Norsepower Rotor Sail montert på Estraden. (Bilde: Cleantech Finland)
MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff. (Bilde: Fleer Monn)
Frakteskipet Buckau med Flettner-rotorer. Skipet krysset både Nordsjøen og Atlanteren flere ganer, men ble demontert etter noen år. (Bilde: Wiki Commons)
Ecoship 1 ble bygget i 2008 og har to Flettner-rotorer. (Bilde: Wiki Commons)

Rotorseil sparer inntil 20 prosent drivstoff

Finske Norsepower har testet ut en rotorseil på et ro-ro-skip.

Flettner-rotoren

Rotoren har fått navnet etter den tyske flyingeniøren og oppfinneren Anton Flettner (1885–1961). Den tidligere matte- og fysikklæreren begynte på 1920-tallet å eksperimentere med å forbedre seil, men kom over forskning ved Göttingen-universitetet om utnyttelse av Magnus-effekten og stålrotorer. Han tok patent på Flettner-rotoren 16. september 1922.

Kilder: Wikipedia/Deutches Museum

Magnuseffekten

Kraft på roterende objekt med fart gjennom luft, gass, eller væske. Kraften er rettet vinkelrett på fartsretningen. Kraften er en effekt av at trykket reduseres i en gass som passerer en flate.

Kilde: Wikipedia

Ro-Ro-skipet MS Estraden har i ett år prøvd ut en type vindrotor, eller rotorseil, fra Norsepower Oy.

Ett års testing indikerer at skipet med flere, store rotorer montert, kan spare opp mot 20 prosent drivstoff.

Her er planene: Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel

Moderne Flettner

Norsepower Rotor Sail Solution er en modernisert versjon av Flettner-rotoren, det vil si en sylinder som spinnes rundt av vinden og utnytter Magnus-effekten og gir skipet framdrift.

MS Estraden, et skip på 9.700 dødvekttonn, har siden i fjor sommer seilt i rutetrafikk i Nordsjøen med en liten Norsepower-rotor montert på akterdekk.

To separate målinger og analyser har bekreftet en drivstoffbesparelse på 2,6 prosent.

Rederiet Bore fra Finland, som har en flåte på 19 skip, mener de kan spare 5 prosent drivstoff med to rotorer. Norsepower beregner at et tilsvarende skip med flere, store rotorer har potensial på 20 prosent drivstoffbesparelser.Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel

Pieter Schelte: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff.
MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff. Fleer Monn
Frakteskipet Buckau med Flettner-rotorer. Skipet krysset både Nordsjøen og Atlanteren flere  ganer, men ble demontert etter noen år.
Frakteskipet Buckau med Flettner-rotorer. Skipet krysset både Nordsjøen og Atlanteren flere ganer, men ble demontert etter noen år. Wiki Commons
Ecoship 1 ble bygget i 2008 og har to Flettner-rotorer.
Ecoship 1 ble bygget i 2008 og har to Flettner-rotorer. Wiki Commons

Opp i 16 knop

Roll on – roll off-skipet MV Estraden gikk under testene i rute over Nordsjøen mellom Nederland og Storbritannia i hastigheter på opp mot 16 knop. Rotoren styres automatisk via et system utviklet av NAPA. Rotoren kan aktiveres eller deaktiveres fra brua.

Turene med det 163 meter lange og 25 meter brede skipet ble kontinuerlig overvåket og dataene samlet inn og analysert av NAPA, som har levert softwaresystemer.

VTT Technical Research Centre i Finland har i tillegg samlet data for en seksmånedersperiode, som bekrefter NAPA-tallene.

Rotorseilet ble testet på det 16 år gamle skipet under en rekke vindforhold. Selv under rolig vær og lite vind, bidro rotoren målbart til framdriften. Skipet har to Wärtsilä dieselmotorer med installert effekt på 14.480 kW.

Rederiet er veldig fornøyd med rotorens effekt.

Får Enova-støtte: Kranene på skipet skal generere strøm når lasten senkes

Stolt I

– Vi er stolte av å være første rederi som installerer Norsepower Rotor Sail og som kan demonstrere en årlig drivstoffbesparelse på fem prosent. Rotoren kan enkelt ettermonteres, uten å ta skipet ut av drift. Det er også enkelt å bruke i praksis, sier direktør Jörgen Mansnerus i Bore til rederiets nettsider.

Administrerende direktør Tuomas Riski i Norsepower sier til Bores hjemmesider at prøvene om bord på MV Estraden har vært et gjennombrudd, ikke bare for Norsepower, en også for rortoseilteknologien. Med dagens drivstoffpriser, vil et fullskala rotorseil være nedbetalt i løpet av fire år.

Norsepower er tildelt Energy Efficiency Solution-prisen i en årlig skipseffektivitets-kåring i regi av Fathom Maritime Intelligence.

Cruiseskipet er 347 meter langt: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin

Flettner-patent

Flettner-rotor ble patentert og testet på 1920-tallet. I 1924 ble to store Flettner-rotorer plassert om bord på  lasteskipet Buckau. Systemet fungerte, men ga ikke den ønskede besparelse.

Rotorene krevde for mye energi for å rotere. Samtidig ble dieselmotorene mer effektive og oljeprisen var lav.

I 2008 ble frakteskipet E-Ship 1 satt i drift med to store Flettner-rotorer. Skipet brukes til å transportere vindturbinblader for Enercon. Selskapet opplyste i 2013 at Flettner-rotorene etter å ha tilbakelagt 170.000 nautiske mil bidro til å spare 25 prosent drivstoff, sammenlignet med et tilsvarende konvensjonelt skip.

Setter verdensrekord: Wärtsilä setter verdensrekord med splitter ny firetaktsmotor