I Shanghai kører Maglev-toget med en tophastighet på 430 kilometer i timen. Hvor raskt det russiske toget skal kjøre er ikke offentliggjort. (Bilde: Zhang Chunhai)

HURTIGTOG

Russland vil bygge magnetisk svevetog

Russian Railways har nå underskrevet en avtale med Rosatom Corporation om utviklingen av et elektromagnetisk svevetog som skal gå fra Moskva til Vladivostok.

Turen mellom de to byene er på 9.300 kilometer og tar i dag 136 timer med toget. Med utbyggingen av magnetisk svevetog skal den samme turen ta knappe 20 timer. Det skriver Ingeniøren.

Lydløse supertog

Elektromagnetiske svevetog fungerer ved at magneter i toget og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar toget sveve over bakken.

Dermed unngås friksjon fra bakken. Det gir lydløse tog i superhastighet med lavt energiforbruk.

I motsetning til vanlige tog har ikke magnetisk svevetog en vanlig motor. I stedet for fossile brensler, bruker systemet magnetfeltet som er skapt av de elektrisitetsførende sporene til å føre toget forover.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Skal drives av russere

På nåværende tidspunkt er det planlagt å bygge en magnettogbane i St. Petersburg. Banen skal bygges av sørkoreanske selskaper, mens russerne selv vil drive banen når den er ferdig bygget.

Det finnes allerede svevetog flere steder i verden. Verdens første kommersielle automatiserte magnetbane var et lavhastighets shuttletog som gikk fra Birmingham internasjonale flyplass til jernbanestasjonen fra 1984 til 1995.

Lengden var bare 600 meter, men problemer med det elektroniske systemet førte til at banen ble erstattet av en kabelbane for 11 år siden.

I dag går det derimot svevetog i Kina, Japan og Tyskland. Verdens eneste høyhastighets svevetog i ordinær drift går i dag i Shanghai. I tillegg til dette går det testtog i både Japan og Tyskland.

Noen tidsplan eller finansieringsmodell for utbyggingen i Russland er foreløpig ikke offentliggjort.

Les også:

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter