På en uke har Bellona, Sønnico og Salto bygget ladestasjoner hele veien fra Trondheim til Nordkapp.

ELBILLADERE

Bellona har bygget ladestasjoner fra Trondheim til Nordkapp

Her er de nye ladestasjonene

  • Namsskogan: Namsskogan Hotell – 2 ladere på 7,4kW
  • Mo i Rana: Comfort Hotell Ole Tobias – 1 lader på 7,4kW
  • Mo i Rana: Telemix/Telehuset Mo i Rana – 1 lader på 22kW
  • Fauske: Storgaten 82 – 2 ladere på 7,4kW
  • Narvik: Rica Narvik Hotell – 2 ladere på 22kW
  • Målselv: Målselv Fjellandsby – 2 ladere på 22kW
  • Tromsø: Jekta Storsenter – 2 ladere på 22kW
  • Alta: Rica Alta Hotell – 2 ladere på 22 kW
  • Honningsvåg: Rica Bryggen Hotell Honningsvåg – 2 ladere på 7,4kW

I løpet av den siste uka har Bellona, Sønnico og Salto gått sammen og installert åtte ladestasjoner mellom Trondheim og Nordkapp.

Ladestasjonene har Type 2-uttak, og kan dermed lade alle moderne elbiler.

Enkelt og rimelig

Antallet ladestasjoner i Norge blir stadig flere, men foreløpig har de fleste kommet sør for Trøndelag.

– Siden jeg kjørte Oslo-Nordkapp med Tesla Model S i fjor sommer har mange tatt kontakt og etterspurt offentlig tilgjengelige ladestasjoner nord for Trondheim. Jeg er veldig glad for at vi nå har gjort noe med problemet, og klart å etablert ladestasjoner på åtte steder mellom Trondheim og Nordkapp, sier leder av Bellona, Frederic Hauge, til Teknisk Ukeblad.

Ifølge Bellona-lederen er det verken mye jobb eller spesielt dyrt å sette opp laderne. Nå håper han på et enda bedre samarbeid med aktørene i tiden fremover.

– De er forholdsvis rimelige å etablere og gir sikker og bekvem lading på inntil 22 kW, sier han.

Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Ladepolitikk

Takket være en ambisiøs elbilpolitikk velger flere og flere nordmenn elbil. Hauge mener politikken nå må gå ut over selve elbilen, og også gjelde lademuligheter.

– Det holder ikke at politikerne oppfordrer folk til å kjøpe elbil om de ikke samtidig gjør det mulig å bruke bilen, sier han.

Transnova har nylig kommet med sin strategi for utbygging av ladeinfrastruktur i Norge, men har ikke valgt å ta med utbygging i Nord-Troms og Finnmark.

– Nord-Norge bør være akkurat like viktig som resten av landet, vi mottar stadig henvendelser fra folk i Nord-Norge som ønsker seg elbil, men som er usikker på lademulighetene. At disse områdene ikke inngår i Transnovas plan viser at det ikke er en nasjonal strategi, sier Hauge.

Les også: Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

Vil bygge flereÅtte nye ladestasjoner er satt opp mellom Trondheim og Nordkapp. Bellona

Vil bygge flere

Bellonalederen forteller at alle aktørene de var i kontakt med langs ruten laderne er bygget ut, var positive til samarbeid.

Frank Jaegtnes i Sønnico AS sier ladeutfordringene er godt kjent nord for Trøndelag.

– Hotell og spisesteder har stor pågang av gjester som etterspør lademuligheter. Stasjonene vi har fått opp nå er en rimelig lavterskelløsning som enkelt kan oppgraderes til de løsningene Transnova etterspør i sin nasjonale strategi, sier han.

Jaegtnes legger til at selskapet ønsker å være med på utbyggingen av enda flere ladestasjoner før sommeren.

Les også:

Kiwi installerer elbil-ladere landet rundt

Dette blir Norges første elbusser

Denne elbilen har fått dobbel rekkevidde