Denne bildesekvensen er fra den første skjermutløsingen i forbindelse med FAA-sertifisering i 1998 med et SR20. Nå forbereder Cirrus Aircraft seg på samme øvelse med jetflyet SF50. (Bilde: Cirrus Aircraft)
Her er den sju år gamke SF50-prototypen samlet med de tre testflyene som alle fløy første gang i fjor. (Bilde: Cirrus Aircraft)
Den første Vision SF50-prototypen i rødt sammen med et SR22T. (Bilde: Cirrus Aircraft)
Cirrus Vison SF50 (Bilde: Cirrus Aircraft)
Cirrus Vison SF50 (Bilde: Cirrus Aircraft)

CIRRUS AIRCRAFT VISION SF50

Redningsskjerm har reddet fire liv i Norge. Nå kommer det første jetflyet med teknologien

Vision SF50.

Redningsskjerm på fly skal ha reddet så mye som 324 liv siden 1983.

Nå kommer det første jetflyet med denne teknologien installert: Vision SF50 fra amerikanske Cirrus Aircraft.

Se teknologien i aksjon på TUTV: 

Fra tidlig 80-tall

Cirrus Airplane Parachute System (CAPS) ble opprinnelig utviklet av selskapet Ballistic Recovery Systems (BRS Aerospace) for Cessna 150/152 i 1993 etter å ha startet med teknologien elleve år tidligere.

Systemet består av utløserhåndtak, seletøy integrert i flykroppen, rakettmotor og fallskjermpakke.

Når håndtaket trekkes ned, skytes raketten ut og strammer seletøyet. Skjermen åpner seg deretter kontrollert og gradvis og flyets hastighet framover bremses opp. Når alt har stabilisert seg vil flyet henge flatt under kalottskjermen og drive med vinden.

Flybilen måtte nødlande: Flybilen måtte nødlande - reddet av fallskjerm

Illustrasjon av redningsskjermutløsning, hentet fra vedlikeholdsmanualen.
Illustrasjon av redningsskjermutløsning, hentet fra vedlikeholdsmanualen. Cirrus/SHT

Standard

Caps er standard på alle Cirrus-fly, og det gjelder fortsatt når selskapet nå kommer med sitt første jetfly.

Systemet er siden blitt skalert opp i to omganger for å tåle den økte vekten på Cirrus-skrogene.

Nå er det en tredje og enda kraftigere versjon som må til, ettersom SF50 veier nesten et tonn mer enn SR22.

Les også: Her flyr en førerløs F-16

Den første Vision SF50-prototypen i rødt sammen med et SR22T.
Den første Vision SF50-prototypen i rødt sammen med et SR22T. Cirrus Aircraft

Testes i lufta

Cirrus har brukt mye ressurser på å tilpasse Caps til SF50 og de gjør seg nå klare til å teste systemet i lufta.

Ifølge AIN online vil dette skje tidlig i fjerde kvartal, altså om en drøy måned.

Men det blir ingen planlagt «nødlanding» som jo ville skadet flyet: Under testing blir Caps modifisert til å slippe fallskjermen med en gang den er utløst.

Les også: Hun reddet fire liv da propellen falt av

Reddet fire liv i Norge

Den første gangen en slik redningsskjerm ble benyttet i Norden var 28. mai 2010.

Alle fire om bord slapp uskadd fra det da et Cirrus SR20 på vei fra Stavanger lufthavn Sola til Jarlsberg flyplass i Tønsberg havnet i skyer med kraftig ising og turbulens, og flygeren utløste redningsskjermen slik at flyet krasjlandet i en ravine i Sirdalsheiene.

Ifølge havarirapporten hadde flygeren praktisk talt ingen erfaring med å fly kun basert på instrumenter, og kontrollen gikk tapt da han fikk vertigo samtidig som at det bygde seg opp is på vingene og trolig framskyndet steiling.

– Sannsynligvis var det et tidsspørsmål før flyet hadde kollidert med terreng. De ombordværende var i en livstruende nødssituasjon, og det er nettopp i slike tilfeller redningsskjermen kommer til sin rett, skrev SHT.

De lagde verdens største fly: De lagde verdens største transportfly. Midt i konflikten med Russland er en ny prototyp klar

Det synes klart at redningsskjermen reddet livet til de fire som var om bord, skriver havarikommisjonen etter ulykken i 2010. SHT

Langt utviklingsløp

Det er faktisk så mye som sju år siden den første SF50-prototypen fløy første gang. Men noen økonomisk magre år satte lenge bremsen på for utviklingsarbeid hos Cirrus.

Flyprodusenten eies i dag av kinesiske Caiga.

I 2014 ble tre nye prototyper, C0, C1 og C2, ferdig og disse har nå akkumulert rundt 600 timer med flytesting i forbindelse med sertifiseringsarbeidet som etter planen skal bli ferdig i løpet av året.

Det er C1-testflyet som i første omgang blir utrustet med redningsskjerm og skal brukes i denne delen av sertifiseringen.

Les også: Snart blir bagasjesystemet på Gardermoen enda mer avansert

Her er den sju år gamke SF50-prototypen samlet med de tre testflyene som alle fløy første gang i fjor.
Her er den sju år gamle SF50-prototypen samlet med de tre testflyene som alle fløy første gang i fjor. Cirrus Aircraft

5+2 seter

Den første produksjonsversjonen er i ferd med å ferdigstilles av flytypen Cirrus karakteriserer som «personal jet».

Flyet har en maksimal avgangsvekt på 2 727 kg. Det har seter for fem voksne i tillegg til to barneseter.

Turboviftemotoren kommer fra Williams International og er en FJ33-5A som produserer cirka 8 kN skyvekraft.

Marsjhastigheten er 300 knop, eller 556 kilometer i timen.

Les også: Dette flyet kan fly New York-London på under én time

Cirrus Vison SF50
Cirrus Vison SF50 Cirrus Aircraft

Seks Cirrus i Norge

Ifølge Cirrus har de mer enn 550 bestillinger på SF50 som koster om lag to millioner dollar.

Planen er å produsere rundt 70 eksemplarer neste år og deretter mer enn 100 fly i året.

Cirrus SR20 kiom på markedet i 1999, mens oppfølgeren SR22 kom i 2001 og turboversjonen SR22T i 2010.

I juni rullet fly nummer 6 000 ut fra fabrikken i Duluth ved Lake Superior i Minnesota.

Ifølge Norges luftfartøyregister (NLR) finnes det per 1. juli seks Cirrus-fly her til lands: To SR20 og fire SR22.

Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av