 2007 og 2008, da helligdagene hadde omtrent samme plassering i kalenderen som denne vinteren.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Kraftig nedgang

Nedgangen i trafikken fortsatte mandag 7. januar. Under morgenrushet var det 19 prosent mindre trafikk sammenliknet med en vanlig hverdag uten rushtidsavgift.

– Så kort etter innføringen er det vanskelig å si noe om generelle effekter. Statistikken bør derfor tolkes forsiktig. Erfaringen fra Stockholm er at effekten er større rett etter at tiltaket er satt igang for så å stabilisere seg på et noe lavere nivå, skriver Trafikverket i en melding.

Les også: 

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken

Gratis mellom 18:00 og 06:00

Hver morgen klokken 06:00 tennes 78 VMS-skilt langs hovedveiene i Göteborg som forteller at det koster penger å kjøre inn eller ut av byen. Prisen er 8, 13 eller 18 svenske kroner, avhengig av tidspunkt. Etter klokken 18:00 er det igjen gratis. Maksbeløpet per dag per kjøretøy er 60 kroner, ifølge Sydsvenskan. Skiltene er levert av norske Swarco.

Prosjektet "trängselskatt i Göteborg" er et samarbeid mellom Trafikverket og Transportstyrelsen. Ønske om mindre trengsel på veiene, bedre miljø og finansiering av den vestsvenske veipakken er bakgrunnen for at veiprisingen ble innført.

Få forsøk i Norge

Resultatene fra Gøteborg så langt er sammenliknbart med det som skjedde da Stockholm innførte køprising i 2007, ifølge Terje Tretvik, seniorforsker ved SINTEF Teknologi og samfunn.

– I Stockholm hadde det en betydelig effekt på konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtrafikk. I Stockholm ble rushtidsavgift innført samtidig med en kraftig opprusting av kollektivtrafikken, dette bidro også til at biltrafikken gikk ned, sier Tretvik.

Han tror at køprisingen i Gøteborg kommer til å ha permanent effekt på biltrafikken.

I forfjor åpnet Regjeringen for at norske kommuner kan starte Nå kommer køprising . Norske lokalpolitikere er imidlertid langt mer skeptiske, og så langt er kun køprising testet i Trondheim og på Nord-Jæren.

– Jeg tror myndighetene i Norge overvurderer folks motstand mot køprising, sier forskeren.

Forsøket med køprising på Jæren ble droppet på grunn av lokalpolitisk motstand.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Les også:

Slik vil de finansiere Fornebubanen

Oslo får 100 nye t-banevogner

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.