Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa, prosjektleder Tom Stillesby (t.v.) og jernbanedirektør Elisabeth Enger (t.h.) på Thon Hotel Vika Atrium onsdag i forbindelse med høyhastighetsutredningen. (Bilde: Scanpix)

Politisk flertall positivt til lyntog i Norge

Regjeringen skal bruke over ett år framover på å vurdere Høyhastighetsutredningen og kommer først med sine forslag i Nasjonal transportplan neste år. Det har tatt to år å utrede mulighetene for, og lønnsomheten i, utbygging og drift av lyntog i Norge.

1.000 milliarder

Utredningen konkluderer med at investeringene kan komme opp i 1.000 milliarder kroner, men det er fortsatt langt fram til eventuelle vedtak om utbygging av høyhastighets jernbane i større eller mindre grad her i landet.

Utredningen gir ingen entydige svare for eller imot, men fastslår at utbygging er mulig på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Bergen-Haugesund-Stavanger.

– Vi ser at mange sider av dette må drøftes nøyere, og jeg ser fram til debatten om hvilken jernbane og hvilken høyhastighetsbane vi skal ha, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

Bare Frp klart imot

Slik makten er fordelt på Stortinget i dag, anser det store flertallet av representantene at utredningene i større eller mindre grad peker ut retningen for en modernisering av det norske jernbanenettet i framtida.

Bare Fremskrittspartiet er fortsatt udelt negativ til forslag om å bygge ut høyhastighetsbane. Lyntog i Norge vil ikke være lønnsomt dersom kostnadene til utbygging og drift deles på henholdsvis staten og operatør, ifølge utredningen.

– Dette er et fantasiprosjekt uten rot i virkeligheten. Sluttsummen er meningsløs. Tusen milliarder kroner tilsvarer 200.000 kroner per innbygger. Det sier det meste, sier Frps Bård Hoksrud.

Leder av transportkomiteen Knut Arild Hareide (KrF) tror på sin side det er urealistisk å bygge ut alle traseene, men framhever sørvestkorridoren Oslo-Kristiansand-Stavanger som veldig interessant.

– Lyntog vil ha en stor betydning for utviklingen av Distrikts-Norge, sier Hareide.

Les også:

Fem millioner passasjerer

Prosjektleder Tom Stillesby i Jernbaneverket anbefaler en utbygging nettopp av den strekningen der etterspørselen ifølge rapporten er størst først, nemlig Oslo-Kristiansand-Stavanger.

En bane bygget for topphastigheter på 330 kilometer i timen vil gi en reisetid fra Oslo til Stavanger på ned mot tre timer og 18 minutter. Mellom 5 og 5,5 millioner passasjerer vil benytte seg av tilbudet hvert år, rundt én million mer enn noen av de andre strekningene.

Togforkjemper Hallgeir H. Langeland (SV) mener imidlertid at prisanslagene er svært høye. Han mener også at klimaregnskapet ved togutbygging må gjennomgås på nytt, særlig opplysningene om at anleggsarbeid med tunneler skaper veldige høye utslipp.

– Vi må se på tallene igjen. SV kan ikke godta at Norge priser seg ut av framtida, sier Langeland.

– Neppe alt samtidig

Hareide mener flytogmodellen, der staten tar investeringene, er noe som må drøftes nærmere. Først vil han at nivået på satsingen skal fastlegges, deretter må politikerne bli enige om finansieringsmodell.

Aps samferdselspolitiske talskvinne, Anne Marit Bjørnflaten, mener utredningen gir et godt grunnlag for videre planlegging av jernbaneutbyggingen i Norge.

– Det er et enormt beløp, og det er ikke sannsynlig at vi bygger ut hele høyhastighetsnettet samtidig. Prisanslagene samsvarer imidlertid godt med prisen på nye jernbaneprosjekter som bygges i dag. Vi må legge til rette for hastigheter på minst 250 kilometer i timen, sier hun.

Les også: Lyntog bra for klimaet