Reisetid-systemet registrerer tettheten i trafikken ved hjelp av Autopass-brikken i bilen din. Dermed kan du sjekke trafikken før du kjører. (Bilde: NTB scanpix)

REISETID

Her kan du sjekke morgenrushet før du kjører på jobb

Reisetid har kommet til Oslo.

Reisetidsprosjektet

  • System som gir sanntidsdata om trafikken på de største veiene inn og ut av de største byene.
  • Ciber har en kontrakt på 11 millioner kroner over fire år om utvikling og drift av løsningen.
  • Norbit leverte antennesystemet til piloten i Trondheim samt deler av E18.
  • Digital Innovation leverer øvrige antenner i Oslo/Akershus for 17 millioner kroner.
  • TDC leverer trådløs kommunikasjon mellom antenner og Cibers datasenter over Telenors mobilnett.

Trondheim og Oslo er klare. Bergen er i gang, og Stavanger er neste på listen.

Statens vegvesen har kommet i flyt med å levere sanntids informasjon om hvor trafikken ikke er i flyt.

Les mer om starten for to år siden: Kartlegger reisetiden i de største byene

Autopass

Reisetid er et system som registrerer tettheten i trafikken ved at antenner langs veien registrerer Autopass-brikken i bilene som passerer.

Denne anonymiserte brikkeinformasjon genererer i første omgang kart og tekst på nettet om faktisk reisetid på de mest trafikkerte strekningene.

Vegvesenet startet med et pilotprosjekt på E6 nord og sør for Trondheim.

Nå er tjenesten ferdig utviklet av Ciber, og de neste byene kommer i drift fortløpende.

I Oslo og Akershus kan du dermed sjekke rushtrafikken før du setter deg i bilen.

Det gjelder Ring 3, E18 mellom Asker og sentrum, E6 mellom Tusenfryd og Ryen og E6 mellom Skedsmo og sentrum.

Les også:

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien  

Bygger mer

– Nordover på E6 skal systemet få med seg strekningen opp til Gardermoen, sier seniorrådgiver Thor Gunnar Eskedal. Han er Vegvesenets prosjektleder.

Sørover på vestsiden av Oslofjorden skal Reisetid bygges hele veien ned til Larvik.

– Og vi satser på flere andre strekninger utenom de største byene. Her vil vi vurdere andre teknologier, sier Eskedal til Teknisk Ukeblad.

Blåtann er trolig mest aktuelt, etter som stadig flere biler leveres med slik trådløs teknologi. Ifølge Eskedal er denne mye billigere enn Autopass, og ikke minst mye enklere og raskere å sette opp langs vegen.

Les også:

Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene  

BYGG SELV: Tjenesten Reisetid bygger på offentlige sanntidsdata som du selv kan bruke til å utvikle nye tjenester. Skjermdump

Bedre planlegging

Gevinsten av Reisetid er at du kan sjekke trafikkforholdene og unngå de verste køene ved å starte tidligere eller senere. Eller du kan droppe bilen fremfor sykkelen eller reise kollektivt.

Men den samfunnsøkonomiske nytten skal bli langt større.

Blant annet vil Vegvesenet bruke løsningen til å kartlegge den faktiske trafikkbelastningen for å kunne planlegge veiutbygginger bedre enn i dag.

Og når man setter i verk tiltak for å redusere køene, kan etaten måle nøyaktig om det faktisk virker.

Lag din egen trafikktjeneste

Regjeringens strategi er at alle som vil skal få tilgang til offentlig innsamlet informasjon.

Dette følger Statens vegvesen opp ved å invitere alle til å bruke data fra Reisetid til å utvikle nye tjenester.

Ciber har selv utviklet en mobilapplikasjon av nettløsningen.

NRK samarbeider med Ruter og Vegvesenet om en ny trafikkportal.

– Men har du lyst til å konkurrere med disse, får du alle data hos oss, sier Thor Gunnar Eskedal.

Les også:

– Folk har mistet interessen for elbil

Slik bygges Norges nye praktgate

– Nytten av veiprosjekter undervurdert  

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt