Det blir trolig slutt på gratis fergeturer for elbilister i Trondheim.

ELBILFORDELER

Her kan elbilistene miste gratisturene

Dagens elbilfordeler

Gratis parkering på kommunale p-plasser.

Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.

Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.

Årsavgiften er kun 415 kr (i 2013).

Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.

Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.

50% rabatt på firmabilbeskatningen.

Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).

Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.

Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.

En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

Kilde: elbil.no

Elbillister har i dag en rekke fordeler. De kan kjøre i kollektivfeltet, slippe å betale bomavgift, slippe å betale ferjeavgifter, har lave årsavgifter, kan lade gratis og parkere gratis.

Det har lenge blitt spekulert i om fordelene vil vare. Og for elbilister i Sør-Trøndelag ser det ut som om det nærmer seg slutter på avgiftsfrihet.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Store inntektsmuligheter

Om Fylkestinget i Sør-Trøndelag får det som flertallet vil, vil de nemlig vedta slutt på betalingsfriheten til elbilistene over Trondheimsfjorden. Det skriver adressa.no.

Beregninger gjort av fylkesrådmannen viser nemlig at inntektene på ferjene over Trondheimsfjorden kan gå opp med to millioner kroner, dersom det innføres ferjebillett for elbiler på lik linje med vanlige biler.

– Vi synes det er veldig trist at betalingsfriheten på ferjesambandet forsvinner. Men i og med at sambandet ikke går på en riksvei, men en fylkesvei, er de i sin fulle rett til å ta betalt, sier Snorre Sletvold, daglig leder i Norsk elbilforening til Teknisk Ukeblad.

Les også: Derfor kutter Solvik-Olsen i elbilsatsingen

Vil ha likhet

Det som bekymrer Sletvold mest, er utsiktene mot ulik elbilpolitikk i ulike deler av landet.

– Vi vil oppfordre Stortinget til å se på fordelene under ett. De bør se på helheten, og ikke ha ulike regler i ulike deler av landet, sier han.

Sletvold er likevel ikke bekymret for elbilens fordeler generelt.

– Om vi skal nå klimamålene må regjeringen oppfordre enda flere til å velge elbil. Til tross for at Norge ligger langt fremme når det kommer til elbiler, er det fremdeles kun en prosent av bilparken som er elektrisk. Me den målsetning om ti prosent i 2020 er det et godt stykke igjen, og fremdeles stort behov for stimulerende tiltak, sier han.

Les også:

Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030

EU: – Stillegående elbiler må bråke mer

Verdens elbilbeholdning er doblet for tredje år på rad