Regjeringen bevilger 10 millioner kroner mer i revidert nasjonalbudsjett til utbygging av nye hydrogenstasjoner. (Bilde: Kunnskapsbyen Lillestrøm)

TRANSNOVA

Regjeringen bevilger penger til å bygge flere hydrogenstasjoner

I revidert nasjonalbudsjett gir regjeringen ti millioner kroner ekstra til Transnova. Pengene er øremerket bygging av nye hydrogenstasjoner.

– Transnova spiller en kjempeviktig rolle i å få ned utslippene fra transportsektoren, ved å øke bevilgningene til Transnova håper vi på å komme enda et skritt i riktig retning for å nå klimamålene, sier stortingsrepresentant Tina Bru i Høyre.

Sektorovergripende politikk

Utslipp av klimagasser fra transport har økt med ti prosent de siste ti årene, og utgjør nå 33 prosent av de samlede klimagassutslippene i Norge. Veitrafikken er den største utslippskilden.

– Vi ønsker en mer miljøvennlig transportsektor. For at det skal bli mulig må myndighetene legge til rette for det, sier Bru.

Derfor mener hun det er viktig å ha en sektorovergripende klimapolitikk

– For å nå de nasjonale klimamålene må vi ha en sektorovergripende politikk. Det holder ikke at klima- og miljødepartementet er de eneste med klimamål. Transnova falle runder samferdselsdepartementet, ved å øke bevilgningene til miljø der styrker vi regjeringens grønne profil tvers av sektorene, sier Bru.

Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

El og hydrogen

De ekstra Transnova-bevilgningene blir tatt godt imot hos Zero.

– Dette er veldig gode nyheter. Ekstrabevilgningen vil gi Transnova mulighet til å realisere nye hydrogenstasjoner både i Oslo-regionen og i Bergen, sier Kari Asheim, avdelingsleder for transport i ZERO.

Asheim påpeker at både elbiler og hydrogenbiler er viktige i veien fremover mot utslippsfrie transportløsninger.

– Med denne bevilgningen gir regjeringen et tydelig signal om at det skal satses på hydrogen som drivstoff i transportsektoren. Dette er et viktig signal til bilbransjen, og til flåteeiere og vanlige forbrukere som skal kjøpe ny miljøbil, sier Kari Asheim.

Les også: Fremtidens smartbolig kan hurtiglade elbilen fra eget batteri

Vil redusere byråkratiet

I tillegg til de økte bevilgningene til Transnova, ser regjeringen på muligheten for å slå sammen Transnova og Enova til en felles organisasjon.

– Vi ønsker å få mest mulig ut av pengene i begge organisasjoner. Om vi slår organisasjonene sammen kan vi redusere mengden byråkrati og på den måten få mere penger å bruke på realisering av klimamål, sier Bru.

Sammenslåingen er ikke besluttet enda.

– Nå er det noe vi har til vurdering. Jeg er spent på å se utfallet, sier Bru.

Les også:

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Bellona har bygget ladestasjoner fra Trondheim til Nordkapp

Her kan elbilistene miste gratisturene